Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilke måder kan man få pengene ud af sit Aps på?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lad mig sætte en helt enkel case op:
Jeg sætter 100K i et aps.

Hvert år i 4 år laver jeg et overskud på 100k, som aps betaler 25% selskabsskat af.

Efter 4 år er situationen derfor den, at der står 400k (100k + 4 x 75k) i banken, som modsvares af 400k i egenkapital.

Indtægtskilden er løbet tør, og jeg vil gerne have alle pengene tilbage. Både indskud og det akkumuleret overskud.

Her er så spørgsmålene:

a) Hvis jeg laver en §59-lukning på dette tidspunkt, hvordan skal de 400k så behandles i forhold til skat?

b) eller skulle jeg sælge min 100% anpart til NN. Hvis jeg fx sælger til kurs 350, vil NN få et aps med en stiftelsesindtægt i stedet for en stiftelsesudgift. Men hvordan ville jeg evt blive beskattet af kursgevinsten (fra 100k -> 350k)?

c1) Skulle min kone og jeg istedet hellere have trukket 75k ud hvert år som udbytte. Det vil sige under grænsen for "lav udbytte"?

c2) Og hvis vi gjordet det, hvordan så med de sidste 100k (indskuddet)?

c3) Kunne vi i stedet holde aps i live i 5 år og hvert år udlodde 80K, selvom de 80K er større end overskud efter skat?

Online intuitiv planlægning med Group Planner

Fra Nyborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 108
Fra  Adrup-Invest Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er til dags dato, det bedst udformede og mest præcise spørgsmål, jeg til dato har set på sitet !

Håber virkelig du får svar fra en kyndig. Evt. John Hannover eller Tonny skov fra Amino ?
Jeg følger lige med, for det er et spørgsmål der kan projiceres over til alle med ApS til fremtidige regnskab, eller ønske om stiftelsen. !

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

A ved lukning ved betalingserklæring, vil kapitalen blive opgjort og du vil blive aktieindkomstbeskattet af gevinsten som er alt over de oprindelige 100.000 kr indskudt - eller få fradrag for tab hvis der er mindre end de oprindelige 100.000 kr

b vil gi dig samme indtægt og skat som jeg ser det

c1 -giver mening i det I holder jeg til 27% skat (dog ikke 75 k vel - men noget med 49.200 per person som jeg lige husker det så 98.400 kr for et ægte par i 2014) istedet for ved lukning med en gevinst på 300.000 kr at komme op i 42% for en del

c2 - indskuddet er ved lukning altid et I får ud skattefrit

c3 - nej jeg mener ikke I kan udlodde mere end overskud men

I kan jo også, i det omfang i, eller en af jer,arbejder i det ApS, tage løn og tage alt hvad I kan op til topskattegrænsen (evt oven i hvad I har allerede), den løn vil jo give en skat på ca 44%  og den reducerer jo det årlige overskud så I slipper for selskabsskatten for den del

Løn op til topskat ca 44% svarer ganske godt til udbytteskat med først 24,5% selskabsskat og så 27% på resten, det havner på ca samme 44% og det er jo samme sag med aktiegevinst som også kommer med de 27% på beløbet efter selskabsskat

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

C3: Præcis John - der kan ikke udloddes af de bundne reserver.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Den frie del af egenkapitalen kan I hæve som udbytte til den lave procentsats. Herefter kan du i lukke året søge dispensation fra - tror jeg LL § 16b - og modtage det sidste..

Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak alle sammen for de meget informative svar.

Konklusionen:

De indskudte 100k får jeg igen ved lukningen - skattefrit.

Den øvrige egenkapital må jeg tage ud løbende så jeg holder det årlige udtag på under  (2 x 43k).

(Her kunne man være kreativ og sørge for at så mange som muligt af ens nære familie får andele i aps'en)

Udlodning i form af løn er ikke så interessant. Jeg er allerede godt oppe i topskatten.

Online intuitiv planlægning med Group Planner

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

pc-gram:
(Her kunne man være kreativ og sørge for at så mange som muligt af ens nære familie får andele i aps'en)
ja da - de er så også formelle ejere men vist kan man det - de skal bare indtræde helt normalt og officielt ved at indbetale kapital så alt kan spores. 

Det er tilladt at give ex sine børn skattefrigave på - om jeg husker ret 58.700 per ægtefælle per barn per år - og de kan købe aktier men husk - de er så medejere på godt og undt

Med godt råd, så vil et godt råd i anden betydning være, at tage en revisor ind til at vurdere projektet og rådgive bedst muligt i forhold til oprettelse og ejerkreds inkl. nær familie, børn - deres alder osv - og en anpartskontrakt som er mindst lige så nødvendig i nær familie som hos andre

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Flot og fyldestgørende svar af JohnYes

Tilføjelse til C3: Der kan efter år 4 følgelig udloddes til den lave udbytteskat indtil egenkapitalen er ens med den oprindelige stiftede kapital, hvorefter selskabet kan lukkes uden yderligere beskatning.

Tonny

Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Den samlede skat af ens indtægter i Aps bliver på 25% + 0,75 x 27% = 45,25 %, hvilket jo er mindre end marginalskatten for de fleste, og ikke bare dem, der i forvejen er ramt af topskat.

Online intuitiv planlægning med Group Planner

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)