Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan investerer en investor?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 02:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg skal her på fredag til Århus og snakke med en investor fra Østjysk Innovation - http://www.oei.dk/

Jeg har lavet et nyt netværk udelukkende for kunstnere ( kunstmalere, spiludviklere, forfattere, musikere, filmmagere osv). Det hedder MeeWork - http://meework.com

Min plan ligenu er at få det hele udviklet til en selvstændig platform, som bygges op fra grunden af. Ligenu har jeg brugt en masse tid på at lave det i Wordpress. Wordpress er godt, men det har mange begrænsninger. Så mit første mål er at se om jeg kan få kapital til at få en virksomhed til at udvikle min helt egen platform, selvfølgelig med brugerne jeg har nu, som skal migreres over til den nye platform. Samt få penge til at få en virksomhed til at hjælpe med at lave nogle nogle store verdensomspændende reklamekampagner. Ligenu poster jeg nemlig kun på Facebook.

Så er et af mine spørgsmål, om en investor kun giver mig et beløb til at få lavet disse ting, eller om de også på længere sigt, giver penge til at aflønne medarbejdere i en periode indtil der er nok penge til, jeg selv kan aflønne dem. Måske I kan hjælpe mig med lidt afklaring her.

Og lige et sidespørgsmål. Østjydsk Innovation kan give helt op til 4 millioner i kapital, men regner slet ikke med at bruge så meget i starten. Jeg skal somsagt have udviklet min helt egen platform fra grunden af med mange forskellige funktioner, som kan anvendes af brugeren. Hvor meget tror I det kan koste. Snakker vi 1-200.000kr. eller mere? Samt reklamekampagner, som skal være verdensomspændende da MeeWork ikke kun er for danske brugere. Hvor meget tror I, der skal afsættes til noget ordentligt reklameføring?

Og hvis I ellers har gode råd til, hvordan jeg bedst muligt sælger mig selv til investoren her på fredag, er I velkommen til at give råd. På forhånd tak.

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

I forhold til dit spørgsmål om, hvordan og hvorledes så kan de sagtens finde på at give dig nok penge til fx at køre 2 år med X-antal kr. i lønninger og X-antal kr. til udvikling. Men det er altså DIT job, at finde ud af hvor mange penge du skal bruge - det skal I ikke sammen finde ud af til mødet.

Så du fremlægger et budget og her skal alt indgå. Derudover skal du være klar på, at afgive X-antal procent af din virksomhed til investoren.

I forhold til markedsføring, så glem det internationale aspekt i starten og hav fokus på dit hjemmemarked. Du kan sagtens beskrive for dem, hvilke ideer du har i forhold til at komme ud internationalt.

For mig lyder det som om, at du har rigtig travlt til at nå alt det til på fredag.

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 180
Fra  Vuuh Group ApS Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg selv været igennem et forløb med SDTI.

Du kan godt regne med at de forventer du udformer et budget, netop så de ved hvilket beløb du skal bruge. De giver dig jo ikke bare et tilfældigt beløb :)

Du skal forvente de tager pant i en god del af virksomheden + formentlig en forretnings på deres kapital lån på 10-12% om året.

Du skal holde dig til Danmark i starten, da innovationsmiljøerne netop investerer i pilot projekter. Dvs. projekter som skal testes før internationalisering. Det internationale marked kræver langt langt mere kapital

Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 180
Fra  Vuuh Group ApS Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46479
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

grundliggende kan du se lidt her om hvad INVESTOR FORVENTER du har når I mødes

Jo mere koncis og kortfattet du kan skabe klarhed over projektet, din egen indsats samt budget og investeret behov + forretningsplan for år 1 og 2 samt egne forventninger (hvad vil du afgive) jo bedre - men da du skal mødes personligt vil også den relation du  der kan opbygge rent personligt tillidsskabende - brænde for ideen - virke realistisk osv få stor betydning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 180
Fra  Vuuh Group ApS Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Cookie - John Hannover:

grundliggende kan du se lidt her om hvad INVESTOR FORVENTER du har når I mødes

Jo mere koncis og kortfattet du kan skabe klarhed over projektet, din egen indsats samt budget og investeret behov + forretningsplan for år 1 og 2 samt egne forventninger (hvad vil du afgive) jo bedre - men da du skal mødes personligt vil også den relation du  der kan opbygge rent personligt tillidsskabende - brænde for ideen - virke realistisk osv få stor betydning

vh John Hannover

Og i tillæg, for guds skyld ikke giv dig selv en for høj løn! Vis nærmere at du er villig til at leve "skrabet" for at give virksomheden en mindre økonomisk belastning.

Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 02:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for alle jeres gode råd :) Er meget taknemmelig. Har dog aldrig lavet sådan et budget før. Så derfor spørger jeg lige igen jer. Hvad tror I så ville være smartest af det her: At få en anden virksomhed til at lave hele min platform, eller få samlet et lille team med nogle skrappe programmører, som kan lave det, mens jeg hele tiden er tilstede. På den måde har jeg vel også nogle som er hos mig, som hele tiden kan videreudvikle min platform og kender den ud og ind. Hvis en anden virksomhed skal lave det, og så migrere det hele over på mine egne servere, så skal mine egne medarbejdere først til at lære hvordan det er bygget op og sætte sig ind i koden, før de kan videreudvikle det.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 07:32
Hvor mange stjerner giver du? :

SteffenM:

Du kan evt. læse om mit forløb:

http://www.amino.dk/forums/t/211264.aspx

Super fedt indlæg, Steffen!

Det beskriver meget godt det forløb jeg har oplevet ifm. kapitalfremskaffelse gennem investorer.

Mit råd til trådstarter vil være, at dele projektet op i milestones. Jeg tror ikke at mange investorer vil finansiere fra opstart til verdensomspændende ekspansion i et hug. Jeg tror at det vil være mere performance baseret, hvor du først beviser at du kan genneføre milestone 1, hvilket kunne være en skrabet version, og introduktion i DK. Derefter kunne milestone to være tilføjelse af features og succes i DK. Derefter kunne en internationalisering begyndes. Og investorer kunne så smide penge i hver gang en milestone nås. Det minimerer deres risiko, og du beviser at du kan levere varen og skaber tillid.

Jeg tror alle investorer vil se positivt på en optimistisk ambition, med international succes, men jeg tror også at de ville kunne lide at se, at der er noget realisme i projektet. Din fordel vil iøvrigt være, at du nok vil kunne afgive mindre ejerandele totalt set. De første penge er de dyreste, når konceptet har bevist en værdi, bliver de billigere, og til ren vækst er de billigst. Så hvis du vil finansiere det baseret på milestones, tror jeg at du kommer til at beholde en større ejerandel selv. Det er jo iøvrigt sådan Facebook og mange lign. virksomheder blev finansieret.

Som en sidste kommentar, tror jeg ikke på store internationale reklamekampagner har den store værdi for et socialt medie. Det skal trækkes igang gennem entusiastiske brugere, gennem virale kampagner, gennem pressedækning, aktivitet på sociale medier etc. Hver bruger er dyr at anskaffe gennem reklamer.

Mvh Carsten

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 07:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas :
... så skal mine egne medarbejdere først til at lære hvordan det er bygget op og sætte sig ind i koden, før de kan videreudvikle det.

Hvis det er lavet ordentligt, er det ikke et problem. 

Det bedste ville jo nok være, hvis du kunne finde nogle der ville acceptere en lavere løn, mod at få ejerandele. Måske ikke nemt, men det vil nok være billigere, og de vil også have passion med i det, da de er medejere af virksomheden og successen.

Mvh Carsten

Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de uddybende svar Carsten, og tak til alle jer andre.

Jeg har lige et spørgsmål mere. Er ved at lave et budget. Når jeg kommer ind på medarbejdere med ham på fredag, så har jeg tænkt på at sige noget i stil med, at I starten er det kun nødvendigt med så få medarbejdere som muligt, men stadigvæk nok til at løse opgaverne. Så siger jeg, at medarbejderne selvfølgelig skal have den løn, de har krav på, men at jeg gerne arbejder for minimumsløn Er det okay, at sige det sådan?

Og så tænker jeg lidt på, hvilke medarbejdere som er nødvendige for at drive et online community. Jeg tænker på en programmør og en grafisk designer. Jeg får markedsføring og reklame lavet hos en anden virksomhed, så regner ikke med at det er nødvendigt med marketingsfolk i starten. Men altså én programmør, mon det er nok i starten til at vedligeholde selve koden, samt én grafiker til at forbedre layout. Er der flere nødvendige folk, jeg skal have fat på i starten?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)