Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af løn til ejer i Personligt ejet virksomhed + administration af lån

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Sep 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et par spørgsmål angående udbetaling af løn og lån i en personlig ejet virksomhed. Der er her tale om en virksomhed hvor der undervises og hvor der er 4 ansatte som også underviser. Disse får udbetalt honorar.

1. Hvordan fremgår og behandles løn til sig selv i regnskabet i en privat ejet virksomhed, hvor man underviser i lejede lokaler og yderligere modtager honorar for arbejde bestilt udefra?

2. Før stiftelsen af virksomheden havde man et privat lån og efterfølgende tegner man yderligere et erhvervslån. Disse to lån bliver betalt ud af et familiemedlem hvor der efterfølgende stiftes et nyt gældsbrev for det nye samlede lån (for at spare renter). Kan fradragene betales igennem virksomheden da en del af lånet oprindeligt var et privat lån? Derudover vil jeg høre om et SU kan indgå i virksomheden eller om dette skal betales privat? 

Håber der er en der kan hjælpe!  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

MariT:
der er 4 ansatte som også underviser. Disse får udbetalt honorar.

Pas nu på de ikke i virkeligheden er som du selv skriver - ansatte for de må ikke betales honorar med B-skat men skal ha deres løn indbetalt efter A skattetræk og indberetning. Man kan sagtens være lønmodtager selv om det er sporadisk - og du KAN teoretisk komme til at hænge på deres skat hvis de ikke betaler deres B skat - idet jeg går ud fra, at du som minimium som absolut krævet, indberetter deres honorar hos skat som Bidragspligtig B-indkomst (gruppe 05)

MariT:
1. Hvordan fremgår og behandles løn til sig selv i regnskabet i en privat ejet virksomhed, hvor man underviser i lejede lokaler og yderligere modtager honorar for arbejde bestilt udefra?
man betaler ikke løn til sig selv i personligt ejet selskab - man må hæve helt som man har lyst men hævningerne påvirker ikke resultatet, og resultatet er det man opgiver til skat og betaler skat af http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

MariT:
2. Før stiftelsen af virksomheden havde man et privat lån og efterfølgende tegner man yderligere et erhvervslån. Disse to lån bliver betalt ud af et familiemedlem hvor der efterfølgende stiftes et nyt gældsbrev for det nye samlede lån (for at spare renter). Kan fradragene betales igennem virksomheden da en del af lånet oprindeligt var et privat lån?

jeg tror ikke jeg forstår helt hvad du mener med betales via - - som privat hævning ja men fradrag er jo ikke en ugift - der er kun renter som udgangspunkt

MariT:
Derudover vil jeg høre om et SU kan indgå i virksomheden eller om dette skal betales privat? 

og så blev det for alvor svært . SU er da ikke noget man betaler men noget man modtager. SU modtager man privat og skatter af privat men ens indtægt i form af overskud i virksomheden kan betyde nedsat SU. HVIS virksomheden er seriøst drevet - hvad 4 ansatte da kunne tyde på uden at jeg svarer engyldigt så kan man overveje VSO hvor overskud der ikke hæves kan holdes uden for SU men du skal garanteret bruge en økonomifaglig - f.eks en revisor, til at sætte dig korrekt i gang med VSO og for at køre VSO regnskab og skat for dig i så fald. Læs evt om VIRKSOMHEDSSKATTEORDNINGEN 

VH John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mon ikke der tænkes på gæld (herunder SU) om det kan indskydes i virksomheden. Hvad den formentlig ville kunne i VSO med fordel.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

jo slet ikke umuligt det er SU låne gæld - men stadigt tror jeg ikke trådstarter med VSO/kapitalafkastsordning klarer den selv, så jeg anbefaler stadigt en økonomiperson - f.eks. en revisor til at se konkret på det. på www.agera.dk kan trådstarter få 3 uforpligtende tilbud på gennemgang af en opstart inkl. VSO og SU gæld

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Sep 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var SU LÅN der skulle stå :) Vi må overveje VSO. Skal lige have sat mig lidt mere ind i det. Fik også tænkt igår efterfølgende og da et udtræk til ejer ikke er løn og dermed ikke fremdgår af resultatopgørelsen fandt jeg også svaret selv. Men tak :)

Med henblik på lånet. Så er jeg også selv forvirret. lånet vil indgå under passiver og være en del af balancen. Mit spørgsmål er så om den private del af lånet også må indgå i virksomhedens passiver (herunder evt. også SU lån?) ?

Et andet spørgsmål er om de fradrag man betaler af på lånet (som jo bliver taget af virksomhedens indtægter når de kommer) kun kommer til at fremgå af balancen? I så fald vil fradragene jo ikke mindske overskuddet og man vil dermed komme til at betale skat af fradragene eller? :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

MariT:
Med henblik på lånet. Så er jeg også selv forvirret. lånet vil indgå under passiver og være en del af balancen. Mit spørgsmål er så om den private del af lånet også må indgå i virksomhedens passiver (herunder evt. også SU lån?) ?
det er der VSO kan komme ind - lad en revisor vejlede konkret

MariT:
Et andet spørgsmål er om de fradrag man betaler af på lånet (som jo bliver taget af virksomhedens indtægter når de kommer) kun kommer til at fremgå af balancen? I så fald vil fradragene jo ikke mindske overskuddet og man vil dermed komme til at betale skat af fradragene eller? :)

her bruger du et sjovt ord - fradrag op lånene. Hvis du mener renter - som giver fradrag - så vil de give fradrag enten i virksomheden eller privat og igen VSO skal gennemgås, men jeg TROR du mener afdrag, og dem er der jo ikke fradrag for, heller ikke for en privat

Du har jo heller ikke betalt skat da du fik lånet. Hvis du fik 100.000 kr betalte du jo ikke skat af de 100.000 kr. Hvis det var et selskab, så kom de 100.000 kr ind som debet bank og kredit udeståender.

Når du betaler afdrag så går din gæld ned - vi siger afdraget (uden renter) er 10.000 kr, så går de 10.000 kr igen i balancen nu kredit bank og debet udeståender

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)