Hej MIKarlsen
Der er RIGTIGT mange der har prøvet at starte op som WordPress-leverandører og de fleste lukker igen. Dette skyldes hovedsageligt at WordPress på overfladen er meget nemt at arbejde med, så det virker som let tjente penge at tilbyde WordPress-løsninger.
De fleste glemmer dog at ingen kunder er ens, og et template+nogle plugins sjældent løser en kundes behov perfekt.
Så de fleste af dem der leverer web-løsninger uden at have egentlige udviklings/programmerings-kompetencer, de ender ofte med en masse kunder som ikke rigtigt er tilfredse. WordPress bliver ofte solgt meget billigt, netop pga. de mange færdige plugins og templates, men hvis man ikke har tilfredse kunder, skal man altså have dem på andre måder end anbefalinger, og det tager lang tid og er svært.
Og her støder man så igen på problemer, da det er svært at lave en kontinuerlig forretning, hvis man konstant skal jagte ordrer, på mindre beløb.
Derudover er et overset emne også at de færreste kunder kun lige skal bruge en times support. En hjemmeside er for mange et ansigt udadtil, så selvom man kun har taget f.eks. 3500 kr. for en hjemmeside, hvor kunden måske egentlig burde kunne regne ud der ikke er en masse rettelser og support på, så er det langt fra altid tilfældet.
Så kan man diskuttere hvis skyld det så er, men den diskussion er lige meget, resultatet er igen kunder som ikke er helt tilfredse, og det er kun rigtigt tilfredse kunder der anbefaler end til andre.
Det var lidt om nogle af faldgruberne, lad os tage et par gode råd :-)
Overvej hvordan du kan give kunder værdi på bundlinjen. Kan du forbedre deres bundlinje, kan du tage højere priser og gøre kunderne gladere. Sælger du en hjemmeside til f.eks. 5000 kr. med et template der er rettet lidt til, og en præsentation af firmaet og nogle tekstsider omkring deres ydelser, så er det du sælger en udgift for firmaet og det er altid svært at sælge udgifter.
Hvis du i stedet for kan lave de fede landingpages til firmaets services, sporing på de enkelte landingpages, så firmaet og du ved hvilke trafikkilder der konverterer til henvendelser/salg, ofte sat op sammen med f.eks. adwords, så er det lige pludselig en investering i øget bundlinje du skal sælge, hvilket er meget bedre for både dig, fordi du kan tage mere for det, og for firmaet fordi de får en reel værdi på bundlinjen, såfremt du gør dit arbejde godt.
De firmaer der lever af at sælge værdi på bundlinjen er dem der overlever og vokser, og de firmaer der sælger en udgift, uden den store værdi udover at lave en simpel præsentation, det er dem som ofte er stoppet igen efter et år.
Du kan sagtens starte med at levere løsninger til små penge og få noget erfaring med tingene, men du skal løbende virkelig overveje hvad du kan blive bedre til så du kan give mere og mere værdi til dine kunder, og dermed stille og roligt få en bedre løn.
For der er intet der hedder "fair" eller "hvad burde noget koste". Nej prisen du kan få hænger sammen med den værdi du kan skabe og den branding du har.