Hejza. Jeg går med præcis de samme tanker som Kaspar, dog har jeg hjulpet med at drive en webshop baseret på magento men men. Efter at have læst hele det interessante indlæg er jeg blevet meget klogere og meget inspireret til at drive en webshop ved at drop shippe. Men står tilbage med spørgsmålet om hvordan foregår betalingen frem og tilbage med leverandøren? Jeg er godt med på det er mig som sælger, der modtager betalingen fra kunderne samt retur varer, som jeg skal sørge for bliver håndteret. Kan du Allan beskrive fremgangsmåden ved et køb til afsluttet handel. Ps. Super god tråd! Mvh Kenneth |
Hej Kenneth
Uhh, det afhænger meget af den aftale du får opsat med din leverandør, hvordan og hvorledes det lige spænder af. Nogle leverandører kræver at man forudbetaler ordren inden den sættes i produktion eller pakkes, hvilket vil sige, at du bliver nødt til at "lægge" ud for købet af varen før du har modtaget betalingen fra kunden (den må ikke hæves før varen er afsendt). Man kan sammenligne det lidt med, hvis du køber varer hjem til eget lager, så lægger du jo i bund og grund og ud for købet af varen førend den decideret er blevet solgt, så det er egentlig ikke en speciel anderledes måde for dem at gøre det på. Nogle kræver dog kun at det er de to første ordrer at man forudbetaler og derefter tilbydes en kreditordning. Dette leder mig så videre til andre måder man kan opsætte en aftale med en leverandør på. Ud over forudbetaling, så er der også leverandører der tilbyder/kræver at betalingen foregår med kreditkort og du således betaler mens du bestiller ordren til kunden via leverandørens b2b webshop. Sidst, så er der det med kreditaftaler hos leverandørerne. Det er også her meget vilkårligt hvordan og hvorledes det foregår. Nogle leverandører tilbyder måske 7 dages løbende kredit, mens andre tilbyder 10, 14 eller måske endda 30 dages løbende kredit. Det betyder med andre ord at du afsender bestillingen, enten via leverandørens shop (hvis de har en) eller du sender bestillingen via en mail. Derefter pakker og sender leverandøren så pakken til kunden og du modtager en faktura/kvittering samt en advis om at varen nu er afsendt. Derefter kan du trække betalingen fra kundens konto, men også først der. Efter det givne antal dages kredit, som du har aftalt med den givne leverandør, så modtager du fakturaen fra dem som du så selvfølgelig skal indbetale på deres konto.
Og sådan fungerer det - sådan i rå træk :) Det er som sagt meget forskelligt hvordan og hvorledes det ordnes og kommer helt an på hvad din leverandør er parat til at tilbyde og hvad du kan forhandle dig frem til i aftalen.
Grundlæggende og meget kortfattet så handler det om at du modtager ordren fra kunden, bestiller varen hos leverandøren og denne så efterfølgende sender varen direkte til kunden. Imellem dette ligger så betalingen som afhænger af din aftale med leverandøren. Betalingen fra kundens konto må først trækkes når du får besked om, at varen er afsendt, lidt ligesom hvis du selv afsendte varen. Herefter må man formode at kunden modtager den bestilte vare indenfor den periode som er angivet af leverandøren (kan også være forskellige). Modtager kunden ikke varen, skal man selvfølgelig nok få det afvide, da kunden jo selvfølgelig tager kontakt til dig :o) men det sker heldigvis meget sjældent, medmindre man får valgt en knapt så heldig leverandør. Dertil må jeg anbefale, at før du sætter dig på en bestemt leverandør, så gå dem efter i sandet for eventuelle omtaler og anmeldelser - ring til dem, skriv til dem, stil konstruktive spørgsmål omkring muligheder, betalingsformer, leveringsomkostninger, hvilken transportør de benytter og så videre.
Håber du kan bruge ovenstående til svar på dit spørgsmål - eller du spørger du bare løs