Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Magento + e-conomic + kasseterminal: Hvor ligger databasen?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi vil gerne have en integreret løsning mellem økonomisystem, webshops og den fysiske butik og er i kontakt med leverandører der kan enten det ene eller det andet, eller i kombinationer.

Jeg respekterer, at disse firmaer ikke kan leve af at rådgive mig i detaljer og svare på sværme af mails med tekniske spørgsmål, uden at have en nogenlunde funderet forventning om en ordre, så jeg prøver at strikke en kravsspecifikation sammen.

Det er jo oplagt, at der er een fælles database for hele systemet, men hvor ligger den? De tre enheder skal naturligvis dele en række stamdata, men f.eks. webshoppen skal jo have en masse felter, som ikke nødvendigvist er påkrævet i e-conomic o.s.v. At dømme efter en rå installation af Magento, som har 338 tabeller i databasen, har jeg ikke fantasi til at forestille mig alle disse felter oprettet i e-conomic og terminalsystemet skal jo f.eks. skrive en kort linje ud på en kassebon o.s.v.

Der skal naturligvis synkroniseres hele vejen rundt, så når en vare er solgt i butikken, skal den trækkes af lagerbeholdningen, hvormed webshoppen også opdateres og vice versa.

Kombinationen af disse enheder er formentlig temmelig almindelig, så nogen må kunne fortælle hvordan man gør i praksis. Ikke at jeg selv vil lave det, men jeg er jo nødt til at have en idé om hvordan det hele hænger sammen, for at kunne tale kort og præcist med dem der har forstand på det.

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Feb 13
Indlæg ialt: 172
Fra  Cardfever Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest, god weekend!
 

I mine øjne vil det give god mening at holde lagerbeholdningen i jeres økonomisystem. 

Med den erfaring jeg har på området vil jeg også mene det er normal praksis, især når i har de ovenstående behov. 

Alt efter størrelsen kan man gå efter enten E-conomic eller Navision. 
 

Håber det hjalp dig bare en smule på vej!

God weekend Amino'er!

/Martin

Højdan

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Højberg:
Først og fremmest, god weekend!

Jeg håber da at solen også skinner der hvor du erBig Smile

Martin Højberg:
I mine øjne vil det give god mening at holde lagerbeholdningen i jeres økonomisystem. 

Yes, men jeg forstår ikke helt ... taler du specifikt om lagerbeholdningen, eller "hele" databasen? Kan "systemet" godt finde ud af at arbejde sammen (så hedder det vel ERP?) med de administrative data i e-conomic, webshop-data i Magento o.s.v.? Jeg er helt rundforvirret.

Fra Stenløse
Tilmeldt 8. Apr 06
Indlæg ialt: 1584
Fra  NordicCall.dk Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hele din shop database med struktur, tekster mm. skal ikke ind i de andre systemer, det er et spørgsmål om at udveksle de informationer du har behov for mellem de enkelte enheder og ellers ikke mere, det kan godt lade sig gøre og dele præcis de oplysninger du ønsker, men det kræver at du finder ud af hvad du præcis ønsker at opnå.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

bacardil:
det er et spørgsmål om at udveksle de informationer du har behov for mellem de enkelte enheder og ellers ikke mere

Nu spørger jeg så lidt ekstra dumt, bare for at anskueliggøre min uvidenhed: Hvad skal sørge for dette? Jeg har ikke ud fra, at det er en lille sort boks, men snarere noget software, men hvilken software? Findes der standardløsninger, eller skal det programmeres specielt til os og vort behov?

bacardil:
det kræver at du finder ud af hvad du præcis ønsker at opnå.

Kunsten er jo at stille de rigtige spørgsmål. At finde frem til dem uden baggrundsviden om databaseteknik, er altså svært. Jeg var lidt inde på det ovenstående: Lagerbeholdning skal ajourføres hele vejen rundt. Hvis butikken eller engrosafdelingen sælger det sidste eksemplar, skal det jo slå igennem på webshoppen som "Ikke på lager".

Kasseterminalen skal jo enten selv indeholde de informationer der er relevante for at kunne udskrive en bon/faktura, generere rapporter m.m., eller pumpes med disse fra andre dele af systemet  og når der lukkes om aftenen, skal dagens omsætning m.m. naturligvis "bogføres" i økonomisystemet.

For mig ser det ud som om, at en stor del handler om lagerstyring og varekartotek. Vi opretter mellem 100 og 200 nye varenumre om ugen. Det er helt afgørende, at der kun skal oprettes/indtastes eet sted. Eller ...? Måske er det sådan, at man opretter en vare i f.eks. e-conomic med stamdata som antal, indkøbspris, lagerlokationer, kommissionsvarer m.m., at disse data automatisk overføres til Magento, men at webspecifikke informationer tilføjes i Magento?

Ud over disse principper, kan jeg simpelthen ikke komme i tanker om hvad jeg skal spørge om og så bliver det jo lidt vanskeligt, selv for begavede Aminoer, at svare Skype-Giggle

Fra Værløse
Tilmeldt 5. Nov 07
Indlæg ialt: 686
Fra  Kammalou.com Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Webmaster:

bacardil:
det er et spørgsmål om at udveksle de informationer du har behov for mellem de enkelte enheder og ellers ikke mere

Nu spørger jeg så lidt ekstra dumt, bare for at anskueliggøre min uvidenhed: Hvad skal sørge for dette? Jeg har ikke ud fra, at det er en lille sort boks, men snarere noget software, men hvilken software? Findes der standardløsninger, eller skal det programmeres specielt til os og vort behov?

Hokus pokus mig selv i fokus:

CommerceBroker fra CommerceGruppen er netop en "blackbox" i midten der forbinder mange systemer med mange systemer. 

