Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af andele i kørende virksomhed

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46484
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ingen regler for prisfastsættelse men derimod jo skattekonsekvens hvis du sælger andele med overskud - målt i forhold til den skattekurs man ville anvende på salgsdatoen - ud fra en underskud, så som jeg ser det vil du få personlig skat der vil noget i form af aktiegevinstskat på salget som du beskriver det.

Om du skal sælge nogle af dine andele - eller om der skal en kapitaludvidelse til, eller om der skal startes et evt nyt selskab der skal overtage det gamle - eller om det er helt andre måder kapital skal skaffes på (lån/investering uden overdragelse af aktier eller med) synes jeg er ganske kompliceret at svare på, og da det er mange penge, må det eneste rigtige være, at sætte sig med en revisor - måske via www.agera.dk få 3 uforpligtende tilbud. Skriv at det er råd til salg af andele eller anden investering i dit ApS bedst skattemæssigt du søger

Jeg har ikke her taget stilling til vanskeligheden ved at få solgt andele ud fra underskud, for det kan sagtens være muligt når/hvis det du har udviklet har potentiale nok, det skal bare gøres sådan, at du får mindst mulig skat og investor for størst muligt fradrag for investeringen i tilfælde af at ting går galt.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for din gode forklaring.

Men - jeg bliver vel næppe beskattet personligt, så længe pengene tilføres selskabet - og bruges i selskabet? Pengene skal absolut ikke samle støv... men bliver straks skudt ud i nye tiltag...

Herudover ejes selskabet af mit personlige holdingselskab - så der er ikke tale om at driftsselskabet er ejet direkte af mig personligt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46484
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Emballadøren:
Men - jeg bliver vel næppe beskattet personligt, så længe pengene tilføres selskabet
Jeg svarede ud fra det var DIG der solgte anparterne som du skrev og så er svaret, at du bliver personligt beskattet af gevinst på aktieindkomst hvis du sælger nogle % af dine aktier i et underskudsselskab for 3 mio. Pengene kommer ikke i selskabet ved at du sælger dine aktier, de kommer til dig. Du kan skyde dem ind, men det er jo dig der ejer aktierne og dig

MEN - så skriver du at det er dit holding selskab der sælger aktierne og derved komme pengene i holding som så kan låne dem ud til drift f.eks. og det ændre jo skattebilledet, for så er det holding der tjener pengene

Jeg kan ikke lige her på en studs vurdere konsekvensen for holding ved det der salg til voldsom overkurs i et underskudsdrift - du vil næppe selv få skat når du ikke sælger noget af holding så længe de ligger der - men igen - 3 mio er mange penge og du skal ha en revisor med forstand på det til at optimere en sådan løsning både skattemæssigt og i forhold til at pengene kommer i holding og skal ned i drift til aktiviteter omgående - det kan givet løses

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

hej John,

Tak for endnu et godt svar....

Ja - problemet er jo - at jeg har det hele i hovedet og tankerne. Og det så glipper med at fortælle hele baggrunden :-)

Men - har du så kendskab til, om jeg ved salg af sådanne andele (som debatten indledtes om), skal opgive en kurs - eller jeg "bare" kan sælge en 0,5% andel for 50.000,- uden at skulle gå i yderligere detaljer?

Jeg ønsker ikke at komplicere en handel unødigt - men det skal selvfølgelig være fuldt lovligt. Hvis det ikke er nødvendigt at skulle forholde sig til en kurs, så er det alt andet lige at sælge et papir for 50K - og så selvfølgelig skrive det ind i ejerbogen...

Det skal være så simpelt som det kan blive. Folkene der skyder pengene ind, ved godt at der er en risiko. Og ønsker blot at tjene en god slat penge, hvis det kommer til at gå så godt som forventet...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46484
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke se hvad det gør for forskel at skrive kursen egentligt - og som nævnt kan jeg ikke lige uden at sætte mig og tænke, se hvad det betyder for Holding der sælger. Jeg synes det ville være ærgerligt 31/12 at opdage at det havde en dum skattekonsekvens for holding eller for køber af anparterne - så jeg ville ikke handle 3 mio uden at ha været via en revisor eller anden rutineret der ser helt konkret på selskaberne og mulighederne

Jeg synes heller ikke det rækker at sælge f.eks 3 eller 5% eller anden minioritetsandel for en kæmpe overkurs, uden der laves en anparts/aktionær aftale med de nye ejere - de har jo så 0 kontrol med noget som helst - hvad der vel også er formålet - men en eller anden snor tror jeg de vil forvente

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig John,

Og en revisor skal naturligvis medvirke - så alt er bogført korrekt frem og tilbage.

