Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til beregning af dækningsbidrag

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 21
Fra  Borg Consult Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er kommet i den lykkelige situation, at jeg kan få en projektansættelse på 3 måneder, men jeg har lidt svært ved, at finde ud af hvad jeg skal fakturere og hvad der er rimeligt, at fakturere.
Det er hos et mindre arkitektfirma, som er vant til at ansætte eksterne konsulenter i kortere perioder.
Jeg skal fakturere som var det normal løn, dvs. inkl. feriepenge, pension, selve lønnen og moms.

Jeg tænker at jeg fakturerer med det mål, at lande på en normal funktionærløn på 34.000 kr før skat. Men hvad skal jeg tage, hvis jeg gerne vil have
12,5% i feriepenge
7% i pension

Burde jeg indregne en form for avance til mit eget firma?

Jeg er i øjeblikket på dagpenge, men forsøger, at starte mit firma op og jeg tænkte, at en projektansættelse er lige hvad jeg har brug for, for at få genereret lidt omsætning, som ville gøre det muligt, eksempelvis, at trække udgifter fra til markedsføring og indkøb af bærbar.
Jeg har fortalt min a-kasse om mine sysler som selvstændig, men her har det været som bi-beskæftigelse - så jeg må se om der kommer konsekvenser når det bliver en hovedbeskæftigelse.

Er der noget jeg har overset og er det muligt?

På forhånd tak for hjælpen.


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46546
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest må vi høre om du har et CVR og skal fakturere gennem det - eller om du først skal oprette CVR, for det får du ikke lov til tror jeg vi kan slå fast - så du må opgive dagpenge i den sammenhæng

Så er der prisen og du vil ramme 34.000 og har til feriepenge og ligger så omkring 39.000 og pension - så noget med 43.000 (ikke præcise tal en det er ligemeget i det udgangspunkt) og ja så skal du vel drive selskabet og måske ha lidt revisionshjælp 

 - gå ud med 44-45.000 kr per måned. Du må ikke skjule noget for a-kassen for det kan blive dyrt men det ville være lettere hvis de bare ansatte dig i 3 måneder helt normalt - hvor der jo optjenes feriepenge og du kunne foreslå 39.000 kr som helt almindelig ansat - tidsbegrænset til 3 mdr - så der ikke er opsigelsesproblemer

Du slipper for at ha selskab- og arbejdsgiveren gør det lovligt for sig selv, for han må ikke ansætte hvad der formentlig er en lønmodtager, og bare lade ham fakturere - og han er sikker på at din skat bliver betalt for det gør han jo. 

Bliv ansat her og nu - det er langt bedre for a-kasse og alt, men det kan jeg jo sagtens sige

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 21
Fra  Borg Consult Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest må vi høre om du har et CVR og skal fakturere gennem det - eller om du først skal oprette CVR, for det får du ikke lov til tror jeg vi kan slå fast - så du må opgive dagpenge i den sammenhæng

Tak for svaret.

Jeg kom frem til 34.000 som udgangspunkt og så:
12, 5 % feriepenge
7% pension
10% avance
25% moms
Samt lidt oprundinger og kom frem til en fakturering på 375,- INKL. moms.

Mht a-kassen var det lidt mere tricky. ..
Jeg blev fortalt, at jeg godt kunne ansættes i firmaet, men vupti så skifter jeg fra bibeskæftigelse til hovedbeskæftigelse. Man har ikke muligheden for at skifte tilbage. Så hvis jeg ikke har gang i noget efter denne ansættelse, så skal jeg lukke firmaet og indkasserer 3 uger hvor jeg ikke får dagpenge, så det er lidt alt eller intet.

Jeg har cvr-nummer. Men jeg synes det er fint, at fakturere i en periode, så jeg har lidt kapital, til at få gang i min egen virksomhed.

