Jeg og et par venner vil gerne starte en webshop, men vi skal først have tilladelse fra statsforvaltningen. Vi regner med at færdiggøre vores forretningsplan inden for kort tid.
Kan nogen fortælle, hvordan momsindberetning fungerer? Og skal man have skrevet sit regnskab i et program som fx excel, eller er håndskrevet ok når du bare søger tilladelse?
Husk, at I skal have en importtilladelse også. :-)
Momsindberetning: Efter hvert kvartal har i cirka halvanden måned til at udregne, hvor meget salgsmoms fratrukket købsmoms, I har. Er der overskud (solgt mere end I har købt) skal dette indberettes på Skat TastSelv Erhverv, hvorefter I med netbank kan betale differencen til SKAT.
Håndskrevet regnskab er sådan set fint nok - I skal dog gemme alle jeres bilag i 5 år og jeg anbefaler, at I bruger et regnskabsprogram. Jeg har selv udmærkede erfaringer med såvel Billy's Billing som SimpeltRegnskab.dk. Det kan spare jer for meget bøvl og koster 50-100 kroner om måneden.
Mange tak for svaret - og ja, vi håber på det bliver en succes.
Et regnskabsprogram lyder nok nemmest. Men vi venter nok med at betale de 50-100 kr. om måneden, da vi lige vil se hvordan det kommer til at gå. Men det kunne måske finde på senere hen ;)
Er det fordi man ikke må tjene på momsen, at man skal betale difference?
Det er en god ide... Jeg gjorde det i staten at jeg ikke havde noget regnskabsprogram og først fik det efter 2 måneder. Her bogførte jeg bare alle bilag i bagefter... Det gør sådan set ingen forskel!
Held og lykke med jeres projekt!
Bestil din e-cigaret hos e-cigaret-butik og få super gode tilbud på både e-cigaretter og e-juice.
her kan du løse om FORPLIGTELSER VED MOMS og her kan du læse lidt om REGNSKABSPLIGTER for personlig virksomhed og jeg vil bestemt råde til et bogføringsprogram - der findes nogle gratis, men de er nok lide vanskeligere at bruge - dem kan du google. Alene af hensyn til din moms opgørelse, er du nødt til at føre dit regnskab, ellers står du med håret i postkassen efter et kvartal
Evt så betal en anden for at lave regnskabet - måske det koster nogle få hundrede kroner hvis I ikke har ret mange bilag i første kvartal, og så får I moms og alt ret og slipper for bøvl og bod
god vind med det - husk at hvis I skal importere fra uden for EU skal i Importregistreres og sætter jeg ind i importmoms og lidt med told
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html men sandheden er jo at der er en del at sætte sig ind i alt i alt - måske derfor man i gamle dage som elev blev oplært i regnskab, moms, import, told, osv, ikke ment hånligt for jeg forstår lysten til at komme i gang, men helt uden baggrund, må man nok ofte hellere betaler sig til lidt hjælp så bogføring, moms, told osv bliver gjort korrekt indtil man kan det
held og lykke til jer i alle fald
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Er inde i Simpeltregnskab.dk, og jeg håbede på at du kunne hjælpe mig lidt.
Under "indtægter" vil jeg gerne finde mine aktiver, men de viser sig ikke, når jeg skal vælge dem. Er aktiverne ikke dine udgifter til "varer til produktion (handelsvarer"?