Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Paraplyvirksomhed for velgørenhedsorganisationerne - Millardprojekt

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 19. Jul 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,

Jeg har en nogenlunde færdig idé til en socialøkonomisk virksomhed, som I meget gerne må vurdere holdbarheden af. Da jeg ikke har noget navn til virksomheden endnu kalder jeg den i mangel af bedre for "C for Charity".

C for Charity

 

Mission

At finde forretningsområder, hvor velgørenhedsorganisationerne ikke er i stand til at skabe en rentabel forretning hver for sig, men hvor vi kan fungere som kommerciel paraplyvirksomhed.

 

Behov

Et eksempel: Vi vil blandt andet bringe julen tilbage til det den bør handle om. I dag er det bredt anerkendt, at julen er temmelig materialistisk og således har bevæget sig væk fra sit udgangspunkt samt det egentlige budskab: Nemlig også at tænke på de, der har det sværest.

Det betyder, at den virksomhed, der kan få julens oprindelige budskab flettet ind i julen vil kunne erobre afsindige markedsandele.

 

Markedsleder på juletræskugler samt gavepapir

Hold et møde med de 5 største velgørenhedsorganisationers direktører i Danmark, og præsentér dem for idéen om, at du i et relativt enkelt snuptag kan generere milliarder hvert år til velgørenheden alene på at sælge juleartikler.

Sådan her gør man:

  1. Få designet små ikoner/logoer for hver enkelt af de (måske 25) største velgørenhedsorganisationer. Vi går ud fra, at de ikke vil lade os bruge deres egne logoer, derfor får vi lavet et nyt et til hver der kun bliver brugt af vores virksomhed.
  2. Få designet et passende antal (måske 10-20) serier af juletræskugler, altså juletræskugler i forskellige mønstre og farver. Antallet er irrelevant og er kun taget med for at få et tal på.
  3. Herefter kombinerer du de respektive juletræskugler med de respektive velgørenhedslogoer og får dem fremstillet under ordentlige forhold i enten Polen eller Asien eller hvor man producerer dem.
  4. Når kuglerne til september næste år ankommer til København, er det sådan set bare at gå i gang med at markedsføre dem. Først og fremmest via velgørenhedsorganisationernes medier samt via god pr i medierne.
  5. Til dette kræves maxi velgørenhedsambassadører som fx Ghita Nørby eller Rasmus Seebach. De skal i sagens natur bakkes op af mini velgørenhedsambassadører ude i lokalforeningerne. En titel der har så meget prestige, at det vil være en ’frivilligheds-sluger’!
  6. Forklar budskabet ret enkelt: Når du køber en kugle med fx de handicappedes logo på går alt overskuddet fra salget af kuglen til Dansk Handicap Forbund.
  7. Forklar herudover, at det nok er en rigtig god idé at investere i, med mindre man vil risikere at få ødelagt julen. Der skal nok være én blandt husmoderens 10-15 gæster der spørger til juletræskuglerne. Spørgsmålet er så, om man har råd til at sige at det har man ikke investeret i, men i øvrigt har man brugt 12.000 kroner på julen.
  8. Har de stadig ikke forstået det, så forklar dem det ligeud: De køber en forsikring som for det brede flertals vedkommende er en uundgåelig investering. Du kan simpelthen ikke lade være med at have NOGEN af vores kugler er min påstand for 90 % af alle danske hjem.
  9. Kopiér konceptet til alle verdens lande. Hovedkontor samt europæisk fragtcentral i København ved siden af FN-byen. Høst herefter alverden priser samt ære, der drysser ned over byen og vil ligge som et lag af tryllestøv over byen i mange år frem.

Herefter bruger du sådan set samme formel, samme mønster og laver også gavepapir. Igen gælder devisen om, at du køber en forsikring når du kommer og spiller fandango med din gave til 1.400 kroner. Du risikerer med det forkerte gavepapir at din gave falder temmelig meget fra hinanden.

Igen, det kræver kun én af ’vores’ sympatisører hvis man kan sige det sådan. Og med al den fokus der vil være på det, så vil det alligevel være så stort et samtaleemne, at det faktum alene vil erobre ubegribelige markedsandele.