Tror heller ikke at kursen som sådan er specielt nødvendig. Jeg forsøger blot at finde frem til, om det overhovedet er nødvendigt at tænke i kurssætning blot for at tilføre kapital til driftselskabet.

Var jeg potentiel investor, ville jeg alene forholde mig til hvor stor en andel jeg fik - og for hvilken pris. Så er det egentlig ligegyldigt hvad kursen hedder, sålænge jeg også fik 0,5% af udbyttet, og kunne sælge min andel for 0,5% af virksomhedens værdi på sigt. Jeg ville samtidig fra start vide, at jeg selvfølgelig ikke kunne bestemme over selskabet udover med 0,5% stemme i forhold til resten af stemmerne. Og det er heller ikke det vigtige her som sådan. For hensigten er helt klart, at jeg selv beholder den fulde kontrol (majoriteten) fordi mit produkt og forretning faktisk udvikler sig eminent - blot for langsomt i min optik. Så - selve forretningsgrundlaget og strategien fejler intet - og det skal der ikke rokkes ved, udover hvis en investor kommer med et guldkorn om hvordan vi kan tjene endnu mere...

Resten er skattebogføring. Hensigten med den tilførte kapital er dog ubetinget, at holdingselskabet udlåner hele kapitalen til driftsselskabet - hvormed der ikke sker beskatning. Udover af de fremtidige indtægter forstås...

Tak for den tid du har brugt på at besvare mig :-) og god weekend....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Nu fangede jeg din mening med kursen. Jeg mener ikke, at det har noget at sige overhovedet. Den bogførte værdi af dit selskab er som udgangspunkt 200x400, at du så vil sælge 1 anpart (0,5% af ejerskabet) for 50.000 kr., det er markedsværdien af din virksomhed, såfremt du kan få den pris. Så jeg mener ikke, at kursen har noget at sige. Du kan sælge en anpart til den pris, du vil, og du kan købe en anpart til den pris, du vil. Hvis du kan blive enig med en investor om en pris på 50.000 pr. anpart, så er den vel ikke længere! :)

Skat vil jeg ikke gøre mig klog på heller.

Tilmeldt 11. Dec 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

I stedet for at sælge dine kapitalandele kan du eventuelt lave en kapitalforhøjelse. Du kan lave en kapitalforhøjelse på 34.000 kr til en samlet anpartskapital på 114.000. så udgør din andel på 80.000 kr 70,18%.

kapitalforhøjelsen laver du til en given overkurs, så ejerandelen får den pris du ønsker.

mvh Jonas

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

For det første skal du - som forudsætning for at få tilført kapital - lave en kapitalforhøjelse. Læs mere herom her: http://www.ditselskab.dk/mere-info/kapitalforh

For det andet skal du være meget obs på Selskabslovens § 1, stk. 3, hvorefter det er forbudt at udbyde anparter i et anpartsselskab til offentligheden : "...Et anpartsselskab kan ikke udbyde selskabets kapitalandele til offentligheden..." Læs mere om denne problemstilling her: http://www.ditselskab.dk/mere-info/offentligtsalganparter

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk"] For det andet skal du være meget obs på Selskabslovens § 1, stk. 3, hvorefter det er forbudt at udbyde anparter i et anpartsselskab til offentligheden : "...Et anpartsselskab kan ikke udbyde selskabets kapitalandele til offentligheden..."

Desværre er jeg for doven til at klikke væk fra Amino. Men som jeg husker min selskabsret er det muligt eksempelvis at smide en annonce i Berlingske, hvis bare annoncen er rettet mod en gruppe af mennesker?

/Henrik

 

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)