Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af aktiver fra firma til selskab

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har personligt ejet firma med nogle aktiver og har stiftet et ApS kontant.

Må jeg sælge aktiverne i mit personligejet firma til Aps'er til den værdi som aktiverne udgør i mit regnskab

Tilmeldt 8. Sep 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

det kan jeg ikke se nogle problemer i, hvis det er den handelværdi som marked har, altså ikke en fiktiv høj værdi 

Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tvært i mod. 

Jeg vil bare have aktiverne flytte over, så jeg kan få det personlige lukket, så det personlige skal bare gå så tæt på NUL som muligt.

Så det vil nok nærmere bliver en laver værdi end hvis jeg sælger til andre.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal ske salg til markedsværdi. Hvad ville aktiverne være værd i fri handel. At overførslen sker til markedsværdi er specielt noget som SKAT vil have megen opmærksomhed, da der flyttes værdier mellem to selvstændige skattesubjekter.

 

Næste problem er at har du stiftet et ApS til 50.000 kr. og du efterfølgende bruger hele din anpartskapital til at købe aktiverne i dit personlige firma - så er der reelt tale om omgåelse af reglerne om stiftelse med apportindskud. Stiftelse med apportindskud kræver normalt en vurderingsrapport.

Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Anpartskapitalen vil ikke blive rørt, da der er omsætning i ApS'et 

Jeg vil få en gæld til mig selv i første omgang, men da der bliver tilført tilsvarende aktiver vil det vel blive lige dele passiver og aktiver,

Så det berør vel ikke min egenkapital.

Den omtalte aktiver bliver listet op med alder og stand, derefter bliver de sendt ud til andre i samme branche, som kan give et bud på mine aktiver. Så vil jeg få en mere korrekte værdi end hvis jeg lader en advokat vurdere mine aktiver. Mine aktiver er ting som benyttes mest i sommerhalvåret, så værdien vil være noget lavere nu en det ville være i juni.

Håber overstående giver mening

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46522
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

jk-udlejning.dk:
Jeg vil få en gæld til mig selv i første omgang, men da der bliver tilført tilsvarende aktiver vil det vel blive lige dele passiver og aktiver,
Yes - men det Henrik peger på er, at hvis nogen siden (vist 3 år) kunne påpege at der ikke var fuld værdi for det indskudte, så ville du miste den beskyttelse der ligger i et selskab - helt specielt når salget sker lige efter stiftelse. Det er den risiko du bare skal gøre dig helt klart, så hellere en klar undervurdering - og bud fra 3.part kan være fint nok også

Købes der aktiver for ApS kapitalen direkte efter stiftelse vil man bare efter det Henrik korrekt skriver, kunne få en risiko for at det som omgåelse af apport stiftelse hvor en revisor jo skal garantere værdierne og hæfte for en evt fejl. Springer man over det, og bare selv skyder ting ind - typisk computere, hjemmeside og hvad ved jeg, er det en reel risiko at det er omgåelse af apportstiftelse

At du har omsætning giver jo ikke i sig selv egenkapital - men overskud vil gøre det når det en gang konstateres ved årsslut.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres indput altid dejligt med nogle hurtige svar herinde.

Jeg har ikke lavet ApS for beskyttelsen skyld, men fordi jeg har en samlever på kontanthjælp. Efter den nye reform skal jeg hver måned fremvise en oversigt over hvad min personlige indkomst er. Der er noget besværligt med et personligt ejet firma. Derfor har jeg valgt at adskille min private indtægt og min virksomheds.

Jeg fik informationen den 28. dec om hvordan dette skulle foregå, så jeg har haft meget kort tid til at skifte. På måde få 100% overblik over min indkomst måned for måned.

Apport indskud ville være for langt et træk lige nu. Samt ved stiftelse kan jeg få det tilskud min samlever er berettet til. Det kræver dog jeg har et ApS. Det er ikke lovligt når det er personligt.

Som en kommentar til den med omsætning så jeg generet et større overskud, så der vil ikke være noget problem i at købe mine  aktiver i det personlige firma uden at bringe mit ApS kapital under stiftelses kravet. Uanset om vi på året 2014 eller 3 år frem.

Men der vel ikke noget i vejen for at jeg fortager et indskud mere inden for en periode.

For lige at blive helt opdateret på Jeres gode indput...

Skal jeg have en vurdering via en advokat eller revisor eller kan jeg bruge en 3 part inden for branchen??

Må jeg indskyde mere altså overovernogle gange i år.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46522
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke helt om jeg er med på hvad du mener med et indskud mere? Altså du må købe ting i dit ApS og gerne købe af dig selv - så længe værdien 100% er sikker nok og der er ikke krav om vurdering af advokat, blot tale om, at hvis det virker som omgåelse af apportstiftelse, så vil du kunne flytte noget risiko over på dig selv, men så længe du klart kan dokumentere at aps kapitalen er til stede er det fint. Du skal jo regne med, at de ting du køber ind, enten straksafskrives (12.300 kr per samlet ting) eller afskrives over flere år hvorved de jo ikke bare er som hvis det var penge eller guld, det taber værdi eller - går slet ikke ind som aktiv

Så skriver du et indskud mere? - Det at du sælger ting til virksomheden som så skylder dig penge, er ikke et indskud i forhold til aps kapitalen som sådan - det er bare dig som sælger i stedet for en helt 3. part som sælger. Det kan du godt gøre af flere omgange. Du kan også låne penge til dit ApS - generelt med rente på moin 4% over disconto - men først og fremmest - markedsbaseret rente.  Det er heller ikke noget der i sig selv går ind som ansvarlig kapital det er bare penge ind og gæld der trækker lige meget modsat.

Du vil jo som jeg forstod det lukke dit personlige selskab og dertil kræves jo, at alle aktiver fra det gøres op til korrekt markedsværdi (evt via 3.part eller DBA eller hvad der er muligt) Du må så købe disse aktiver selv personligt hvis ikke det skal ind i dit aps - købe med moms af din personlige virksomhed hvis den ejer det du taler om, og så først derefter kunne lukke det personlige efter at ha lavet et afslutingsregnskab som du bruger til din skatteindberetning for dig selv -

Med mindre du vil køre det personlige sideløbende med dit ApS, men så er du jo nok ude i noget dokumentations problem i forbindelse med samleveren på kontanthjælp om jeg forstod dig ret. 

Din personlige virksomhed får derved penge ind og skal opkræve og indberette moms på værdien af det som det sælger til dig personligt.

Anderledes MENER jeg det er, hvis dit ApS køber alle aktiver (og evt. goodwill) fra din personlige virksomhed - der mener jeg at huske, at det hele skal overgå uden moms (for at undgå at køber står med momsfradraget og sælger undlader at indbetale salgs momsen - men jeg ville tage en revisor ind over, hvis det er lidt kompliceret og noget du vil gøre over flere omgange og så du får optimeret det du kalder "indskud"

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dine gode svar,

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 2 (12 indlæg)