I erkendelse af at det ikke længere hedder F-Commerce, M-Commerce, E-Commerce, S-Commerce. Men bare Commerce. Er din forretning fordelt på mange kontakt punkter hvor forbrugerne møder dig og din forretning. Når dagen er omme handler din forretning om service og salg der hvor din kunde er. For at kunne sikre (og skalere) dette mest hensigtsmæssigt. Er det også et ufravigeligt krav at den rigtige information er tilgængelig på rigtige tidspunkt så systemerne kan give dine kunder den rigtige service.

Denne erkendelse har været baggrunden for udviklingen af en CommerceBroker der sikre data fylder frit imellem dine kunders kontakt punkter med din forretning.

SAFe SPC, Magento Expert, Jira Guru, Kammalou.com

Tilmeldt 17. Dec 11
Indlæg ialt: 138
Fra  Magentomoduler.dk Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Webmaster

Du får også min mening.

Webmaster:
Det er jo oplagt, at der er een fælles database for hele systemet, men hvor ligger den?

Dette er jeg ikke enig i - som jeg ser det behøver du ikke een fælles database for hele systemet. Med udgangspunkt i de systemer du nævner i din overskrift, så vil jeg foreslå følgende setup (Som jeg ved der er andre der benytter med succes). 

Lad e-conomic håndtere alt vedr. regnskabet og dit lager. Lad de andre systemer (POS og webshops) synkronisere ordrer til e-conomic og lad e-conomic synkronisere varelageret retur til dit POS og dine webshops. 

Dette vil sige at når der lægges en ordre i f.eks. din Magento webshop, vil ordren blive synkroniseret til e-conomic og derved påvirke lagerværdien i e-conomic. Da lagerværdien bliver påvirket, vil e-conomic automatisk synkronisere de nye lagerværdier ud til alle dine webshops og dit POS system. På samme måde vil et salg i dit POS system udløse en ordre i e-conomic, der igen opdaterer dit POS system og dine webshops.

Du har altså ikke een database - men mange - som opdateres på kryds og tværs.

Du kan evt. tage et kig på http://webstock.dk/pos-system/. Ud fra din beskrivelse, vil jeg mene at de vil kunne opfylde dine behov.

Mvh

Kasper

Tilmeldt 17. Dec 11
Indlæg ialt: 138
Fra  Magentomoduler.dk Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Webmaster:
For mig ser det ud som om, at en stor del handler om lagerstyring og varekartotek. Vi opretter mellem 100 og 200 nye varenumre om ugen. Det er helt afgørende, at der kun skal oprettes/indtastes eet sted. Eller ...? Måske er det sådan, at man opretter en vare i f.eks. e-conomic med stamdata som antal, indkøbspris, lagerlokationer, kommissionsvarer m.m., at disse data automatisk overføres til Magento, men at webspecifikke informationer tilføjes i Magento?

Du har helt ret, det er absolut afgørende at varerne kun skal oprettes ét sted! Hvis ikke, risikerer du fejlindtastninger etc. Da Magento typisk vil være den "enhed" der kræver flest informationer, vil jeg mene at det også er i din Magento webshop at du skal oprette alle nye varer. Disse kan så automatisk blive synkroniseret til e-conomic når de bliver oprettet i Magento.

Når først de er i e-conomic, kan du bogføre købsfakturaer etc. som så påvirker dine lagerværdier, der igen vil blive synkroniseret ud til dine webshops samt dit POS system.

Den eneste umiddelbare catch kan være hvis du har flere forskellige Magento installationer. Her skal du finde en metode til at synkronisere varerne i mellem de forskellige magento installationer.

Mvh

Kasper

Fra Ballerup
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 31
Fra  Easys Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Webmaster - her er mine 25 øre ;)

Som udgangspunkt skal ALLE data kun indtastes og eksisterer én gang og ét sted - som ganske rigtigt er tanken bag et relations-database-baseret system (ren tekniksnak) - MEN rent sikkerhedsmæssigt og i praksis, vil du ofte finde grundata f.eks kunders stamdata flere steder indtil kunden er godkendt og havner i "det store kundekartotek". 

F.eks har VI (Easys) lavet løsninger hvor vi f.eks lader en udbyder opsamle og gemme kundestamdata via hjemmesiden (sql-base et eller andet sted) - og så trække disse data "hjem" til grundsystemet som så kan ligge på en lille server på kontoret. Dette sikrer at kunder kan bestille selvom éns system/internet er nede, OG den lokale server sikrer at kunder LOKALT kan oprettes og faktureres...  Endelig kan FINANSEN (bogholderi og revision) klares af det regnskabsmæssige værktøj der evt. er god erfaring med i virksomheden.... Og endelig sikrer man sig også at man KAN fakturere/sælge selvom nettet er nede....

Princippet bag er simpel; man lader de værktøjer der er lavet til opgaven - løses opgaven og udnytter derved de fordele der måtte være ved dem - og ydermere sikrer man sig ved at lægge sine æg i flere kurve....

Mht begrebet ERP, kan man blot oversætte det til "alt-i-ét"-system - forstået på den måde at der VIRKELIGT kan være fordele at høste hvis man ønsker at de forskellige dele af eens arbejdsgang skal kunne snakke flydende sammen - ulempen kan måske være lidt længere udviklingstid - et ERP er typisk skræddersyet til én bestem virksomhed og skal tilrettes en hel del for at passe ind....  Men en åbenlys fordel ved et ERP - er jo netop at data KUN indtastes én gang - så der de til rådighed i alle hjørner med det samme ;)

Skriv endelig for mere info - eller kig på www.easys.dk :)

Sr. Systemkonsulent Lars G. Pedersen

Danmarks Dejligste Systemer - Easys.dk

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)