Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af Enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aarup
Tilmeldt 8. Oct 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.dk brugere!

Jeg har i noget tid nu gået og overvejet, om jeg skal have en lille hobby ved siden af mine studier. Og har overvejet om at starte en lille hobby virksomhed, som skal tilbyde hosting af diverse game servers, så som CS:GO, CS:S og voice servers (Mumble, TeamSpeak 3 osv)

Men jeg har nu gået og tænkt på, om det vil komme til at påvirke min SU, hvis jeg registrer min virksomhed?

Fra København
Tilmeldt 16. Feb 12
Indlæg ialt: 447
Fra  Kammersgaard Development Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias,

Det vil først påvirke din SU, når du tjener mere end "hvad du må" tjene udover SU'en.

Så hvis du har et deltidsjob udover også, er der lige pludselig ikke langt op til grænsen (som jeg mener ligger omkring 100.000) - se mere på SU.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46522
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset om du registrerer eller ikke skal du jo opgive fortjenesten til skat og dermed kan den påvirke SU. Hvis det er lidt fritidsprojekt, eller som du skriver hobby vil du ikke kunne stifte virksomhed og anvende VSO til evt at trække indtægt væk fra SU beregningen

omvendt - kunne man også vælge at gi pokker i det, og være stolt af at man kan lave noget man tjener på så man sparer samfundet for SU og så kan man speede det op når tiden er til det, og har det kørende

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Sep 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Virksomhed eller hobby/bibeskæftigelse, er der stor forskel på, det er skat der vurdere om din virksomhed kan betraktes som en hobby/bibeskæftigelse. kontakt evt. dem for at få det afklaret.

Registrering af virksomheden kommer du ikke uden om hvis du påregner en årlig omsætning på mere end 50.000 kr. årligt.

Læs om registrering af virksomhed her:

Hvordan det påvirker din SU, kommer helt an på hvilken virksomhedsform du vælger.

1. Vælger du at oprette et selskab: Bliver du ansat i virksomheden, om derved selv bestemme din løn.

2. Personlig virksomhed: Bliver du beskattet af virksomhedens overskud.

3. VSO: Bliver du beskattet af det privat hævet.

4. IVS: den nye selskabform for 1 kr.: Bliver du ansat i virksomheden, om derved selv bestemme din løn.

Læs om virksomhedformerne her:

Der er også et lille indlæg om iværksætter og su.

Men som cookie skriver hvorfor ikke være stolt af det du laver og spar samfundet for SU, da der er mange der kæmper for at få SU`en til at slå til. 

Held og lykke med din virksomhed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46522
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

c.j.hansen:

3. VSO: Bliver du beskattet af det privat hævet.

4. IVS: den nye selskabform for 1 kr.: Bliver du ansat i virksomheden, om derved selv bestemme din løn.

jep men 3. er der klare afgørelse for at den skal være seriøst drevet = ca 50 timer om måneden mindst som tommelfingerregel (og reflekteret i omsætning/resultat og andret) for at man må bruge VSO

Hvad 4 angår kunne det være nyttigt at høre revisorer som Tonny fra erhvervsconsult eller Henrik Koudahl hvad de tror. Mon SU modtagere bare uden problem kan oprette IVS fra 1/1-2014 og dermed kun tage løn op til SU grænse, helt uanset seriøs drift i samme stil som for VSO. Ellers er det lidt et hul i loven vil jeg mene. Jeg ville mene at i alle fald i SU sammehæng måtte samme krav til seriøs drift gælde som vor VSO - men jeg aner det ikke

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er da ingen tvivl om at IVS vil være den perfekte løsning for studerende på SU. Det er mere simpelt at administrere et IVS end at bruge virksomhedsskatteordningen. Samtidig er der ikke de samme krav til omfanget af ens virksomhed.

Personligt forstår jeg ikke at man ikke indregnet opsparet overskud i VSO når egenindkomsten skal opgøres.

For nogle år siden brugte de studerende pensionsindbetalinger til at reducere egenindkomsten. Den mulighed lukkede Folketinget. I samme ånd bør de se på VSO og den eventuelle mulighed for at forskyde indkomst.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Der er da ingen tvivl om at IVS vil være den perfekte løsning for studerende på SU. Det er mere simpelt at administrere et IVS end at bruge virksomhedsskatteordningen. Samtidig er der ikke de samme krav til omfanget af ens virksomhed.

