Jeg vil gerne høre om jeres synspunkt på en fair provision i forhold til nedenstående:
Sælgerne i mit firma kommer til at arbejde ud fra ren provision. Det handler om at skaffe kunder indnefor sportsbranchen, som vil købe sportstape, harpiks mv. Ofte formidler sælger kontakten til kunden, hvorefter kunden fortsat handler ved mig.
Spørgsmålet er, hvordan en fair provisionsordning kan være? Jeg har selv tænkt:
Sælger får 2/3 af indtjeningen ved første 2-3 ordrer (Da mange bestiller lidt den første gang) og firmaet får 1/3, herefter kommer det til at fungerer som passiv indtjening for sælger og hvad skal provisionen så lyder på? Det kunne være 1/3 til sælger og 2/3 til firmaet?
Ikke nødvendigvis. Det kan jo være en ret god forretning for den enkelte, hvis man har et godt netværk indenfor sportsbranchen og skaffer 10 kunder, hvor indtjeningen lyder på 80-100.000 kr. om året..
I din model påtager sælgeren sig 100% risiko mens du er garanteret en fortjeneste. Tror ikke du får dygtige sælgere på de vilkår, ligeledes er deres provision afhængig af hvordan du kører din forretning. Hver gang du bruger 3 kroner, skal sælgeren betale de 2 i din model.
Det er ikke helt sådan det fungerer. Det er heller ikke til at vide, men sælgeren løber ingen risiko. Han har hverken pengebinding, lagerbeholdning eller anden udgift herved :-) Så hele risikoen ligger på mine skuldre..
Det er ikke helt sådan det fungerer. Det er heller ikke til at vide, men sælgeren løber ingen risiko.
Sælgeren risikerer bl.a.:
At bruge en masse tid uden at sælge noget At ordrer falder igennem pga. dig, fx fordi du ikke kan levere eller er for dyr At du ansætter flere sælgere i samme lokalområde At du går konkurs eller snyder ham for den løbende indtjening
Du kan derimod, nu hvor du har dit setup klar, helt uden risiko ansætte et væld af provisionssælgere og håbe på det bedste.
Vi skal til at begynde på et lignende projekt i min virksomhed. Vi giver sælgeren en rimelig provision og sørger for at alt marketingarbejdet (herunder reklamer) mv. samt levering er ordnet.
Det som hjalp med at lukke dealen var at sælger havde mulighed for at genforhandle med os efter cirka 3 måneder.
Husk at sætte dig rigtig godt i sælger sko og var sikker på at den provisions aftale du tilbyder ham holder ham motiveret så han kan tjene penge på samarbejdet.
Er enig. Det er vigtigt at sætte sig i sælgers sko.
En demotiveret sælger har mere travlt med at finde en ny - og bedre - kunde til sig selv, end med at finde kunder til dig. Og det kan man vel ikke rigtig fortænke ham i.
Og så er det vigtigt at man får lavet en aftale som giver størst mulighed for at skabe en WIN-WIN situation.