Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan giver man sig selv løn?

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 14. Jun 08
Indlæg ialt: 389
Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :

iværkers:

Det vil sige hvis du bruger alt hvad du har tjent på noget gøjl, så du ingen penge har tilbage. du udfylder selvangivelsen når året er omme og finder ud af hvor meget skat du skal betale af dine hævninger. Du har overført 250.000 kr. Brugt dem alle, og skal nu betale 125.000 til skat eks. Og du har ingen penge til at betale af?

Så hæfter du selv, i og med at du jo er en enkeltmandsvirksomhed. Det du har, som er overskud er i princippet din løn (der skal selvfølgelig bare lige betales skat af overskuddet). Så en idé kunne fx være, at når du hæver x antal kroner til dig selv i løn, at du samtidig gemmer et tilsvarende beløb.

Så når du hæver 500 kr. gemmer du også 500 kr.

Næste gang du hæver 5000 kr. gemmer du også 5000 kr.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46479
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jeg har kun læst den sidste side - men der virker til at være noget der svares frem og tilbage på. Man giver ikke sig selv løn i en personlig virksomhed og det man hæver har ingen som helst betydning for skatten. Det man hæver er ikke en udgift for virksomheden og påvirker ikke resultatet og resultatet er det man betaler skat af - helt ligemeget hvor lidt eller meget man hæver

Læs DETTE LINK hvis der er tvivl om hvordan man betaler skat i personlig virksomhed - det er KUN overskud man skatter af - ALDRIG hævninger

Har man et frikort og ikke indtægt fra andre sider - ja så får man naturligvis det fradrag med når skatten af ens overskud beregnes. Det forventede overskud lægge i forskudsskema, og det kan ændre mange gange under året hvis man er usikker

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Feb 13
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 00:53
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har kun læst den sidste side - men der virker til at være noget helt galt. Man giver ikke sig selv løn i en personlig virksomhed og det man hæver har ingen som helst betydning for skatten. Det man hæver er ikke en udgift for virksomheden og påvirker ikke resultatet og resultatet er det man betaler skat af - helt ligemeget hvor lidt eller meget man hæver

 

ok læs lige 2 side ellser ved jeg ikke hvordan jeg skal forklare det.

Smile

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :
vogn mand:

et lille eks.


du køber et ur til 100 kr eks moms


Moms udgør nu 25 kr. (100/100*25)


udgiften til erhvervelse er altså 125 kr.


du sælger nu uret til 200 kr. eks moms


momsen udgør nu 40 kr. (200/100*20)


indtægt er 240 kr.


overskudet i firmaet er = 240-125= 115 kr. dette betalet du skat af.


hæver du så 10.000 kr. privat, betaler du stadivær kun skat af di 115 kr.



Nej!!!

Køb af vare til 100 ex moms og salg til 200 ex moms giver et overskud på 100,-

Salgprisen til kunden er 250,- (200 + 25% moms) dvs salgsmoms er 50,- hvor der kan modregnes købsmoms på 25,- (100 + 25% moms).

Så I den specifikke transaktion vil der så være et beløb på (50-25) = 25, som skal afregnes til skat via momsindberetningen.

Men overskuddet er altså på 100,-
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

iværkers:
Er det nok bare at skrive Til løn på firma konto udtaget når det bare er til en selv`?

Hej Iværks

Du må ikke tænke på dine hævninger som at udbetale løn til dig selv. I en enkeltmandsvirksomhed kan du ikke betale løn til sig selv. Sådan er det bare.

Når du hæver penge til dig selv, skriver du bare det i dit regnskab. Kald det f.eks. "hævet privat", "privat hævning", "privat forbrug" eller hvad du nu vil.

Men uanset om du hæver pengene til dig selv eller lader dem stå, så vil du - når året er omme - skulle beskattes af, hvad dit firma har i overskud. Og overskud er resultatet af køb og salg. Ikke hvad du har hævet eller ikke hævet til dig selv.

Hvis du så har overskud i firmaet, men har hævet og brugt alle pengene, der stod på kontoen - så har du pludselig en gæld til SKAT. Og det er normalt ikke en god ting. :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46479
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

vogn mand:
ok læs lige 2 side ellser ved jeg ikke hvordan jeg skal forklare det.

Har læst det hele og må bare sig det ikke ændrer noget Du har helt ret I at løn ikke forekommer men roder så rundt i moms - Trådstarter burde i alle fald overveje at lade en økonomi-  person gå regnskabet igennem og få moms og "løn" korrekt

Dit eget eksempel med moms - jeg citerer det herunder - er et eksempel på hvor galt det kan gå - her roder du momsen ind i overskuddet og skatten - hvilket vil gøre dit eget regnskab rent vrøvl og give dig alt for meget skat at betale. Du betaler der skat af 15 kroner mere for handlen - end du skal, da du betaler skat af din moms - livsfarligt, så hvis det er princippet for dit regnskab, har du penge at tjene ved at lade ex Birte hvis hun har tid, eller en anden økonomiperson gå regnskabet igennem

vogn mand:

vogn mand:

et lille eks.

du køber et ur til 100 kr eks moms

Moms udgør nu 25 kr. (100/100*25)

udgiften til erhvervelse er altså 125 kr.

du sælger nu uret til 200 kr. eks moms

momsen udgør nu 40 kr. (200/100*20)

indtægt er 240 kr.

overskudet i firmaet er = 240-125= 115 kr. dette betalet du skat af.

hæver du så 10.000 kr. privat, betaler du stadivær kun skat af di 115 k

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)