Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål angående Oprettelse af Betting site

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Præstø
Tilmeldt 28. Jun 12
Indlæg ialt: 17
Fra  Unique Ideas Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Jeg har før med gode ideer, spurgt til råds på Amino og fået nogle super svar!
Så nu håber jeg endnu engang på at der er nogle der kan hjælpe mig!

Jeg har på det seneste interesseret mig meget i hvorledes Bettings sites fungere, og derved fundet en masse spændende artikler men dog ikke helt uddybende nok vil jeg mene!

Mange af artiklerne fortæller meget kort om hvordan det hele hænger sammen, men intet konkret.
Og besvare derved ikke de spørgsmål jeg så inderligt ønsker at få besvaret!

Mine spørgsmål lyder således...:

Hvordan rent matematisk udregner de forskellige betting sites oddsene for de forskellige kampe? F.eks. oddsene i en kamp med FCK mod Brøndby, hvordan udregner Betting siderne deres odds, således at de er sikre på at de ikke taber på det?

Siden http://e-sportbets.org/how-does-your-bookmaker-calculate-its-odds/ fortæller lidt om indtjeningen men ikke hvorledes de udregner specifikt oddsene for hver kamp, og det vil jeg RIGTIG!! Gerne vide hvordan gøres..!

Udover det vil jeg gerne vide hvorvidt om oddsene er i konstant ændring alt efter hvordan efterspørgelsen er på de forskellige odds?

F.eks. Hvis der er 2000 der sætter deres odds på Team A, og der kun er 900 der sætter deres odds på Team B, regulere oddsene sig så automatisk således at Team B får bedre odds og Team A får lavere odds, så sandsynligheden for at folk køber odds på Team B stiger?


Skal man have license for at starte en betting site?

Jeg har læst på en anden debat på Amino at det koster 250.000 DKK at købe licensen, men så tænkte jeg om det ikke er muligt at købe sig en side på f.eks. Malta også derved køre udenom licensen, eller skal jeg have licens til en Betting site, selvom Siden måske er i Malta?
Forrige Debat omkring licens: http://www.amino.dk/forums/t/198420.aspx
- tanken er et internationalt betting site, og derfor tænker jeg at en dansk licens er den rigtige vej at gå?

Hvor stor start kapital vil i tro der skal til for at opstarte sit eget betting site?

Med venlig hilsen MartinHS

Fra Svendborg
Tilmeldt 4. Sep 13
Indlæg ialt: 27
Fra  ImpexChina Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu vil jeg jo ikke pille dine ideer fra hinanden, men hvis du ikke har 110% styr på hvordan du udregner odds, så er det ikke en bettingside du skal starte :-) 

Bookmakere udregner deres odds ved at opsætte en chancevurdering på en kamp. F.eks. 52% for hjemmeholdet 28% for uafgjort og 20% for udeholdet. Derefter udregnes oddset så sat i forhold til bookmakerens tilbagebetalingsprocent. Ofte omkring 95%. Det gir så en teoretisk fortjeneste til bookmakeren på 5%. Den er dog yderst teoretisk, da der ofte vil være situationer, hvor spillerne er uenige i bookmakernes chancevurderig og dermed odds, og en større del af omsætningen vil så blive sat på det resultat, med risiko for tab til bookmakeren. Bookmakeren vil i nogle tilfælde justere odds for at modvirke deres potentielle tab på det resultat. Det er den korte forklaring, men det er altså en del mere kompliceret end bare at kaste sig ud i det :-)

Udregning af odds gøres ved "tilbagebetalingsprocent"/"chancevurdering". 

Og ja, du skal have licens til at drive en bettingside i Danmark. Det gælder, hvis du vil tage imod væddemål fra danske kunder og har ingen betydning for, hvor du er placeret. Licensen koster som du nævner 250.000 kr.

Hvad angår kapital, så skal du nok regne med et forholdsvis stort millionbeløb. For det første skal du jo kunne betale dine kunder hvis de vinder mere end de taber i en periode. For det andet, og det er nok den største grund til, at du skal bruge en stor kapital i starten, så skal du bruge RIGTIG mange penge på markedsføring for at komme ind på markedet. Og du vil altså være oppe mod nogle meget store pengetanke.

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er korrekt, at det kræver 250.000 i ansøgningsgebyr. Du skal have en dansk licens for at udbyde spil i Danmark - så er det ligegyldigt om dit spilleselskab har hovedsæde på eksempelvis Malta eller Gibraltar - gebyret kan ikke undgås. Jeg vil ligeledes tro, at det er en utrolig kapitaltung branche til såvidt sikkerheder, software mv. Tror ikke det er helt gratis.

