Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må min arbejdsgiver nægte mig at starte egen virksomhed pga højt fravær?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil starte egen virksomhed, og samtidig beholde mit fuldtidsjob. Jeg har afklaret alle forhold med undtagelse af at min chef mener at mit fravær i år har været så højt at jeg ikke kan varetage mit nuværende arbejde på tilfredsstillende vis.

Jeg har haft 15 fraværsdage i indeværende år, hvoraf langt de fleste er barn syg. (Er alenefar). Vores tillidsmand ser ingen grund til at jeg ikke skulle få grønt lys til opstart af min virksomhed. Men chefen er altså imod. 

Jeg synes det er helt hen i vejret, så vil lige høre hvorvidt nogle af jer har været i lignende situation - og hvordan i løste situationen?

på forhånd tak for hjælpen. 

Fra Ringsted
Tilmeldt 15. Nov 06
Indlæg ialt: 297
Fra  Lampeguru.dk Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt se hvad han mener, 15 dage lyder af ret meget og hvis du yderligere skal til at varetage eget firma.. Tja..

MEN helt fair lyder det ikke.
* Det er jo ikke andet arbejde som har givet dig sygdage.
* Han kan vel ikke nægte dig det, medmindre der står det i din kontrakt?

Måske det bare er en "uheldig" måde at få dig til at tage stilling / gøre noget ved dit sygefravær?
Måske han forsøger at vil lave en aftale med dig ala "Hvis du skal have eget firma, skal vi aftale at dit fravær kommer ned"?
- Lidt kluntet af ham, men 15 dage er trods alt også en hel del.. 

Lamper til enhver smag - Nu over 2000 lamper! LampeGuru.dk

Tilmeldt 5. Oct 10
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det udelukkende handler om sygedagene, kan de jo være svære at bringe ned. 

Men ellers kunne du jo aftale en ramme med din chef, der matcher hans forståelse af, hvad det vil sige, at du varetager dit job på tilfredsstillende vis – og når de er opfyldt, have en gensidig forventningsafstemning (evt. på skrift) om, at du så kan starte din virksomhed op. I sidste ende betaler din chef jo din løn og udgør samtidig dit sikkerhedsnet.

Jeg er i samme situation som dig med fuldtidsjob + firma, og der har det fra starten være helt klart, at mit fuldtidsjob har overhånden. Mit firma må således aldrig have negativ indflydelse på det arbejde, jeg lægger på mit fuldtidsjob. Det mener jeg også er helt fair.  

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jelm

Jeg kan godt forstå at det ikke er skide sjovt at få at vide men du skal nok overveje at dit fravær pt ligger på ca 12,5% af din arbejdstid. (der har pt ved min optælding været 120 arbejdsdage hvor du har været væk 15). Personligt tror jeg også jeg som chef ville blive nervøs hvis du påtager dig flere opgaver der kan betyde at du kan miste koncentration omkring jobbet. Det faktum at du er alenefar kan han ikke bruge til noget. Sociale hensyn er fint men man kan ikke drive en virksomhed på den slags. Hvis du skal overbevise din chef så tror jeg at du skal vise dig som super stabil og fleksibil så plejer der også at følge noget fleksibilitet med den anden vej. Alternativt skal du finde dig en ny chef (nyt job) hvor det er en del af aftalen fra start.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du i nogen form for loyalitetskonflikt med din chef, hvis du bliver selvstændig? Dermed mener jeg, om det kan gå ud over hans forretning at du starter?

For ellers vil jeg også sige, at medmindre det står i din kontrakt, tror jeg ikke, han kan nægte dig det.

Og han har jo ikke som sådan nogen ret til at stille betingelser op for dig, men det kunne måske tyde på, at han prøver at give dig en slags advarsel.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du har en fraværsdag hver anden uge. Sådan cirka 10%.

Hvem står sidst i køen når du skal prioritere mellem dit barn, din egen virksomhed og den virksomhed der lønner dig for 'sygdom'? 

Jeg er 100% enig med din chef og ville (som chef) være ligeglad med hvad din tillidsmand siger. Du løser situationen ved at have 0% fravær, så har han intet problem er jeg sikker på.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:
For ellers vil jeg også sige, at medmindre det står i din kontrakt, tror jeg ikke, han kan nægte dig det.

Det tror jeg roligt du kan regne med det gør. Han er på en ok-dækket arbejdsplads og det er standard.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12665
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Birte Andersen:
For ellers vil jeg også sige, at medmindre det står i din kontrakt, tror jeg ikke, han kan nægte dig det.

Det kan han måske ikke - men han kan jo så bare vælge at fyre vedkommende.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hvi du bliver ved med at have den fraværdsprocent, så tror jeg egentlig problemet løser sig selv.

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
Birte Andersen:
For ellers vil jeg også sige, at medmindre det står i din kontrakt, tror jeg ikke, han kan nægte dig det.

Det kan han måske ikke - men han kan jo så bare vælge at fyre vedkommende.

Det er jo desværre det der sker. Det er min erfaring, at hvis man ønsker at starte virksomhed, ved siden af et fuldtidsjob, så skal man så vidt muligt holde lav profil med det overfor arbejdsgiver, selvom der ikke står i ens kontrakt, at man ikke må.

Arbejdsgiveren vil altid bruge argumentet at fokus ligger et andet sted end hos arbejdsgiveren. Det resulterer næsten altid i en opsigelse. Desværre, men arbejdsmarkedet er blevet så presset.

 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)