Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

udlejning af hus

Side 1 ud af 5 (47 indlæg)
Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg står og skal muligvis udleje mit hus. Det jeg tænker er om man kan sige, at ens omkostninger er afdrag plus renter, for at beregne om man tjene noget på huslejen?

SYnes nemlig at jeg har læst et sted at man ikke kan sige hvad man betaler af lån og så fastsætte huslejen derudfra?

håber I kan hjælpe.

mvh

Og, er der nogen der ved hvis ved salg af et hus man ikke selv har boet i hvordan man bliver beskattet af overskuddet.

Fra Göteborg
Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 61
Fra  Caroline Kjelsmark Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

<Hejsa

Vi har udlejet vores villa da vi er flyttet til udlandet. 

Du skal lave et regnskab og som jeg har forstået det får du ikke fradrag for afdrag, kun for renter. Vi har fastsat ud fra vores faste udgifter til huset (skatter, lån mv) men ikke forbrug. Herudover skal du tænke lidt på slid og på at have lidt penge til rådighed til vedligehold og uforudsete udgifter. Vi kommer ikke til at tjene på vores udlejning.

Dit sidstnævnte spørgsmål handler f.eks. om fritidshuse der er købt og solgt som investering. Ved ikke om samme gælder ved helårshuse, men tror det ikke

mvh
Caroline 

Fra Ringsted
Tilmeldt 3. Mar 11
Indlæg ialt: 84
Fra  Erhvervsraadgiver.dk Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Afdrag er ikke en omkostning; det er derimod en opsparing og skal derfor ikke ses som en omkostning i forhold til huslejen. Likviditetsmæssigt koster afdragene selvfølgelig noget.

I forbindelse med din udlejning kan du dog selv fastsætte lejen (da det er et hus). Du skal naturligvis forsøge at få så meget i leje som muligt - og opnår du et overskud på udlejning, så skal du betale skat af dette.

I forhold til beskatning ved salg - så beskattes du af den eventuelle gevinst hvis du ikke har beboet huset. Så flyt hellere ind (du skal flytte rigtigt ind) en periode - og sælg så huset efterfølgende.

Michael C

 

Fra København
Tilmeldt 19. Feb 13
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Hvorledes du kan fastsætte din husleje afhænger af flere ting. Er huset opført før eller efter 1991?Hvis huset er opført efter 1991 kan du frit aftale den leje du kan blive enig om med lejeren. Men hvis huset er opført efter 1991 er det omfattet af boligreguleringsloven, og så gælder der særlige regler for hvordan du må fastsætte lejen.

Hvis ikke du på noget tidspunkt selv har boet i huset vil en fortjeneste ved salg blive beskattet. Jeg mener, at en sådan fortjeneste beskattes som kapitalindkomst.

Med venlig hilsen

Anja Linde

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Mange tak for jeres svar.

Det betyder, at når jeg skal regne om jeg tjener på huslejen, så skal jeg tænke på skatte, afgift, renter på lån, vedligeholdelseomk og jeg regnermed at bruge en ejendomsadministrator på udlejningen. Det betyder egentlig så, at jeg kommer til at have et overskud ved at leje huset ud, hvis jeg ikke må tage afdrag med i omkostninger. Så kommer jeg til at betale skat af overskuddet, når jeg skal indberette det. Jeg regner faktisk heller ikke med at kunne tjene på udlejning -igen fordi jeg tænker på at inkludere afdrag, da huslejen skal også være passende således at folk har lyst til at leje huset.

Skal lman bruge en revisor til regnskabet på udlejning af huse?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Eli:
Skal lman bruge en revisor til regnskabet på udlejning af huse?
Ja-  du er jo stadigt næsten lidt usikker på det med afdrag som jo aldrig er en omkostning men en opsparing og samlet tror jeg du får noget ud af måske bare at tage en time med en der kan sætte dit regnskab op og få det til at fungere korrekt - få husket alle fradrag f.eks som kan være meget værd for dig - så ja - det vil jeg anbefale

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Maha Sarakham - Thailand
Tilmeldt 12. Nov 11
Indlæg ialt: 38
Fra  From Regnskab Skrevet kl. 03:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du udlejer en bolig, som du ikke selv bor i eller har brugsret til, er det erhvervsmæssig udlejning. Og så er oftest en fordel at anvende kapitalafkast- eller virksomhedsskatteoreningen med henblik på skatteoptimering.

Du skal heller ikke betale ejendomsværdiskat i de perioder ejendommen udlejes. Det skal indberettes til SKAT. Det er set at folk glemme dette.

Jeg ved ikke om det er aktuelt for dig, men man kan skattefrit sælge sin ejendom, hvis ejendommen har tjent til bolig for ejeren eller dennes husstand, og ejendommen har været anvendt hovedsagelig til bolig. Det er tilstrækkeligt, at man har anvendt ejendommen som bolig på et tidspunkt i ens ejertid - altså også før udlejningen sker, men ejendommen skal på salgstidspunktet stadig anvendes af nogen som hovedsagelig bolig. Herudover skal de andre regler i parcelhusreglen være opfyldte mht. undgå beskatning ved et salg.   

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Igen, mange tak for svarene :-)

Henrik, har også lige været inde og læse om ejendomsavancebeskatningsloven.

1. Huset skal have tjent til bolig for ejeren eller dennes husstand i en del af eller hele den periode, hvor ejeren har ejet ejendommen (og hvor ejendommen har opfyldt betingelserne for at kunne afstås skattefrit)

Vi fik huset, som er nybygget rækkehus i januar i år, og skal formentlig leje ud fra december, så huset har tjent til bolig for os. Kan man sige.

2. Grundarealet skal som udgangspunkt være under 1400 m2

Tænkes der her, kun på arealet af vores rækkehus og ikke hele grunden hvor alle rækkehuse på?

Fra Ringsted
Tilmeldt 3. Mar 11
Indlæg ialt: 84
Fra  Erhvervsraadgiver.dk Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Eli

 

Grundarealet er kun jeres ejendom. Problemstillingen med grundarealet har dog ikke noget med skattespørgsmålet omhandlende "at have boet i ejendommen". Grundarealet er en særskilt paragraf.

Det med at "have boet" i ejendommen er vigtigt. Har I haft adresse på ejendommen - og har i faktisk boet der?

Hvis ikke - så skal I betale skat.

NB! Skat er meget opmærksomme på dette forhold!

Mvh. Michael

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael,

Yes. Vi bor her stadig, men er ved at flytte. Så vi er registreret med adresse her i folkeregistret også. Vores barn bliver passet i en af institutionerne her i området. Så er det ikke nok dokumentation, hvis vi på et tidspunkt gerne vil sælge boligen uden at have boet i det igen. Det var også meningen, at vi skulle bo her permanent ellers havde vi ikke købt huset, men nogle gange tager livet nogle uforventede drejninger.

Side 1 ud af 5 (47 indlæg)