Overvej også papegøje plader - jeg kan ikke de regler ordentligt men det kan martin Jensen (martien 123) så han kunne fortælle af dem midt om natten i søvne efter en større fest - hvis han stadigt dukker op herinde ind i mellem
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Skattegrundlaget er for biler der på købstidspunktet er under 36 måneder gammel = nypris.
Er bilen på købstidpunktet mere end 36 måneder så er skattegrundlaget = købsprisen.
Dog minimum 160.000 kr.
Heraf beskattes du med 25% af de første 300.000 kr. af bilens værdi og herover med 20%
Dertil skal lægges 1,5 x grøn ejerafgift.
Det beløb du ender ud med, tillægges din løn, så du bliver beskattet heraf.
At du kører 80% erhverv og 20% privat kan godt betyde at det kan være en fordel for dig at lade virksomheden købe bilen, og blive beskattet af fri bil.
Hej min nuværende varevogn er momsfri og registreret til privat kørsel,men har nu købt en "ny" varevogn og vil høre om jeg
evt. kunne registrere den som halv privat/erhverv.Ved at strafafgiften er den halve så det er jo en fordel men hvad skal jeg ellers
tænke på ???
Kan firmaet evt. stå som køber af bilen og jeg så kan fradrage købet eller ?
Jeg køre ca 80% erhverv og 20 % privat.
mvh Claus
Hej Claus
Ud fra de beskrevne forhold, så opfatter jeg det som værende optimalt, hvis du registrerer varevognen på papegøjeplader, hvilket bevirker, at varevognen bruges både privat og erhvervsmæssigt.
Du vil hermed kunne få fradrag for kørselsgodtgørelsen efter statens takster for de erhvervsmæssige kilometre. Herudover vil du kunne fratrække moms på varevognens driftsomkostninger, brændstof og reparationer m.v., men ikke anskaffelsen. Selve omkostningen excl. moms er ej heller fradragsberettiget, idet denne modsvares/betales af kørselsgodtgørelsen.
At du kører 80% erhverv og 20% privat kan godt betyde at det kan være en fordel for dig at lade virksomheden købe bilen, og blive beskattet af fri bil.
Sludder
Det er en klar fordel med en høj andel af private kilometre at have en firmabil, hvorimod en høj andel af erhvervsmæssige kilometre vil være kørselsgodtgørelse.
Dette afhænger følgelig også af varevognens pris m.v., hvorfor nogle af beregningsmodellerne på nettet med fordel kan anvendes til en vurdering, se evt. her
mindste beskatningsværdi er altid 160.000 men overvej nu de papegøjeplader som også Tonny er inde på
I alle fald lyder det ikke optimalt ved 80% erhvervskørsel og 20% privat at blive beskattet af fri bil, det bliver dyrt per privat km og du ville ha haft mere ud af fradrag for erhvervskørslen men som nævnt - papegøjeplader lyder som alternativ her
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER