Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sådan sætter du din timepris

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 06:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har lavet et indlæg om hvorfor 500 kroner i timen er for lidt - i hvert fald for en psykoterapeut - måske kan du blive inspireret til din egen prissætning af det?! http://glargaard.dk/derfor-er-500-kroner-for-lidt/Det er så vigtigt, at vi regner de timer med, som vi ikke bliver betalt for.

Fortsat god uge!

Mette

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 07:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Dit regnestykke er ganske givet korrekt, men dit udgangspunkt er forkert. Du opregner dine årlige omkostninger til lokaler, forsikringer m.m.,  og sætter beløb af til feriepenge, pension m.m. (noget som mange glemmer). Alt sammen såre fornuftigt, men ...!

Du skriver så, at hvis du kun har x-antal klienter, må de jo så betale en timepris, så du har fuld dækning, hvilket vil sige fra 700 kroner og opad. Jamen hvis du kan få nogen til at betale 700 kroner for dine ydelser, er du på den grønne gren, for så er din velfærd jo sikret og skulle du engang få så mange klienter, at du har alle ugens arbejdstimer booket op, så er det plus-plus ... eller ...? Er du så fair nok til at sætte din timepris ned igen? Nej, sikkert ikke.

Serviceydelser kan jo ikke måles og vejes. Kan man få folk til at betale 700, 1000 eller 1500 kroner i timen, så OK for mig. Jeg vil bare ikke gi' 700 kroner bare fordi du ikke har klienter nok til at give dig en fuld kalender med alt inklusive.

Prøv at regne baglæns. Du tager den nødvendige årlige omsætning og dividerer med 1924, som er antallet af arbejdstimer på et år. Hvilken timepris kommer du så frem til? Hvis det giver f.eks. 270 kroner, så er 270 kroner den reelle værdi af din ydelse. Hvad er det så lige jeg får for de sidste 430 kroner?

Nu var det dig der gav bolden op, men det er ikke nødvendigvist dig personligt jeg går efter med mit indlæg. Mange her på Amino driver jo servicevirksomhed (SEO-eksperter, webbureauer m.m.). Udgangspunktet for de, til tider, vanvittige timepriser synes at være: "Hvilken værdi har min ydelse for dig", snarere end et udtryk for den reelle værdi ud fra almindelige kalkulationsprincipper. Jeg anerkender at der faktisk er nogen (her) der er så dygtige, at deres arbejde med rimelighed kan udløse en pris, der er løsrevet fra enhver fornuftig sammenhæng, men de kan tælles på een eller to hænder; de andre bluffer, men så længe der findes klienter der tror, at jo højere pris, jo bedre resultat, så lever de godt og fedt.

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Aug 09
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mette.

Nu har jeg læst dit indlæg igennem. For det første må jeg give iVinkel ret. De fleste virksomheder har et par år på bagen før de begynder at give overskud, men det betyder ikke at man kan tage det dobbelte for sine varer. Tror du har svært ved at forklare en kunde at farsen skal koste 200 kr. fordi du har en nystartet virksomhed.

Derudover er dit regnestykke ikke korrekt, da man som erhvervsdrivende har mugighed for diverse fradrag så meget af det du trækker fra den personlige indtægt skal først regnes ud i virksomheden og derefter kan du se hvad der er tilbage.

Når så det er sagt er jeg godt klar over der er mange timer der skal dækkes hvor man ikke har kunder.

 

Venlig hilsen Steffen

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

MetteSkagen:

Jeg har lavet et indlæg om hvorfor 500 kroner i timen er for lidt - i hvert fald for en psykoterapeut - måske kan du blive inspireret til din egen prissætning af det?! http://glargaard.dk/derfor-er-500-kroner-for-lidt/Det er så vigtigt, at vi regner de timer med, som vi ikke bliver betalt for.

Fortsat god uge!

Mette

 

God huskeliste for nystartede selvstændige - der er mange udgifter man lige skal huske, for at se om det kan hænge sammen.

Dog er det ( heldigvis) sådan, at prisfastsættelsen i langt de fleste tilfælde sker efter principperne om udbud og efterspørgsel.

 

Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 307
Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt for simpel måde at se prissætning på. Til at starte med, bør du dele dine omkostninger op i faste og variable omkostninger.

På kort sigt skal du betale dine faste omkostninger uanset om du har kunder eller ej. Så teoretisk set kan du argumentere for at din timeløn kun skal være høj nok til at dække dine variable omkostninger.

På lang sigt skal du selvfølgelig have dækket dine faste omkostninger, hvorfor på sigt kan du godt se på hvad din timeløn skal være.

Tag fly selskaberne - der svinger prisen på flysæder op og ned, og det er simpelthen fordi at deres mål simpelt sagt er at det sidste sæde i flyet skal sælges i sidste øjeblik. Dvs. hvis de står med 20 ledige pladser 1 time før afgang - så kan de sælge sæderne til minimal pris, da de variable omkostninger til det enkelte sæde er minimal. Flyet skal jo flyve uanset hvad.

Dvs. du vil også sagtens i sidste øjeblik sælge din arbejdstid til måske 200 kroner, da 200 kroner trods alt er bedre end ingenting.

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver at der er timer du ikke bliver betalt for, fordi de er ud over "konsultation". Hvis ikke det er en del af dit arbejde skal du ikke betales, hvis det derimod er noget af dit arbejde skal du naturligvis betales. Dvs. der er ikke timer du ikke bliver betalt for, der er bare timer hvor du laver en anden arbejdsopgave, du bliver stadig betalt.

Du glemmer, som mange skriver, udbud og efterspørgsel og at prisen fastsættes af markedet og ikke af dig selv (indirekte). Der har været mange tråde herinde på det seneste omkring det med at andre tager for lidt og det er "snyd" fordi man ikke selv kan konkurrere. Velkommen til markedsøkonomi - sådan hænger verden sammen. At du ikke føler du kan konkurrere fortæller enten noget om din pris eller dit produkt - eller din evne til at forvalte din økonomi. Det fortæller kun noget om dig, ikke noget om andre. Hvis du har behov for at retfærdiggøre overfor dig selv eller dine kunder hvorfor du skal tage 500 kroner i timen så er det vel fordi du har leveret en service du selv mener ikke har en værdi på 500 kroner? Hvis du mener din service er 700 kroner værd i timen er det din pris - det vil så reducere dine kunder, men du vil tjene mere på dem du har - igen - udbud og efterspørgsel.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Fra Kbh Ø
Tilmeldt 23. Jan 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mette.

Godt oplæg til en spændende snak.

Hvis din tese holder, så betyder det at jo flere kunder du har jo lavere timepris. Da de fleste dygtige mennesker også er travle mennesker må det nødvendigvis betyde at de allerbedste har den laveste timepris. Ergo passer den gamle gænge med at pris og kvalitet hører sammen ikke længere. Jeg ville personligt være mistænkelig ved en "discount" psykoterapeut.

Til iVinkel må jeg sige at din betragtning passer set udfra en kostpris-betragtning, MEN markedsværdien af et produkt må nødvendigvis være den pris, som kunde vil betale for det, som jo maksimalt må være nytteværdien af produktet. Ellers ville jeg gerne have solgt min lejlighed til samme pris som jeg havde købt den til ;-) 

Jeg er helt enig i at mange service virksomheder ikke er flinke til at sætte prisen ned, selvom det faktisk er blevet billigere for dem uanset årsag fx. nye billige lokaler, teknologi.

Personligt laver jeg lidt research og finder ud af hvad andre tager for noget der minder om mine ydelser. Da jeg startede lavede jeg en pris så jeg kom igang og fik erfaring og har så hele tiden sat prisen højere i takt med at jeg fik mere og mere travlt og at jeg blev bedre og bedre.

Hørte en gang en murer sige at hvis han blev tilbudt en opgave han ikke gad lave, så satte han bare prisen så tilpas højt at kunden enten sagde nej eller at muren i det mindste fik så mange penge at det på den måde blev sjovt for ham.  

Forza Amino

Fra København
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

I bund og grund er det en todelt diskussion.

Først og fremmest hvad man kan sælge sin ydelse til. Det handler nemlig ikke om omkostninger, afgifter, skatter, hvor mange timer man kan fakturere og kostpris iøvrigt. Det handler udelukkende om hvad dine kunder vil betale.

Dernæst en helt anden diskussion - nemlig om det kan betale sig. Og der skal man være realistisk - og passende sætte mål op som sikrer en break even, ellers så kan man blive blind overfor fx momsen, som kan få din driftskonto til at syne af mere en den er... Generelt er det enormt svært at justere eller måske sige helt stop i tide, hvis man styrer blot efter driftskontoen.

Nægter du at sælge den sidste time du kan til en eller anden lav pris, så går du jo glip af den pris (minus variable omkostninger - fx til materialer, kørsel osv.) imens du jo fortsat har dine faste udgifter. Jeg forstår godt at det kan være svært at ændre en lav timepris opad - men i min optik er det mere en frygt end en reel problemstilling. I praksis er det jo det samme man gør hvis man nægter at sælge til en lav timepris, bare på forhånd (og dermed går glip af selv den lave omsætning - og hvis man glemmer de faste udgifter dermed også en profit).

Min pointe blot at man skal passe på med at regne sin pris ud startende fra omkostningerne. For så er der stor risiko for at du sælger for dyrt (går glip af omsætning - og dermed profit) eller for billigt (går glip af profit).

/Kristian

Fra Fredericia
Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 167
Fra  PlusConcept Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er sådan set enig i alle betragtningerne. For de har, på hver sin måde, alle deres fordele og ulemper. Jeg mener at det er vigtigt, at få sat en konkurrencedygtig pris. Hvis man er ny i en given branche, så kan man med fordel sætte prisen lidt lavere end konkurrenternes, for at få en fod inden for og dermed få en bid af kagen kaldet markedsandele. 

Når man så har fået foden inden for og man har fået skabt sig et kundegrundlag, så kan man begynde at sætte prisen op, da man, alt andet lige, har skabt sig et ry og påvist at man kan levere kvalitet i arbejdet, så kan man tillade sig dette. Udbud og efterspørgsel er altid en vigtig faktor når man prisfastsætter, dog skal man stadig have omkostninger, såvel faste som variable, for øje. For det nytter ikke noget, at arbejde til en løn, der gør at man ikke kan betale sine regninger eller få smør på brødet. 

Ofte vil man hurtigt kunne skabe sig et overblik over, hvad andre tager i timen for en lignende eller tilsvarende ydelse, på nettet eller ved at ringe og høre dem ad. (Man må godt være lidt fræk)

Vigtigst af alt, så skal man være tro mod sig selv og sit koncept, for så vil man ofte få størst succes. 

//Henrik Eriksen - PlusConcept

Salg. Promotion. Event. Marketing.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)