Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HTML eller PHP?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 14. Oct 09
Indlæg ialt: 329
Fra  Mallorca Oplevelser Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Da jeg har fået et par timer i overskudbudgettet, har jeg besluttet at udvide kompetencefeltet yderligere. Jeg kunne godt tænke mig, at komme i gang med at lære at programmere.

Jeg har kigget en del rundt på nettet og læst en masse spændende indlæg og websites, der omhandler emnerne indenfor webprogrammering. Jeg har også læst en del på www.nemprogrammering.dk som i øvrigt skal have stor ros for deres brede udbud af gratis kurser.

Men hvor alt er, så er jeg i den grad i tvivl om jeg skal starte med at lære HTML eller PHP.

Så nu kunne jeg godt tænke mig nogle bud på, hvad der taler for og hvad der taler imod og hvor de primære forskelle ligger i de to sprog.

Ser frem til at høre fra jer!

Med venlig hilsen

Eugene

Fra vils
Tilmeldt 2. Mar 13
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

HTML helt klart, hvad skal du med php(server side programering), hvis du ikke kan HTML(client side programmering)

Mvh Casper

Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 213
Fra  Toftec Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

For mig at se, er det relativt vigtigt at få styr på det basale i form af HTML/CSS førend man bevæger sig videre og gør siderne dynamiske med PHP. Det vil om muligt også gøre det nemmere at forstå principperne bag PHP, hvis ikke du før har haft erfaring med programmeringssprog.

Hertil kan jeg på det varmeste anbefale at kigge nærmere på bøgerne fra Head First, der i min optik giver en god grundbasis for sprogene på en let forståelig måde og så man senerehen er i stand til at arbejde videre end blot eksemplerne i bøgerne.

Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.

Fra København
Tilmeldt 17. Sep 08
Indlæg ialt: 207
Fra  TrustNorth Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Fedt at du dygtiggør dig - det kunne mange lære noget af.

Du skal (selvfølgelig) starte med grundlæggende HTML, da det er strukturen bag eksempelvis hjemmesiders grundlæggende opbygning. Denne struktur kan så genereres med en række variabler via PHP. Dette kan så designes med CSS.

Så min anbefaling vil være, når du nu er ganske ny i det, at du går efter HTML fordi det er helt grundlæggende for forståelsen af hvordan hjemmesider bygges og fungerer.

Et lille nyttigt linkhttp://www.thesitewizard.com/html-tutorial/what-is-html.shtml

Venligst,
Kenneth 

TrustNorth.org - dansk udvikling af danske ideer.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Prøv at gå ind på www.lynda.com Det er et godt sted at starte.

Fra Jyllinge
Tilmeldt 23. Apr 12
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Html og php er to helt forskellige ting, og for at skrive php skal du have en god forståelse for html. Html og CSS skal du starte med, især hvis det bare er for sjov. html og css er basis viden. Derefter kan du kigge på php, eller python, java, C#, perl, ruby osv. 

Det bedste sted på internettet og starte med programmering vil jeg sige er denne side http://www.codecademy.com 

Inde på codecademy lærer du basis for webprogrammering, og det er MEGET LET at gå til :) 

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 14. Oct 09
Indlæg ialt: 329
Fra  Mallorca Oplevelser Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Tusind tak for jeres flotte og gode råd i tråden!

Jeg har som sagt læst utroligt meget om emnerne, men nogle steder taler de jo for at man lærer PHP fra starten. Har nu også personligt haft opfattelsen, at HTML er det rigtige sted at starte, så jeg er glad for at I også kom frem til det!

Nu har jeg over to år arbejdet meget med CMS Wordpress, som vist nok kører en blanding af begge sprog, hvorfor det også kan være svært at se, hvad er hvad...

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du ikke forstår HTML, så forstår du slet ikke PHP - så HTML først...

Fra Odense SV
Tilmeldt 13. Aug 12
Indlæg ialt: 38
Fra  Tilsalg.dk Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Eugene

Jeg er selv programmør og har programmeret i lang tid. Jeg startede da jeg var 9 år og vidste ikke engang hvad en browser var.

Jeg vil klart anbefale dig at gå igang med HTML, da du ikke kommer nogle vegne uden at kunne det. Det er meget simpelt at lære for nogen, men hvis du har lysten, burde det ikke tage mange dage.

Personligt elsker jeg PHP og ville ikke kunne nøjes med html, da php åbner en verden af muligheder. Det er næsten ubegrænset hvad man kan med php, hvor i mod HTML har sine grænser.

Med ren html kan man kun lave statiske hjemmesider, men hvis man tilføjer PHP kan man lave dynamiske sider(i store træk) fx. facebook, google, youtube osv...

Men start med HTML og gå derefter videre til PHP, når du har fået basisviden.

Held og lykke :)

Christian

Tilsalg.dk - Handelsportal med køb og salg

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Eugene:
... Wordpress, som vist nok kører en blanding af begge sprog ...

Alle websites benytter HTML, det er et slags præsentationslag, altså det kode som en browser omsætter til det vi ser på skærmen. HTML er egentlig ikke et programmeringssprog, det er et markup sprog, som har til formål at beskrive hvordan websitet skal se ud i browseren - sagt på alm. dansk. 

Da HTML er det kode browseren omsætter til det vi ser på skærmen, er det et godt sted at starte. Når du kan lave en statisk side i HTML, kan du begynde at lave siden dynamisk ved at lave nogle funktioner i PHP, eks. som WordPress. I WordPress er det PHP koden som henter tekst til siden i databasen, og PHP indsætter så teksten i HTML koden inden det sendes til browseren.

Mvh Carsten

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)