Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor koster det at få et patent?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Laurbjerg
Tilmeldt 16. Dec 12
Indlæg ialt: 31
Fra  Tropa Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Hvor koster det at få et patent?

 

Vær opmærksom på, at der ofte er meget stor forskel på henholdsvis:

a) prisen for at få udarbejdet og indleveret en patentansøgning og

b) prisen på at få udstedt et patent

At lave en patentansøgning, der fører til patentudstedelse, kræver indsigt, viden og øvelse. Derfor er det anbefalelsesværdigt at få hjælp fra en patentrådgiver, der har erfaring inden for det område opfindelsen omhandler.

Priserne hos patentbureauer og advokatfirmaer, der udbyder patentrådgivning som en del af deres service, er normalt relativt høje. Der er dog regionale forskelle som i høj grad kan tilskrives de generelle regionale forskelle i løn og i husleje. Der vil derfor typisk være sammenhæng mellem rådgivningsvirksomhedens adresse og timetaksten. De højeste timetakster for patentrådgivning ligger på omkring 3.000 kr. eksklusiv moms mens de laveste timetakster ligger på omkring 1.500 kr. eksklusiv moms.

Selv om det ofte vil være muligt at få et fast tilbud, afspejler prisen på et fast tilbud, det samlede tidsforbrug for opgaven. Generelt stiger prisen i takt med opfindelsens kompleksitet og ansøgningens omfang, herunder antallet af sider.

Det er imidlertid yderst vigtigt at sikre sig at blive informeret om de løbende omkostninger, der knytter sig til en patentsag.

Når en ansøgning er indleveret, kommer der efterfølgende udgifter til:

- besvarelse af behandlingsskrivelser fra patentmyndigheden,

- møder samt

- tilretning og justering af ansøgningen.

 

Videreføring af en patentansøgning til andre lander, vil ofte være forbundet med omkostninger til oversættelse, nationale fuldmægtig samt en række officielle gebyrer. Derfor, er det vigtigt, at man taler med sin rådgiver om, hvor store omkostninger man skal påregne.

Hvis man har en simpel mekanisk opfindelse, koster udarbejdelse og indlevering af en patentansøgning ofte 25-50.000 kr. eksklusiv moms, mens mere komplicerede ansøgninger kan komme til at koste dobbelt så meget.

Hvis man f.eks. indledningsvis får udarbejdet og indleveret en dansk patentansøgning og vælger at besvare de tekniske behandlingsskrivelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen skal man normalt regne med en omkostning på denne sagsbehandling svarende til omkring 20-25 % af prisen for selve patentansøgningen.

Patent- og Varemærkestyrelsen tager 3.000 kr. for at behandle en patentansøgning med op til 10 patentkrav. Der er herudover en kravafgift på 300 kr. pr. patentkrav ud over de første 10 patentkrav. Når patentet udstedes, skal der betales et patentmeddelsesgebyr på 2.850 kr., samt et gebyr på 80 kr. for hver side ud over de første 35 sider.

Herudover skal der betales årsafgifter for et patent. De første tre år koster 500 kr., hvorefter årsafgifterne de følgende stiger til op til 5.100 kr. for det 20. og sidste år. De officielle gebyrer til Patent- og Varemærkestyrelsen er heldigvis momsfrie.

Hvis man efterfølgende, inden prioritetsårets udløb, ønsker at videreføre sin patentansøgning som f.eks. en PCT-ansøgning, udgør de officielle indleveringsgebyrer omkring 24-25.000 kr. afhængig, hvorledes indleveringen foretages. Herudover skal man påregne omkostninger til rådgiveren, dels for at foretage indleveringen og for at være fuldmægtig og fristansvarlig og dels for den tid der går med at foretage eventuelle ændringer af ansøgningen, såfremt den tekniske behandlingsskrivelse fra Patent- og Varemærkestyrelsen har givet anledning til, at man ønsker at formulere dele af ansøgningen anderledes. Derfor kan den samlede pris for en PCT-ansøgning komme op på 30-60.000 kr.

 

Når man efter 30 måneder viderefører sin ansøgning nationalt (f.eks. til USA og Kina) og/eller regionalt (f.eks. til Europa eller Eurasien), skal man påregne yderligere omkostninger, dels til oversættelser, sagsbehandling og dels til officielle gebyrer til de nationale eller regionale patentmyndigheder. Udgifterne til at videreføre en PCT-ansøgning til et land eller til en region afhænger i høj grad af ansøgningens omfang og af, hvem der foretager videreføringen. Det er ikke unormalt at skulle bruge 30-50.000 kr. på at videreføring og sagsbehandling af en ansøgning i et land eller i en region.

Hvis du har brug for yderligere information er du velkommen til at tage kontakt til mig.

 

Niels Uth

Patentrådgiver, cand.scient., ph.d.

T. 24 43 82 02 

nu@tropa.dk

www.tropa.dk

Fra Skævinge
Tilmeldt 8. Apr 11
Indlæg ialt: 309
Fra  Fakturamanager.dk Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor skriver du et spørgsmål overskriften, når du selv kommer med svaret.

vh

Tim 

Fra Laurbjerg
Tilmeldt 16. Dec 12
Indlæg ialt: 31
Fra  Tropa Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Tim

Tak for dit svar.

