Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilke økonomiske nøgletal er vigtige?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Dec 05
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Med C5 kan jeg hver måned trække alle posteringer ud i et Excel-ark
på vores forskellige bogføringskonti.
 
I den forbindelse vil jeg godt udregne de mest vigtigste økonomiske nøgletal.
 
Hvilke nøgletal foreslår I, man skal være ekstra opmærksom på?
Fx. må sådan noget som lønomkostningsprocenten være vigtig.
 
Jeg kan oplyse, at vi sælger tryksager.
 
 

Med venlig hilsen Charlotte Gregersen Lasertryk

Kunderådgiver charlotte@lasertryk.dk

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Vigtige nøgletal:

Der er mange at tage fat på - og det er lidt en smagssag, hvad man går efter. Under alle omstændigheder siger nøgletallene mest, hvis du sammenligner fra måned til måned og især fra år til år (eller evt. med andre firmaer i samme branche).
 
Dem, jeg selv synes er mest interessante er:
 
Dækningsbidrag 2: Indtjening minus vareforbrug minus lønomkostninger: Hvor meget er der tilbage til de faste omkostninger og overskud, når de variable udgifter er betalt.
 
Debitorernes omsætningshastighed: Nettomsætning divideret med debitormassen (de samlede debitorer pr. udgangen af en periode). Hvis tallet falder, bliver I dårligere og dårligere til at få jeres penge hjem fra kunderne. Man kan lave en tilsvarende beregning for kreditorerne og her få at se, om man opbygger skjult gæld ved at være længere og længere om at betale, hvad man skylder.
 
Varelagerets omsætningshastighed:  Nettoomsætning divideret med varelager. Hvis varelageret ikke bliver omsat et tilstrækkeligt antal gange pr. år, er vi måske for dårlige til at beregne, hvad vi har brug for og binder for mange penge i lageret. 
 
Egenkapitalens forrentning: Resultatet ganget med 100 og divideret med egenkapitalen. Fortæller om det bedre kunne betale sig at sætte sine penge i banken end at drive virksomhed, altså om overskuddet er stort nok i forhold til din investering.
 
Men der er mange flere. Jeg regner med at sende information ud om nøgletal på et tidspunkt her i foråret, så tilmeld dig evt. mit nyhedsbrev.
 
Med venlig hilsen
 
 
Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Så vidt jeg kan se, har I flere forskellige forretningsområder, så et par af de generelle (dækningsgrad I & II) kombineret med de samme nøgletal for de enkelte forretningsområder (er tit noget nemmere og mere interessant ved dækningsgrad I).

Det giver et rigtig godt styringsværktøj, når man kan se hvor pengene bliver tjent - og hvor det går galt. Og som der også bliver skrevet - det vigtige er udviklingen i tallene - ikke tallene i sig selv.

Og som med alt andet statistik - brug det til noget :). Hvis nøgletallet ikke giver jer hints til at forbedre forretningen - så skrot det og find noget andet at måle på. Der findes masser af forskellige metoder at udarbejde nøgletallene på - find den der giver mening for jer. Hvis det ikke giver mening at fordele kontorassistentens løn ud på varegrupperne, så hold den udenfor selvom den måske teoretisk burde fordeles osv.
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)