 

Derfor har jeg 3 spørgsmål:

 

Tør målgruppen – de husmødre der som årets højdepunkt står for julen – risikere en spydig bemærkning (eller lignende) der driver syrligt ned af flæskestegen hele aftenen og lægger en dæmper på, og måske endda ligefrem spolerer den gode stemning på årets vigtigste aften?

Eller er denne målgruppe i virkeligheden meget interesseret i dette produkt, på trods af en prisdifference på måske 10-15 %, og vil egentlig selv opsøge det?

Hvilke virksomheder og institutioner tør fravælge at købe vores juletræskugler til at pynte virksomhedens juletræ, eller vores gavepapir til indpakningen af en gave til fx en reception eller en ny medarbejder?

Tak for opmærksomheden, lad mig gerne høre om hvad I synes om idéen :o)

Venlige sommerhilsner,

Redundanten

Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 178
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Ideen er god - men lad være med at oversælge.

 

Milliardomsætning i et snuptag - du kommer ikke engang igennem hoveddøren. Det er afsindigt useriøst.

 

Hold dig i starten til konceptet - lad være med at slynge om dig med millioner/milliarder. Det er for useriøst og fortæller de fleste seriøse, at det er temmelig uigennemtænkt.

 

Milliarder i et snuptag findes ikke.

 

mvh stig

Tilmeldt 13. Jul 12
Indlæg ialt: 206
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Sødt, men urealistisk og komplet mangel på ydmyghed. Du mener simpelthen at du ved ét snuptag kan redde hele verden?

Tilmeldt 19. Jul 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Tak for jeres feedback. Jeg erkender, at det er skrevet lidt vel engageret skrevet, og så må jeg skrue ned for entusiasmen.

Jeg mener dog overhovedet ikke, at det er urealistisk at det på verdensplan kan indbringe millarder til velgørenheden hvis det får sit gennembrud. Det vil jo utvivlsomt blive markedsførende, ellers har det i hvert fald ikke sin berettigelse.

At det ikke kan gøres i et snuptag, javel. Og så er jeg lidt vel begejstret, men da også en jævnt trist tilbagemelding jeg får synes jeg. 

Jeg havde håbet på en vurdering af projektets indhold, og måske knap så meget formen.

R

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Redundanten:
I dag er det bredt anerkendt, at julen er temmelig materialistisk og således har bevæget sig væk fra sit udgangspunkt samt det egentlige budskab: Nemlig også at tænke på de, der har det sværest.

Det vil sige at du ønsker at folk skal være mere bevidste om det julen handler om ved at ... købe mere og få en større udgift? For gavepapir skal jo anvendes til at pakke gaver, jo flere gaver jo flere salg af gavepapir, jo større omsætning for dig.

Redundanten:
Forklar budskabet ret enkelt: Når du køber en kugle med fx de handicappedes logo på går alt overskuddet fra salget af kuglen til Dansk Handicap Forbund.

Og hvor stor en procent overskud er der så tale om? Hvor stor del af omsætningen/julekagen beholder du som paraplyorganisation selv? af f.eks. 1 kr. hvor stor en del går til velgørenhed og hvor stor en andel til udgifter (heriblandt dig).

Som du nok kan læse er jeg en lille smule skeptisk/irriteret overfor sådanne skyldfølelsesskabende salg.

Hvis du skal sælge noget, så skal der reelt være en værdi for køber og hvis der så sideløbende er en velgørenhedsaspekt i det, er det fint, men selve velgørenhedsaspektet skal ikke være det afgørende for salget, men mere en sidebonus/mere værdi.

Og som de andre skriver så pas lidt på med postulater om milliardprojekt, alle projekter kan teoretisk være en milliardprojekt, hvis bare...

Kommer snart...

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Redundanten:

At det ikke kan gøres i et snuptag, javel. Og så er jeg lidt vel begejstret, men da også en jævnt trist tilbagemelding jeg får synes jeg. 

Jeg havde håbet på en vurdering af projektets indhold, og måske knap så meget formen.

R

Vil du have nogen som kommer med deres realistiske meninger omkring dit projekt eller nogen som bare har ja-hatten på og klapper dig på skulderen?

