Hej alle sammen, Jeg har en nogenlunde færdig idé til en socialøkonomisk virksomhed, som I meget gerne må vurdere holdbarheden af. Da jeg ikke har noget navn til virksomheden endnu kalder jeg den i mangel af bedre for "C for Charity". C for Charity
Mission At finde forretningsområder, hvor velgørenhedsorganisationerne ikke er i stand til at skabe en rentabel forretning hver for sig, men hvor vi kan fungere som kommerciel paraplyvirksomhed.
Behov Et eksempel: Vi vil blandt andet bringe julen tilbage til det den bør handle om. I dag er det bredt anerkendt, at julen er temmelig materialistisk og således har bevæget sig væk fra sit udgangspunkt samt det egentlige budskab: Nemlig også at tænke på de, der har det sværest. Det betyder, at den virksomhed, der kan få julens oprindelige budskab flettet ind i julen vil kunne erobre afsindige markedsandele.
Markedsleder på juletræskugler samt gavepapir Hold et møde med de 5 største velgørenhedsorganisationers direktører i Danmark, og præsentér dem for idéen om, at du i et relativt enkelt snuptag kan generere milliarder hvert år til velgørenheden alene på at sælge juleartikler. Sådan her gør man:
Herefter bruger du sådan set samme formel, samme mønster og laver også gavepapir. Igen gælder devisen om, at du køber en forsikring når du kommer og spiller fandango med din gave til 1.400 kroner. Du risikerer med det forkerte gavepapir at din gave falder temmelig meget fra hinanden. Igen, det kræver kun én af ’vores’ sympatisører hvis man kan sige det sådan. Og med al den fokus der vil være på det, så vil det alligevel være så stort et samtaleemne, at det faktum alene vil erobre ubegribelige markedsandele.
Derfor har jeg 3 spørgsmål:
Tør målgruppen – de husmødre der som årets højdepunkt står for julen – risikere en spydig bemærkning (eller lignende) der driver syrligt ned af flæskestegen hele aftenen og lægger en dæmper på, og måske endda ligefrem spolerer den gode stemning på årets vigtigste aften? Eller er denne målgruppe i virkeligheden meget interesseret i dette produkt, på trods af en prisdifference på måske 10-15 %, og vil egentlig selv opsøge det? Hvilke virksomheder og institutioner tør fravælge at købe vores juletræskugler til at pynte virksomhedens juletræ, eller vores gavepapir til indpakningen af en gave til fx en reception eller en ny medarbejder? Tak for opmærksomheden, lad mig gerne høre om hvad I synes om idéen :o) Venlige sommerhilsner, Redundanten |
Ideen er god - men lad være med at oversælge.
Milliardomsætning i et snuptag - du kommer ikke engang igennem hoveddøren. Det er afsindigt useriøst.
Hold dig i starten til konceptet - lad være med at slynge om dig med millioner/milliarder. Det er for useriøst og fortæller de fleste seriøse, at det er temmelig uigennemtænkt.
Milliarder i et snuptag findes ikke.
mvh stig