Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontanthjælp og virksomhed, er det muligt ?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 31. Aug 07
Indlæg ialt: 279
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

HI,

Min kone er på kontanthjælp og jeg er på den særlig uddannelsesydele. Jeg gør alt hvad jeg kan for finde et arbejde og også har lyst til starte en webshop.

Så jeg tænkte, hvis det ikke lykkes mig at finde et arbejde og jeg også havner på kontanthjælp. Kan min webshop volde problemer ?
Kan kommunen forlange jeg sælger mit varelager hurtigt for at komme på kontanthjælp ? 

 ¤¤ Lad os tage en lille snak om dit helbred og det problemer du har **
Skriv pm

Tilmeldt 10. Oct 13
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke det er muligt at være både på kontanthjælp og samtidig have et CVR-nr. eller det vil ihvertfald give jer mange problemer. Er dog ikke helt sikker, men der er vist en del af disse tråde som du kan søge efter og få klarer svar.

Fra Københavb
Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er i hvert fald muligt både at have virksomhed og være på dagpenge. Ved ikke om reglerne er anderledes hvis det er kontanthjælp.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er omvendt - det er svært at ha CVR aktivt inden man får dagpenge og så ha dagpenge samtidigt  - men ja man kan få lov til at stifte CVR når man er på dagpenge som bibeskæftigelse. Jeg mener også man kan få OK til at stifte CVR som kontanthjælpsmodtager men alt modregnes krone for krone

Det enkle her er, at spørge "kontanthjælpskontoret" som kender alt til den slags

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er desværre, desværre ingen mulighed for at være selvstændig med cvr-nr. når du er på kontanthjælp - det er "enten-eller"!

Modsat kan du udføre freelancearbejde uden cvr-nr - altså på dit personnummer.

Som John rigtigt nok skriver,, modregnes der krone til krone

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

CVR skal være lukket for at få kontanthjælp ifgl. reglerne for kontanthjælp. Alt du har af værdi over 10.000 i værdi skal sælges også bil hvis du ikke kan bevise at de skal beholde den for at få et arbejde hvis du evt. er sælger m.m.

Men nogle kommuner som Kbh, Århus og Slagelse m.fl. har nogle projekter for at få personer som er på kontanthjælp til at starte virksomhed hvor de laver små lån til de rigtige projekter. Så hvis du bor der så er det nok en god ide og kontakte dem.

Så gør alt for ikke og komme på kontanthjælp. Om du skal være sko pudser på hovedbanen så er det altid bedre end at være på kontanthjælp.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke så sikker på, at man ikke kan STARTE cvr når man er på kontanthjælp. Det tror jeg godt man kan få lov til, lettere end dagpenge faktisk - men modregning er 100% og det man laver skal kunne redegøres for, men jeg TROR ikke der er noget i loven der forhindrer det i forhold til kontanthjælp.

Det kan derimod nok være større problem at forsætte eksisterende virksomhed som her, men jeg tror faktisk ikke loven i sig selv forhindrer det forudsat man kan bevise at indtjening er rent 0 og man opfylder alle andre regler for kontanthjælp

Jeg tror det er MEGET svært at ha virksomhed med lager og lagerværdi, og så få kontanthjælp som tilskud til at drive virksomheden naturligvis men generelt kan man få lov til at STARTE CVR og stadigt modtage kontantjælp - helt som man KAN på dagpenge, så længe der indberettes og med fuld modregning - bare som generel regel

Jeg ville også mene, at lager skal realiseres og CVR lukkes, men tal med de bevilgende myndigheder, for jeg tror som sagt ikke at det er loven der siger man ikke må ha CVR i forhold til kontanthjælp faktisk.

Det er også værd at bemærke, at i forhold til 10.000 kr formue, så kan man faktisk godt beholde fast ejendom i almindelighed, også selv om der måtte være en friværdi der kunne overstige 10.000 kr.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg er ikke så sikker på, at man ikke kan STARTE cvr når man er på kontanthjælp.

Det kan man ikke John. Og hvordan ville du skulle få mulighed for at opbygge et varelager når der skal modregnes en til en? Men nej - helt sikkert, det kan man ikke få lov til.

En gang for flere år siden, blev der etableret noget så smart som en iværksætterydelse til kontanthjælpsmodtagere - det er desværre taget væk igen.

Cookie - John Hannover:
Det er også værd at bemærke, at i forhold til 10.000 kr formue, så kan man faktisk godt beholde fast ejendom i almindelighed, også selv om der måtte være en friværdi der kunne overstige 10.000 kr.

Dette tror jeg heller ikke passer. I hvert tilfælde ikke i forhold til hvad flere kommuner praktiserer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Bennie Larsen:

Cookie - John Hannover:
Jeg er ikke så sikker på, at man ikke kan STARTE cvr når man er på kontanthjælp.

Det kan man ikke John. Og hvordan ville du skulle få mulighed for at opbygge et varelager når der skal modregnes en til en? Men nej - helt sikkert, det kan man ikke få lov til.

Så må du op med en lovhenvisning -. for der er vel ingen der siger man skal opbygge varelager - det kunne være ydelser man leverede og jeg tror ikke noget sted i loven der er forbud mod at starte nyt CVR mens man er på kontant hjælp - Lovhenvisning - ellers køber jeg den ikke tak.

Bennie Larsen:

Cookie - John Hannover:
Det er også værd at bemærke, at i forhold til 10.000 kr formue, så kan man faktisk godt beholde fast ejendom i almindelighed, også selv om der måtte være en friværdi der kunne overstige 10.000 kr.

Dette tror jeg heller ikke passer. I hvert tilfælde ikke i forhold til hvad flere kommuner praktiserer.

Og der er du så forkert på den https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDAQFjAA&url=https%3A%2F%2Fsubsite.kk.dk%2F~%2Fmedia%2F4AD541FCD6CE437AB36544811B76CF72.ashx&ei=lGmkUp_EN6Ge4wSt8AE&usg=AFQjCNFBLSos0X09oC6T4-VkLAvXuqVMiQ&sig2=K_zjaJfAaDsekr24d1vIiA&bvm=bv.57752919,d.bGE&cad=rja

se pt 3 - det står helt klart at man ikke kan tvinges til at sælge sin bolig - når man bor i den -  for at få kontant hjælp under normale omstændigheder, det er en sørgelig misforståelse hos mange, men kommunerne kender fuldt reglerne og bruger dem helt generelt, de ville få voldsomme erstatningssager på halsen hvis de ikke gjorde

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Nov 13
Indlæg ialt: 5
Fra  Kdamgaard Handel & Service Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man starter virksomhed, imens man er på kontanthjælp, mister man den, med et evt tilbagebetalingskrav, baseret på start datoen for start af virksomheden.

Det er et krav at man er til rådighed for arbejdsmarkedet, når man er på kontanthjælp, og det hænger ikke sammen, med det at have vikrsomhed.

man kan derimod gå i dialog med kommunen, så man evt kan komme i flexjob eller lignende i egen virksomhed....

Når man er på Dagpenge er der mulighed for at tjene noget ved siden af, om der ved lønnet arbejde eller virksomhed har ikke den store betydning.

Der hvor den største udfordring dog ligger er at kunne dokumentere hvor mange timer man bruger i sin virksomhed, da det kan have indflydelse på ens dagpenge.

Kristian

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)