Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskabsanalyse: Hjælp!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Holstebro
Tilmeldt 19. Sep 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'ere

Så det tid til mit første indlæg, selvom jeg i perioder har læst med - Det er selvfølgelig et tvivlsspørgsmål.. 

Sidder i forberedelsen til en eksamen, hvor jeg laver en regnskabsanalyse af en virksomhed. Det er dog ikke lykkedes mig, at få omsætningstallene for koncernen (sikkert af konkurrencehensyn), men kun for moderselskabet.

Tallene for moderselskabet er lidt lavere end for koncernen og jeg er den overbevisning, at moderselskabet er det danske hovedsæde, mens koncernen også omfatter deres udenlandske aktiviter.

Har jeg ret eller er det helt ved siden af? Hvis det er helt ved siden af kunne jeg rigtig godt tænke mig en pædagogisk forklaring af hvordan det hele er strikket sammen. 

Ha' en god dag! :)

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer vel an på hvilken virksomhed vi snakker om.

Fra Holstebro
Tilmeldt 19. Sep 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er virksomheden Creativ Company

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan være bygget op på rigtig mange måder. Er du tvunget til at lave regnskabsanalysen af netop Creativ Company, fordi så forstår jeg ikke, at de oplysninger ikke er opgivet til dig? Ellers er det vel bare at vælge en virksomhed, der rent faktisk opgiver et koncernregnskab. :)

Fra Holstebro
Tilmeldt 19. Sep 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Skriver om en selvvalgt virksomhed..

Valget faldt på Creativ Company grundet deres arbejde for at skabe den gode arbejdsplads og i den forbindelse lykkedes det mig som sagt at få omsætningstallene for moderselskabet. Dette synes jeg egentlig var fint nok, eftersom opgaven tager sit udgangspunkt i den danske afdeling.

Det er netop her jeg bliver i tvivl. Er moderselskabet overhovedet hovedsædet i Danmark?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Normalt vil man lave regnskabsanalysen på koncernregnskabet, fordi det viser den samlede drift. Men hvis du afgrænser dig til at analysere moderselskabet, så kan du vel også få et eller andet ud af det. Jeg har ingen indsigt i virksomheden, så det er svært at sige. Hvis de ikke laver en offentlig årsrapport, så bliver informationsindsamling straks sværere. Men du må kunne finde frem til det på en eller anden måde. Hvis du har en årsrapport, kan jeg godt tage et hurtigt kig på den. Ellers har jeg desværre ikke tid i dag, da jeg selv har en sidste eksamen i morgen, før den står på sommerferie! :-)

Fra Holstebro
Tilmeldt 19. Sep 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et A/S, så regnskaberne er offentlig tilgængelige, men som tidligere nævnt er det ikke alle virksomheder der opgiver nettoomsætningen af konkurrencehensyn.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går ud fra, at du har omsætningen og bruttofortjenesten på moderselskabet. Hvis du ligeledes har bruttofortjenesten for koncernen, kan du eventuelt lave en afgrænsning, der giver dig en konstrueret omsætning for koncernen. Omsætningens størrelse i forhold til bruttofortjenesten i moderselskabet som grundlag for omsætningens størrelse i forhold til bruttofortjenesten i koncernen.

Det kan fravige virkeligheden rigtig meget, men jeg har selv været udsat for at skulle lave en lignende afgrænsning. Du havde godt nok gjort det nemmere for dig selv, hvis du havde lavet regnskabsanalysen baseret på en koncern, der havde opgivet alle deres væsentlige regnskabstal til gengæld.

Har du overhovedet mulighed for at reformulere i forhold til dirty surplus så? Kunne da forestille mig, at du heller ikke får oplysninger nok til at udføre den øvelse i så fald.

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Lauridsen:

Jeg går ud fra, at du har omsætningen og bruttofortjenesten på moderselskabet. Hvis du ligeledes har bruttofortjenesten for koncernen, kan du eventuelt lave en afgrænsning, der giver dig en konstrueret omsætning for koncernen. Omsætningens størrelse i forhold til bruttofortjenesten i moderselskabet som grundlag for omsætningens størrelse i forhold til bruttofortjenesten i koncernen.

Det er en god tanke, men det kan rent regnskabsanalytisk tror jeg ikke den vil gå hos alle censorer. Det er en forudsætning med alt for mange ubekendte og det kan virkelig trække ned, hvis censor ikke er enig.

Moderselskabets omsætningning er ikke elemineret for intern omsætning i koncernen og fordelingsnøglen vil derfor ikke være direkte anvendelig.

Tror jeg ville analysere på koncernen og evt. finde en (eller flere) virksomhed i samme branche der viser deres nettoomsætning og derigennem regne baglæs.  

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)