Jeg er helt enig i, at det nye IVS vil være oplagt til studerende på SU. Herudover er selskaber normalt som udgangspunkt godkendt af SKAT som værende erhvervsdrivende, uanset aktivitetsniveau.

Det som jeg kunne "frygte" er, hvorvidt ejerne forstår begrebet "dine og min penge", idet et ulovligt aktionærlån vil kunne få alvorlige konsekvenser, når dette i givet fald konverteres til lønindkomst. Herudover også eventuelle omkostninger i selskabet, som ikke kan godkendes m.v..

Ekstern hjælp til hhv. VSO (Virksomhedsskatteordningen) eller aflæggelse af årsregnskab for IVS vil stort set være det samme, hvis IVS årsregnskabet ikke skal revideres.

Henrik Koudahl:
Personligt forstår jeg ikke at man ikke indregnet opsparet overskud i VSO når egenindkomsten skal opgøres.

Denne sondring er netop sket med udgangspunkt i begrebet "arbejdsindkomst", hvor netop det opsparede overskud eller rettere "Indkomst til virksomhedsbeskatning ikke skal indgå i arbejdsindkomsten.

Jeg kan udmærket forstå din bemærkning, men på den anden side kan jeg også se lovgivernes hensigt med denne mulighed. Hvorvidt lovgiverne har været opmærksom på omfanget, er så en helt anden sag.

Virksomhedsskatteordningen er netop etableret med henblik på en udjævning af indkomsten over flere år.

Tonny

Tilmeldt 8. Sep 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
jep men 3. er der klare afgørelse for at den skal være seriøst drevet = ca 50 timer om måneden mindst som tommelfingerregel (og reflekteret i omsætning/resultat og andret) for at man må bruge VSO

Ok den havde jeg ikke lige fanget. 

Har lige et spørgsmål som jeg håber du kan svare på:

Jeg er pt. sygemeldt driver et personligt ejet firma, har ansat en til at arbejde for mig. Overvejer derfor VSO, da jeg modtager sygedagpenge, men kan jeg så ikke det,hvis jeg ikke arbejder, eller er det nok at den ansatte arbejder.

Når jeg søger på VSO, ser jeg som solcelle ejer kan VSO bruges, selv om der ikke ar noget arbejde. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46522
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

c.j.hansen:

Har lige et spørgsmål som jeg håber du kan svare på:

Jeg er pt. sygemeldt driver et personligt ejet firma, har ansat en til at arbejde for mig. Overvejer derfor VSO, da jeg modtager sygedagpenge, men kan jeg så ikke det,hvis jeg ikke arbejder, eller er det nok at den ansatte arbejder.

uh. den er for vanskelig til mig - hvis du får sygedagpenge - om du så må bruge VSO til at opspare overskud til dig selv samtidigt med du modtager sygedagpenge - når virksomheden har aktivitet gennem en anden ansat - ANER det ikke .- Jeg ville tro det havde nok så meget med sygedagpenge regler at gøre som med VSO i sig selv . må man opspare overskud i VSO og modtage sygedagpenge samtidigt som ejer??

Du burde sådan set kunne få svar der du får sygedagpenge, men det lyder tricky - Ved nogen her mon?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Sep 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
må man opspare overskud i VSO og modtage sygedagpenge samtidigt som ejer

Jeg ved sygedagpenge bliver opgjort efter virksomhedens overskud, som bliver udbetalt uden der bliver betalt skat af dette, dette gøres over b-skat, men om man så må opspare dette overskud, så man kun skal betale b-skat af sygedagpenge + det man privat hæver i VSO. aner jeg ikke. lige nu betaler jeg skat af både sygedagpenge og virksomhedens overskud, selv om jeg ikke hæver noget privat, så VSO ville være en fordel.

Må nok have fat i en revisor, men så kommer spørgsmålet må jeg det når jeg er sygemeldt, for det er jo arbejde i virksomheden.Smile

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)