Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investor eller ej?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jun 13
Indlæg ialt: 162
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg går og skal til at tegne en forretningsplan over den virksomhed jeg en dag skal registrere. Her går jeg og diskuterer med mig selv, om jeg skal have en investor til min virksomhed. Det gode ved det er at man får ekstra "gryn" til sin opstart, men det dårlige ved dette er at investoren også skal have mange procenter af min indtjening om året.

Hvis vi nu kommer med et eksempel her:

Jeg starter et firma op, og finder en investor eller han kommer til mig. Jeg viser ham forretningsplanen over hvordan pengene skal komme i kassen. Han beslutter sig for at sige ja til det hele og starter med at investere 40 mio. i min virksomhed. Han vil så eje 40% af min virksomhed, det vil så sige at jeg får 60% af disse penge til at betale mine ansatte og mig selv med. Hvis jeg har en indtjening første  år på 1.000.000 (Husk dette er et eksempel) så vil det sige at jeg har 600.000 kr. som jeg skal dele med mine ansatte og mig selv.

Hvad er jeres erfaring og hvad mener i er bedst?

Ha' en god aften

Knus Mathias Dahl Nielsen

Fra Hammel
Tilmeldt 22. May 13
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

er det lidt ala MLM ?

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

nu er det skam bare et eksempel du fyre af det er også fint nok i sig selv. men først og fremmest skal du have en plan der er på flere sider og som der er krudt i da du skal overbevise investoren om. din ide og hvis du nu skal bruge 40 mio som du selv siger skal du nok ikke regne med at han gå med til.  at eje 40 procent af din virksomhed men nok mere 60 procent eller mere vil jeg mene. men der er meget der spiller ind kommer an på hvad det du gerne vil åbne og hvad du selv kan bidrage med angående lænen til de ansatte skal du tænke på at du skal mere eller mindre fordoblet beløbet til dine ansatte. det vil sige hvis de ca får 30k om måneden skal du mere eller mindre lægger 40 til 50 k om måned bare et eksemple selv også skal du trækket nogle procenter fra det så de rammer ca 30 k om måneden

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias Dahl Nielsen:
men det dårlige ved dette er at investoren også skal have mange procenter af min indtjening om året.

Nej. Investoren skal have ejerskab af virksomheden.

Dine tal er helt urealistiske. Du opererer med du selv har lavet en virksomhed der har en markedsværdi på 60 millioner og så er man naturligvis i en helt anden boldgade end dét du spørger om.

En model vil formentlig være sådan at investor tager et ejerskab. Du skal arbejde i virksomheden og får en aftalt løn baseret på et budget. Tjener virksomheden ikke nok til at lønne dig skal der indskydes flere penge ellers går den konkurs. Investor kan så indskyde flere penge og tager dermed en endnu større del af virksomheden med mindre du matcher investors indskud.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Smørum
Tilmeldt 12. Feb 11
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias,

Hvorvidt man skal invitere en investor ind i sin ejerkreds eller ej er et svært spørgsmål, så jeg kan godt forstå dine tanker.

Nu behøver en investor nødvendigvis ikke at få ejerandel. du kan vælge at søge ren lånekapital, hvilket jo så skal betales tilbage, som igen kræver at driften kan levere det nødvendige cash flow.

Det er vigtigt hvis du vælger at tage en investor i ejerkredsen, så skal aftalerne være på plads, få så er i så at sige gift og det kan være svært (og besværligt) at blive skilt igen.

amino tv har jeg set et indslag om at tage en partner ind i virksomheden, det kan være lidt af de samme overvejelser man gør sig med en investor, så jeg syntes du skal se indslaget.

Kommer du længere i overvejlserne er du velkommen til at kigge forbi på investeringsagenten.dk, så kan vi tage snakken om de forskellige vinkler i søgen efter en investor.

 

Thomas, Investeringsagenten.dk

www.investeringsagenten.dk Kapitalformidling | www.investeringsauktionen.dk Køb, sælg og byt investeringer

Tilmeldt 2. Jul 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ved godt at det er et eksempel :-)

Så jeg behøver ikke at skrive at det vil tage 40 år at betale 1 mill om året , og så er det rentefrit ;-)

Når du laver forretningsplan , så skal du ligeledes lave et budget , her vil være faste udgifter og variable.

Hvis du mener at virksomheden kun kan fungere med 40 mill fra en investor , så må du vise i både forretningsplan og budget at du kan håndtere både sikkerhed og forrentning og evt. tilbagebetaling.

Det vil så betyde at du ikke kommer i gang hvis du ikke finder 40 mill.  !!!

Du kan derfor lave et budget med og uden en investor , der hvor du har investoren med skal du huske afdrag og rente - og du vil derved få klarhed om du har behov for at låne.

Da jeg var på din alder , og jeg ved godt at vi nu har andre tider - der slog jeg græs 25 steder , som jeg cyklede hen til - folk havde selv græsslåmaskiner ect. så min eneste udgift var tid ;-) Jeg samlede aviser den gang man fik 1100 kroner for et ton , jeg plukkede blommer og frugt og solgte det , kun med udgift til fryseposer - jeg solgte tegneserier og frimærker - alle disse penge sparede jeg op - samtidig med at jeg var i lære som købmand og havde ekspeditionsjob - købte en pølsevogn - drev den i 5 år og solgte den for en formue.

Min erfaring er at man skal starte nede fra og arbejde sig op.

mvh.

Claus

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mathias Dahl Nielsen:
Jeg starter et firma op, og finder en investor eller han kommer til mig. Jeg viser ham forretningsplanen over hvordan pengene skal komme i kassen. Han beslutter sig for at sige ja til det hele og starter med at investere 40 mio. i min virksomhed

Han kommer ikke til dig, og hvis du skal ha ham til at skyde 40 mio mod at ha 40% af virksomheden, skal du overbevise ham om at den er 100 Mio værd den dag han skyder ind, ellers har han jo betalt mere for sin anden end du for din. Realistisk - næppe

Det er meget vanskeligt at skaffe investorer, og i størrelsesorden 40 mio foregår det via meget store selskaber og ikke ved at aflevere en forretningsplan til en eller anden. 

Regn hellere med, at du max kan få en investor til at skyde det ind du selv skyder ind - og hvis det er 50.000 - ja så altså 50.000 eller måske 100.000 kr hvis du kan overbevise så stærkt om fremgangen i selskabet - hvilket nok kræver du kan fremlægge regnskaber over en hvis periode. Ren opstart er meget vanskeligt at få finansieret. Der vil være krav om en vis andel fra dig + at du arbejder fuldtids på projektet - ikke noget med skole/studie/venstre hånds arbejde - men at du selv lægger fuld tid i det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias Dahl Nielsen:
men det dårlige ved dette er at investoren også skal have mange procenter af min indtjening om året.

Det er ikke dårligt. For det er bedre at eje 20% af en virksomhed, der er 100 mio. kr. værd end at eje 100 % af en virksomhed, der er 0 kr. værd.

Med venlig hilsen

Simon Mark Nielsen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)