Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan aktie-crowdfunding blive en succes i lille Danmark?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

I dag på http://www.business.dk/vaekst/oeget-fokus-paa-aktie-crowdfunding er der en artikel om aktie-crowdfunding og opstarten af crowdinvest.dk, som går i luften inden så længe (disclaimer: min kollega kan læse hele artiklen, hos mig ligger den bag login).

Kort sagt betyder det at man kan vælge at funde sit projekt, ved at give andre muligheden for at købe andele i ens projekt.

Spørgsmål:

  1. Hvad kan crowdinvest.dk gøre for at få succes i Danmark? Kom med dine ideer.
  2. Er Danmark, efter din mening, måske for lille til at crowdinvest vil kunne få succes?
  3. Vil du som iværksætter overveje aktie-crowdfunding, hvis du havde en god ide, men ingen kapital?

BONUS information:

  • Crowdinvest.dk er startet af Michael Eis som er stifter og ejer af crowdfunding-sitet booomerang.dk. Michael har i booomerang-regi holdt mere end 100 foredrag om crowdfunding. Så der er knowhow og hårdt arbejde bag.
  • Platformen er en udvidelse af booomerang.dk, som vi i WebCoders har udviklet fra bunden i WordPress (Hvem sagde WordPress kun var et blogsystem? Wink ).

Lad mig høre alle jeres meninger, gode ideer og inputs til de tre spørgsmål, så vi kan få skabt nogle gode rammer for aktie-crowdfunding i Danmark.

Jeg ved Michael Eis læser med og vil kommentere senere.

Med venlig hilsen Thomas Frost

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas
Spændnde projekt.

Jeg var involveret i noget lignende for 2 år siden og det blev ved idéen da der var en del juridiske ting som gav problemer og ting som ikke helt kunne lade sig gøre i DK.

Men idéen er fin.

Jeg tror umiddelbart ikke DK er for lille. Dog har vi bare en anden mentalitet her. Vi kaster ikke bare penge efter projekter.
Det er noget anderledes i USA. Der er der en lidt anden holdning og opfattelse.

Der er nok også mange iværksættere som ikke bare vil give andel væk af deres virksomhed, men hellere vil have knowhow og sparring ind i virksomheden.
Her er www.idepitch.dk (som er ved at blive udviklet) en ganske fin mulighed.

Måber da det bliver søsat så iværksætterne kan få endnu flere muligheder.

De Bedste Hilsner
Ronni 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg synes man skal hilse alle initiativ av den type velkomne
Jeg tror ikke den vil fungere i forhold til de helt små start ups hvor folk med mindre end 10.000 kr i egenkapital fil fundet en ren ide. Derimod tror jeg det kan fungere, i forhold til virksomheder der har lagt første beviser og drives af noget der ligner fuld time indsats af grundlæggerne
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jun 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Thomas,

Crowdinvest har umiddelbart gode forudsætninger for at få succes i Danmark: En lang række iværksættere med vækstpotentiale ville have glæde af tilgængelig kapital, og samtidigt er der en bred kultur af småinvestorer, som elsker at investere i aktier.

En af betingelserne for succes er netop at fange småinvestorernes interesse. Her vil det være vigtigt at give dem noget, som de ikke får ved almindelig investering i aktier. En mulighed er at give dem medindflydelse uden at sætte dem i en bestyrelse. Medindflydelsen kunne f.eks. ske ved at virksomheden afholder halvårlige webinarer for investorerne, hvor ledelsen giver en kort update af aktuelle problemstillinger hvorefter investorerne kan komme med input. Derved bliver investorerne delagtiggjort/hørt og fra tid til anden kan ledelsen bruge nogle af disse inputs.

Desuden kan virksomhederne udsende kvartalsvise driftsorienteringer til investorerne på email, således at investorerne får en særlig attention.

En anden betingelse for succes er, at virksomhederne/iværksætterne er professionelt forberedt, når de søger investorer. Her bør Crowdinvest stille nogle krav, så platformen ikke får et amatøragtigt udtryk - ellers mister investorerne hurtigt interessen.

Held og lykke - det er et super initiativ.

Mvh Carsten Højer / Shareworkers

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 07:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Derimod tror jeg det kan fungere, i forhold til virksomheder der har lagt første beviser og drives af noget der ligner fuld time indsats af grundlæggerne

Hej Cookie

Uden at jeg på nogen måde er ekspert, så tror jeg du har ret i det, og jeg glæder mig til at høre hvad Michael Eis mener.

De virksomheder der især er interessante for en investorgruppe, er netop dem der har bevist de kan tage et projekt langt på egen hånd, for egne midler. Det er langt mindre interessant at investere i personen der har en "god" ide, men lige mangler penge til udvikling, og i øvrigt ikke kommer med andet end ideen. Den person vil altid have det svært, hvad enten det er i banken, som kapitalsøgende andre steder, eller som søgende efter samarbejdspartnere.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)