Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bed & Breakfast - hvad kan trækkes fra?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Kæresten og jeg går i øjeblikket og kigger på huse på landet til at bo i, men enkelte af dem har også potentiale til at kunne bruges til bed and breakfast, hvilket er noget vi meget overvejer.

Det skal naturligvis køres helt efter bogen, og i den forbindelse har jeg ikke kunnet finde noget information om, præcist hvad man kan trækkfe fra, da nogen omkostninger naturligt er i en gråzone mellem privat og erhverv, da visse ting kan anvendes til begge dele.

Lad os tage 2 eksempler:

Eksempel A

Vi bygger en pool i haven, som alle B&B gæster har adgang til, men som vi også bruger privat.

Hvor meget kan trækkes fra som omkostninger til B&B, både hvad angår etablering og løbende drift?

Eksempel B

Taget renoveres, da det er ved at være utæt, ser grimt ud og samtidig kan efterisoleres.

Hvor stor en del af disse omkostninger kan trækkes fra?

På forhånd tak for hjælpen :-)

/MAds

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Min korte kommentar - som ikke er fuldt dækkende - er at du i alle fald skal skildne mellem omkostninger ved drift, og så ting du foretager som vedligehold af noget skadet der udskiftes med tilsvarende - kontra ting du foretager som er forbedringer. 

F.eks ville jeg ikke tro du kunne trække noget fra ved etablering af pool - må være en forbedring af ejendommen og til rådighed privat - men andre kan sikkert vide mere og også komme ind på hvordan du evt kan fordele udgifterne ved f.eks. vedligeholdelse af rent vand, opvarmet vand, mellem gæste del og privat del

Jeg tror taget er samme sag - skal skiftes uanset gæster til noget bedre, pænere og bedre isoleret - ikke fradrag i gæsteindtægter som udgangspunkt, men alt dette er meget afhængigt af de helt konkret situationer som en lokal revisor bør gennemgå med jer, jeg ville bare pege på forskel omkostning til drift - vedligeholdelse OG forbedring

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Som eksemplerne bliver beskrevet vil jeg også sige 0 fradrag. Selv om der indimellem er forskelle på de moms- og skattemæssige begreber er det min opfattelse, at det ikke er tilfældet her. For en 2-3 år siden fik SKAT medhold i en momssag, der var anket til byretten omkring anlæg af pool i tilknytning til en ejendom med blandet erhverv. Der blev nægtet fradrag ud fra en konkret vurdering. Et af forholdene var netop egnetheden til privat benyttelse.....

MEN.... jeg ville ikke udelukke muligheden for at opnå et fradrag eller et delvist fradrag. For der er ingen tvivl om at en pool gør at man kan sætte udlejningsprisen højere, ligesom det også tiltrækker folk. Hvis jeg stod i jeres situation, ville jeg overveje om en evt pool kunne anlægges i naturlig sammenhæng med udlejningsdel og at brugen alene er knyttet op på de besøgende i B&B. Men de giver jer ikke megen brug af poolen selv i sæsonen.

Fordelingen af udgiften ved en pool (i det om fang der er fradrag) er ganske enkel. Der ligger en del afgørelser fra sommerhusudlejningen, som slår fast at kun udgifter, der kan henføres direkte til udlejningen kan trækkes fra. Der er således flere eksempler på folk, som har udgifter til at varme poolen op før gæsterne ankommer, som har fået nægtet fradrag for eksempelvis strøm for de dage.

/Henrik 

 

 

Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det fyldestgørende svar Henrik!

Lyder desværre som om, at det er som jeg frygtede, at fordi det er en gråzone - og derfor svær at navigere for både B&B folk og Skat - at så har man valgt at gøre det enkelt ved næsten altid at sige 0 fradrag, men havde tænkt at der måske var en fordelingsnøgle i forhold til hvor mange m2 man lejer ud eller lignende.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads Buch Stage:
Lyder desværre som om, at det er som jeg frygtede, at fordi det er en gråzone - og derfor svær at navigere for både B&B folk og Skat - at så har man valgt at gøre det enkelt ved næsten altid at sige 0 fradrag, men havde tænkt at der måske var en fordelingsnøgle i forhold til hvor mange m2 man lejer ud eller lignende.

I yderste konsekvens er der jo netop det - men som du har set, er det dels et spørgsmål om hvorvidt det er udgifter - eller forbedringer som jo kommer udlejer til gode også året efter han har lejet ud, og det er vel også klart nok, at man ikke kan lave en B&B der fratrækker ny isolering, lækkert pool - lejer 50% af ejendommen ud år 1 - og ikke år 2 og fratrækker alt.

Jeg synes det er rimeligt nok, og der er i princip fradrag for de udgifter man har ved at skaffe og vedligeholde udlejning - blot skal det være rene udgifter og man skal kunne påvise dem som tilhørende udlejningen- Ellers var det jo rent tag selv bord. Det kunne sagtens være, at en udgift var fradragsberettiget med 100%, selv om lejearealet kun var 40% af ejendommen. MEN ja-  man kan sige det er svært at navigere i, og det ville det nok være, uanset hvilke regler man lavede, men det gælder rigtigt mange områder, hvor der skal være sammenhæng mellem fradrag - og skat af indtægt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)