Typisk ligger tilbagebetalingsprocenten for en bookmaker på omkring 90 procent, hvilket reelt set betyder at hver gang en bookmaker får et spil ind på kr. 100 vil han have en indtjening på kr. 10. Tilbagebetalingsprocenten kan variere meget alt afhængig, hvilken bookmaker der er tale om. Eksempelvis er Danske Spil kendt for deres lave tilbagebetalingsprocent, men hvor overskud går til gode formål i Danmark, mens en bookmaker som Pinnacle og Asian bookmakers ligger på omkring 97 procent.

Oddsene bliver fastsat af markedet, til at starte med typisk en professionel oddssætter. Med spillebørser er disse dog begyndt at uddø da spillerne på Betfair fx selv kan fastsætte oddset. Mange bookmakere bruger kopiodds fra andre bookmakere. Typisk læner de sig meget op af Betfair. Kommer der spilinformation ud at eksempelvis Lionel Messi er skadet til Barcelonas næste opgør vil oddset på Barcelona stige og markedet vil selv finde ud af dette og regulere oddset. Det er ligesom udbud/efterspørgsel. 

Bookmakerne har en margin de vil tjene pr. omsat kr. 100 og det er efter den margin bookmakeren fastsætter sit odds. Denne reguleres helt sikkert ikke manuelt da det ville være for stort at håndtere - jeg er overbevist om, at det sker helt automatisk. Lad os fx antage at på en fodboldkamp er der 3 udfald. Hjemmeholdet kan vinde, kampen kan ende uafgjort eller udeholdet kan vinde. 1 - X - 2. Hvis bookmakeren/markedet vurderer, at chancen er lige på alle udfald og bookmakeren ønsker en indtjening på 10 procent vil oddset være 2,7 på alle udfald. Lad os antage, at spillerne laver indsatser ligeligt fordelt på 1 - X - 2. Bookmakeren vil herefter have fx 100 kroner på 1, 100 på X og 100 på 2. En samlet omsætning på kr. 300. Når kampen er slut udbetaler bookmakeren kr. 270 og har tjent kr. 30.

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du får lige et kort svar. Jeg har mange gange selv tænkt på at blive det der hedder oddssætter. Og var faktisk også en gang for mange år siden til samtale hos Danske Spil. Men jeg var alt for nervøs og overrasket over jeg overhovedet kom til samtale, så det gik i vasken. Men måden odds sættes på er simpelthen ved manuelt arbejde og personlige vurderinger. Der sidder simpelthen nogen der følger med i sport, vurderer skader, karantæner, kampform osv. og vurderer hvor meget de enkelte ting skal vurderes op mod hinanden. Og så følger de selvfølgelig markedet, og ja, bliver der spillet meget på et udfald ændrer de selvfølgelig oddsene så de passer til tabet. Jeg har haft nogle alternative tanker i forskellige omgange gennem årene til at lave et bettingsite på en ny måde, men det koster kassen, og sikkerheden omkring sådan noget skal være enorm. Og skal man have et ordentligt udvalg skal man udbyde mange hundrede odds hver uge!

For at udbyde spil i Danmark skal du have dansk licens, og det er vidst rigtig nok det koster 250.000, hvilket er småpenge i forhold til hvor mange penge sidens udvikling, sikkerhed osv. koster. Du kan læse meget mere her: https://spillemyndigheden.dk/v%C3%A6ddem%C3%A5l (Direkte link til emnet væddemål under spillemyndighedens hjemmeside). Derudover skal du huske at der aldrig er garanti for at du får overskud. Spillemarkedet er præget af mange eksperter der går efter de højeste odds hele tiden, og sætter du odds 2,40 på en sejr, hvor de fleste andre sætter odds 2,20, så før du aner det så er du bombet til i spil hos dig. Så det kræver rigtig rigtig meget at få det til at spille sammen. Jeg har dog nogle forskellige tanker der kunne gøre det mere sikkert at udbyde, men på den anden side også for spillerne måske knap så interessant. Men vil ikke lige røbe detaljerne lige her. Er lidt usikker på min egen ide hehe. Måske den er genial, måske den stinker hehe.

Ja, det blev ikke super kort svar alligevel. Håber du kan bruge det til noget. Og har du nogle millioner du overvejer at satse så sig lad da endelig høre fra dig. