Hej, Jeg vil i gang med at starte en enkeltmands virksomhed og åbne en webshop. Jeg vil importere varer fra Kina og sælge dem til privatkunder. På den baggrund, så søger jeg efter en masse gode råd og erfaringer fra jer Aminoer :) Jeg har følgende spørgsmål: 1) Jeg ved godt at jeg skal registreres som importør og exportør (i tilfælde af at jeg vil sende varer retur til Kina). Men jeg er i tvivl om jeg skal momsregistrere mig i starten eller ej? Jeg kan godt se fordelen i at lade sig momsregistrere, da jeg har mange udgifter i starten, hvor jeg kan trække momsen fra, men det gør så også at jeg skal lægge 25% oveni købsprisen, så varerne bliver dyrere for kunderne. Jeg ved godt at hvis jeg indenfor en 12 måneders periode har en omsætning på 50.000 eller mere, så skal jeg momsregistreres og jeg skal betale moms for hele beløbet. De 50.000 er ikke et "fribeløb". 2) Det bringer mig videre til mig næste spørgsmål. Hvis jeg lader mig momsregistrere og begynder at købe varer fra Kina, hvordan håndterer jeg importmoms? Hvornår skal den betales? Kan jeg trække den fra? 3) Hvad med told? Hvilke regler er der mht. told når jeg importerer fra Kina. Jeg har læst nogle steder at man skal udfylde en tolderklæring og andre steder at man intet skal gøre, da told bliver automatisk opkrævet når jeg modtager pakken. Hvad med toldtariffer? 4) Hvad med RoHS og andre sikkertheds/kvalitets krav? Jeg vil importere elektronik fra Kina og det er for det meste velkendte mærker, men er det min pligt at sørge for at alle regler er overholdt for alle de varer jeg køber? 5) I starten vil jeg købe fra Ebay, alibaba.com og aliexpress.com for at nævne nogle få, men når jeg har fået gang i forretningen, så vil jeg begynde at få lavet aftaler med producenterne direkte. Hvordan skal jeg håndtere fragten til DK? Jeg ved at f.eks. sælgere på ebay sørger for fragten, men jeg har læst at når man køber direkte fra producenter, så skal man have fat i et speditørfirma. Er det et krav eller er det bare for at gøre tingene nemmere for mig selv, da speditørfirmaet sørger for det hele og jeg skal kun koncentrere mig om at sælge varerne? 6) Når jeg nu køber fra de ovenstående hjemmesider, skal jeg så oplyse dem CVR nr, og sørge for at de ikke lægger moms på varerne eller hvordan skal jeg gøre? Jeg har søgt her på amino for at få svar på de spørgsmål, men jeg ender altid med at have flere spørgsmål end svar og derfor så tænker jeg at jeg åbner min egen tråd, så jeg nemt kan få stillet alle de spørgsmål der løbende måtte opstå :) I må endelig smide lidt gode råd og fif ind i tråden omkring at have en webshop og import af varer fra udenfor EU. På forhånd tak for hjælpen. |
Hej David
1. Du skal som udgangspunkt altid opkræve moms når du vil sælge en vare.
2. Hvis du ikke er importør registreret kan du ikke få pakkerne udleveret før du har betalt moms og told.
4. Kontakt et forsikringsselskab, de kan hjælpe med at finde den rigtige forsikring.
5. Hvis det er et firma du handler med på Ebay sørger de som regel for fragten, ellers spørg der hvor du handler.