Du kan vel ikke forvente, at alle jubler lige så meget som dig - de kommer med deres bud på, hvor du måske skal se dig for. Ja, det kan muligvis lade sig gøre at få en milliardomsætning, men det sker ikke med det samme og med et snuptag - det skal man knokle for.

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Tilmeldt 19. Jul 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej tænkstort,

tænkstort:
Det vil sige at du ønsker at folk skal være mere bevidste om det julen handler om ved at ... købe mere og få en større udgift? For gavepapir skal jo anvendes til at pakke gaver, jo flere gaver jo flere salg af gavepapir, jo større omsætning for dig.

De skal ikke købe mere. Køb det eksisterende antal gaver du køber, og pak det ind i et gavepapir hvor du kan fremvise din sociale ansvarlighed overfor din familie. Du erstatter altså det eksisterende gavepapir med vores gavepapir. 

I princippet er vores gavepapir jo ikke dyrere at producere end alle andres. Om du så vil sælge det til alle andres pris eller tage en overnormal profit for den ekstra immaterielle værdi, den del af prisfastsættelsen har jeg ikke lagt mig fast på.

tænkstort:
Og hvor stor en procent overskud er der så tale om? Hvor stor del af omsætningen/julekagen beholder du som paraplyorganisation selv? af f.eks. 1 kr. hvor stor en del går til velgørenhed og hvor stor en andel til udgifter (heriblandt dig).
 

Rigtig godt spørgsmål. Svaret er 0 kroner. For virksomheden bliver oprettet som en selvejende fond, og jeg havde egentlig tænkt mig, at bestyrelsen skulle bestå af repræsentanter fra velgørenheden.

tænkstort:

Som du nok kan læse er jeg en lille smule skeptisk/irriteret overfor sådanne skyldfølelsesskabende salg.

Hvis du skal sælge noget, så skal der reelt være en værdi for køber og hvis der så sideløbende er en velgørenhedsaspekt i det, er det fint, men selve velgørenhedsaspektet skal ikke være det afgørende for salget, men mere en sidebonus/mere værdi.

Det er ikke meningen det skal give en skyldfølelse. Det er meningen det skal give kunden merværdi, en immateriel merværdi. Der er stor værdi i at invitere en familie (hvor der som oftest er en der er syg, en der har været ramt af kræft, diabetes, en handicappet etc), hvor du som juleaftens-vært kan vise dine juletræskugler frem og fortælle historien om hvorfor du har valgt den ene frem for den anden.

Det giver også værdi hver evig eneste dag i december hvor man kigger på sit træ og sine kugler mens man smiler og tænker over det projekt som den kugle man har købt, støtter.

Jeg tager kritikken til mig om, at budskab og markedsføring var for aggressiv. Tak for det, det er korrekt.

Tilmeldt 19. Jul 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

KennM:
Vil du have nogen som kommer med deres realistiske meninger omkring dit projekt eller nogen som bare har ja-hatten på og klapper dig på skulderen?

Hvis kritikken består i at skrive én linie hvor man nedgør projektet, så ellers tak. Der findes nuancer, og man skal også være i stand til at frasortere ikke-brugbar kritik, og ikke sluge alt råt.

Det handler jo også om hvor man som læser har sit fokus. I har alle sammen skrevet at jeg var for bombastisk, og det har jeg da i alle beskeder skrevet at jeg vedstår, ændrer og arbejder videre på.

Men jeg ved da også godt, at det til syvende og sidst er jer der giver mig en del af jeres tid, og mig der tager den.

Så tak for det :o)

R

Tilmeldt 19. Jul 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Stig,

Stig B.:

Milliardomsætning i et snuptag - du kommer ikke engang igennem hoveddøren. Det er afsindigt useriøst.

 

Hold dig i starten til konceptet - lad være med at slynge om dig med millioner/milliarder. Det er for useriøst og fortæller de fleste seriøse, at det er temmelig uigennemtænkt.

 

Milliarder i et snuptag findes ikke.

Ja, det kan jeg godt se. Men det er heller ikke helt gennemtænkt endnu, det må jeg indrømme.

Jeg arbejder videre på det, tak for din feedback, den var god.

R

Tilmeldt 19. Jul 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

dkchokk:
Du mener simpelthen at du ved ét snuptag kan redde hele verden?

Hvor har jeg skrevet det henne?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)