Jo det ville sikkert være lettere, at være normalt ansat, men jeg har faktisk ikke lyst til at være normalt ansat fra 8-16 (eller 9-17)
Jeg kan godt lide fleksibiliteten i at man den ene dag måske tager en halv fridag, men næste dag arbejder mere, jeg er ikke så god til alt for låste rammer.

Den her fakturering kommer til at fungere som en løn på ca. 45.000 , havde jeg været almindelig funktionær, hvilket er 20-30% mere end hvad jeg normalt ville kunne få indenfor min profession.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46546
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørn Nicolaisen:
Mht a-kassen var det lidt mere tricky. ..
Jeg blev fortalt, at jeg godt kunne ansættes i firmaet, men vupti så skifter jeg fra bibeskæftigelse til hovedbeskæftigelse. Man har ikke muligheden for at skifte tilbage. Så hvis jeg ikke har gang i noget efter denne ansættelse, så skal jeg lukke firmaet og indkasserer 3 uger hvor jeg ikke får dagpenge, så det er lidt alt eller intet.

det lyder som lidt en misforståelse. Hvis du ansættes i firmaet så er det jo ikke dit CVR du bruger der og det burde ikke ha den konsekvens at du fik et skift og skulle lukke dit CVR men du kunne jo bare lukke det nu - blive ansat og derved jo være dagpengeberettiget når du blev fyret - og så starte CVR igen, du vil få helt samme CVR nummer.

Hvis du i dit firma nu arbejder som du gør med fakturering på 45.000 så vil det jo være stop for dagpenge, og hvis du så stopper, så kan du ikke bare gå ned og få dagpenge og nu tale om bibeskæftigelse igen alligevel for nu har du jo virkeligt haft hovedbeskæftigelse i dit CVR og nu skal du så være dagpenge berettiget som selvstændig ud fra de måske 3 mdrs indtjening. Du må sikre dig, at du enten kan klare dig uden dagpenge når du slutter eller at de vil kunne få normale dagpenge ud fra at du som selvstændig har faktureret 3 mdr a 45.000 kr, for de færreste a-kasser lægger bare dagpenge optjening sammen med 3 mdr selvstændig hvis man kommer fra dagpenge - bliver selvstændig i 3 mdr - og så skal på dagpenge igen i alle fald. Kombinationen - dagpenge optjening ansat og selvstændig betyder i alle fald du skal registreres om.

Spørg dem helt konkret og bed om svar på skrift - om du efter 3 mdr selvstændig vil kunne få dagpenge igen direkte, hvis du står uden job

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 21
Fra  Borg Consult Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det jeg fik at vide, var at jeg kunne få dagpenge igen, hvis jeg stoppede mit firma. Jeg ville også få 3 ugers karantæne. Men de ville ikke blande sig i, hvad jeg tjente i perioden, hvor jeg var selvstændig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46546
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

ok - hvis du lukker det og stadigt har din optjeningsret fra dit arbejde med du "bruger" 3 mdr af de 2 år man kan ha på dagpenge uden at optjene ret under de 3 mdr - det ville du hvis du var ansat - Jeg tror ikke de lægger de 3 mdr selvstændig sammen med den tid du har optjent som ansat tidligere og som du idag får dagpenge på baggrund af - du er derfor 3 mdr tættere på udløb af din dagpenge periode frygter jeg  også ud fra at de ikke vil blande sig - perioden regnes sikkert stadigt fra da du gik på dagpenge optjent ved dit tidligere arbejds optjeningsperiode -  thats the point

Men det vigtigste er at du er tilfreds med det, så held og lykke anyway

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 21
Fra  Borg Consult Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak.
På et tidspunkt bliver man nok nødt til at "frigøre" sig fra sin akasse, så er man for alvor selvstændig.
Så må man bare spare lidt op.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46546
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørn Nicolaisen:
På et tidspunkt bliver man nok nødt til at "frigøre" sig fra sin akasse, så er man for alvor selvstændig.
Så må man bare spare lidt op.
se det er så en anden sag - og jeg er helt totalt enig

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)