Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opkøb af virksomhed, hjælp til værdisætning

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Folkens

Jeg er kommet i kontakt med en iværksætter der gerne vil sælge sin virksomhed.

Jeg overvejer at købe virksomheden, dog syntes jeg prisen er høj i forhold til hvad jeg egentlig får for pengene

Virksomhedens koncept virker meget interessant for mig, men virksomheden har kun kørt i 2 måneder med en gennemsnit omsætning på 36.000 kr i måneden og en gennemsnitlig indtjening på 29.500 kr i måneden.

Virksomheden beskæftiger sig i service branchen som outsourcer alt arbejdet.

De har kun haft 5 kunder, og har haft ca. 650 besøgende på deres hjemmeside, på de 2 måneder.

Det  der står ovenfor skal koste 100.000 kr.

I mine øjne er det kun en hjemmeside jeg får for de penge.

Hvad syntes i, er en hjemmeside 100.000 kr værd

 

MVH

 

Martin Black

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46492
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

jeg synes som du, at det er vanskeligt når den har kørt så kort Det er helt oplagt, at hvis de 29.000 i indtjening er et stabilt månedsoverskud ud fra EN mands arbejde så passer det jo meget godt med arbejdsindsatsen og så er siden tilsvarende ikke i sig selv 100.000 kr værd (svarer lidt til at gi 100.000 kr for at få et job) MEN hvis det er noget der vokser og noget måske tilmed er gjort på nogle timer om dagen, så ser tingene anderledes ud, og det er vanskeligt at få sikkerhed for, med kun 2 mdr på bagen.

Det er nok vigtigt at få klart hvordan kunderne kommer - om de er engangs - om antal ny kunder vokser osv for at kunne få spor overblik

Evt kombiner en mindre pris med en større del af overskud år 1 så sælger ser interesse i, at udviklingen ikke skal være af engangskarakter
Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie

Mange tak for dit svar.

Jeg er fuldt ud enig med dig, med at hvis det er sikre kunder så er det helt klart pengene værd.

Men dette er desværre ikke tilfældet. Hvor kunderne kommer fra, har de lidt svært ved at dokumenter.

De har kørt noget annoncering her på Amino også har de selvfølgelig hjemmesiden ved siden af, men om kunderne kommer fra Amino eller hjemmesiden har de ikke svaret på endnu, men hvis det er Amino der har skabt kunderne og ikke hjemmesiden, så ser jeg et stort problem, da hjemmesiden ikke er effektiv nok, selvom de har en rigtig god pladsering på google

Fra København
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Evt kombiner en mindre pris med en større del af overskud år 1 så sælger ser interesse i, at udviklingen ikke skal være af engangskarakter
Venlig hilsen John Hannover

Enig. Mange gange tænker man på at hvis man skal købe noget, så skal man betale x for det. Men i køb/salg af virksomheder kan du med fordel lave en model med en andel der er up-front og en andel som er omsætningsafgift/royalty. Dermed kan man potentielt også komme op på at sælger kan få mere end x ud af det - men selvfølgelig også mindre.

Så... find ud af hvorfor manden vil sælge. Hvor meget skal han bruge her og nu? Hvor meget kan han være OK med at få løbende over det næste fx år eller endda 2 (ikke hvis det er en 2-måneders butik... så er 12 mdr nok max).

Ligger der kreditter og forpligtelser? Hvad med allerede afsluttet fakturering - ligger der forpligtelser på det fremad? Kan han lave konkurrende virksomhed efter en handel? I hvilket omfang støtter han i en overgangsperiode? (og mange flere spørgsmål, som man nok også skal passe på med at grave sig for dybt ned i for en størrelse på 100k).

Og så tilbyd ham hvad han skal bruge her & nu (med mindre det er mere end hvad du vil binde) - og så en andel af omsætningen (eller endnu bedre for køber: overskuddet), helt enkelt baseret på de budgetter han tror på fremad. Få det til at matche 100k (eller måske endda lidt mere). Synes han det er for usikkert kan du jo passende spørge ind til om han er nervøs ved budgettet...

/Kristian

PS. Husk at ruste dig mentalt til at det er svært (=dyrt) at overtage en andens butik. Ting der lyder nemme udefra kan være en pose lort indefra. Men omvendt så kan det også være noget der har værdi - også mere end den tidligere ejer kan se/drive ud af det.

Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristian

Mange tak for svaret

Jeg syntes jeg er blevet klogere.

 

Sælger har tilbudt mig at jeg kan afbetale over en periode, så det bliver nok lavet på denne måde.

MVH

Martin Black

 

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Mogensen:

Cookie - John Hannover:
Evt kombiner en mindre pris med en større del af overskud år 1 så sælger ser interesse i, at udviklingen ikke skal være af engangskarakter
Venlig hilsen John Hannover

Enig. Mange gange tænker man på at hvis man skal købe noget, så skal man betale x for det. Men i køb/salg af virksomheder kan du med fordel lave en model med en andel der er up-front og en andel som er omsætningsafgift/royalty. Dermed kan man potentielt også komme op på at sælger kan få mere end x ud af det - men selvfølgelig også mindre.

 

Det lyder selvfølgelig interessant, men jeg tænker om det ikke er for enkelt for en ny køber at "manipulere" med overskudet ?

 

Fra København
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper Laugesen:
Det lyder selvfølgelig interessant, men jeg tænker om det ikke er for enkelt for en ny køber at "manipulere" med overskudet ?

Jo, at få betaling i overskuddet kræver enten stor tillid til køber eller en helt fast omkostningsstruktur man beregner det ud fra. Så fra sælgers side er det mere attraktivt at få cash i hånden nu evt. kombineret med en procentdel af omsætningen. Og iøvrigt at man har lov til at revidere købers regnskab med en af sælger udpeget revisor.

/Kristian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46492
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Laugesen:

Det lyder selvfølgelig interessant, men jeg tænker om det ikke er for enkelt for en ny køber at "manipulere" med overskudet ?

 

jo absolut - ofte vil det ikke være så simpelt at man blot tager overskuddet - men sætter en række kriterier op

Omsætning skal holde sig i interval xxx

Dækningsbidrag som ren brutto avance inden for spænd xxx

og der kan bygges flere ting ind der sikrer begge + man vil ofte også reservere i betalingen for råvarer/lager/kundetilgodehavender så man inden man har betalt alt ved, at lageret havde den ventede værdi, kunderne betalte som aftalt osv

Det kan kombineres på mange måder - også med en escrow hvor beløbet låses i en bank/advokat konto - og udløses efterhånden som de aftalte kriterier opfyldes.

Specielt med en shop der har eksisteret i 2 mdr ligger der meget hazard desværre - og man må jo også stille spørgsmålet - hvorfor sælge hvis man på få måneder har banket en nettoindtægt på 30.000 kr om måneden op, det burde jo kunne blive 100.000 kr om måneden, så det som køber måske synes er for dyrt, kunne jo let være for billigt her?

Meget svært med så kort historik at løbe på

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)