Overskriften er lave som et spørgsmål for at gøre artiklen mere interessant og for at appellerende. Jeg mener det giver rigtig god mening at formulere artiklens overskrift som et spørgsmål. Selve spørgsmålet er yderst væsentligt og aktuelt, ide rådgivere under tiden ”glemmer” at fortælle, at der er mange følge-omkostninger, når man først stiger ind i ”patent-toget”.

Mit formål med artiklen er at informere om de ting, som man ikke er opmærksom på, i forbindelse med patentering, med mindre man har erfaringer med patentering. Det er i høj grad væsentligt at fortælle om de omkostninger, der ligger ud over etableringsomkostninger i forbindelse med udarbejdelse og indlevering af en patentansøgning.

Venlig hilsen 

Niels Uth

Fra Fredensborg
Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels,

Snakkede lige med Patent- & Varemærkestyrelsen, da jeg ikke kunne gennemskue priserne på deres hjemmeside. Det korte svar var at et patent koster DKK. 3.000,-, men jeg bliver sgu bekymret når du "trækker" talene op på DKK. 25.-30.000,-.

Jeg kunne se de beskrev "det lille patent", som er brugsmodellen der kostede DKK. 2.000,- - Kan det bruges istedet for, eller anbefales det ikke? Jeg er klar over det er æbler/pærer, når man ikke har alle facts på bordet, men bottumline er at jeg har en idé, der skal patenteres, udvikles og præsenteres, som vil hjælpe alle os forbrugere her i fødevarerskandalernes tid og irriterere producenterne en anelse.

//Micki

Fra Thisted
Tilmeldt 20. Sep 12
Indlæg ialt: 16
Fra  Idébank Thy Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

I dette forum er der meget fokus på pris. Pris er selvfølgelig altid vigtig, Men for mig er det faktisk vigtigere hvad det er jeg så får, for de penge jeg skal betale. Et patent er ikke noget værd i sig selv, det er hvad det dækker, der betyder noget, og det er det du betaler for, at få en professionel til at lave til dig. Hvor godt det er lavet, er i sidste ende noget der afgøres i en retssag, og så er det for sent at fortryde at man ville spare 10 - 20%.

Så tænk over hvad der gør at nogle kan tilbyde dig at lave dit patent til halv pris. Kan det være at det måske går ud over kvaliteten ?

 

Micki - du skriver at du har en idé der skal patenteres, udvikles, og præsenteres. Det lyder for mig meget mærkelig, uden at jeg kender sagen i detaljer. Hvis du gør som du skriver, vil du stå med et dårligt patent, for den udvikling det produkt naturlig skal igennem, forringer værdien af dit patent. og hvis du så ikke kommer frem til noget der virker, ja så er pengene helt spildt.

Idé - udvikling - og så hvad der er af muligheder i forhold til beskyttelse, og så må du stole på den du vælger, til at undersøge mulighederne for dig.

Hans

 

Fra Laurbjerg
Tilmeldt 16. Dec 12
Indlæg ialt: 31
Fra  Tropa Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Micki

Det er en meget relevant problematik, som du tager fat i.

Patent- & Varemærkestyrelsen har principielt ret, når de fortæller, at det koster 3.000 kr. i officielt indleveringsgebyr, at få behandlet en patentansøgning. Prisen er tilsvarende 2.000 kr. for at få registreret en brugsmodelansøgning (uden prøvning, dvs. det undersøges ikke om den er retsbestandig).

Disse omkostninger dækker ALENE Patent- og Varemærkestyrelsen behandling af ansøgningen. Herudover kommer der udgifter til udarbejdelse af ansøgningen og for at håndtere sagen (holde styr på at alle frister overholdes – f.eks. frister for betaling af gebyrer og besvarelse af behandlingsskrivelser).

Hvis du bruger en professionel patentrådgiver, skal du derfor regne med, at det koster noget at få udarbejdet, indleveret og sagsbehandlet din ansøgning.

Hvis man kigger lidt længere hen af ”patent-landevejen” stiger omkostningerne som funktion af tiden og det kan kun anbefales, at der udarbejdes en god stamansøgning, der har et åbenbaringsindhold, som tillader de justeringer, som man ofte ønsker at foretage, når man har modtaget den første tekniske behandlingsskrivelse fra Patent- og Varemærkestyrelsen.

Jeg anbefaler, at man patenterer, HVIS det giver kommerciel mening – dvs., hvis du har en forhåbning om at kunne tjene mange penge på din opfindelse. Det er ligeledes vigtigt, at ansøgningen indleveres på det ”rigtige” tidspunkt, når opfindelsen er moden til det.

Show-stopperen for patentansøgninger er manglende nyhed. Derfor er det første du bør gøre, at undersøge om din ide er ny. Du kan indledningsvis starte med at søge lidt på internettet, f.eks. på: http://dk.espacenet.com/advancedSearch?locale=dk_DK

Læs mere om nyhedsundersøgelser på: http://tropa.dk/news.php

Jeg vil meget gerne hjælpe dig videre og tilbyder et gratis indledende møde, hvor jeg vil rådgive dig og fortælle om de muligheder og faldgruber der foreligger, herunder støttemuligheder.

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Venlig hilsen

Niels Uth

 

Telefon: 24 43 82 02

E-mail: nu@tropa.dk

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)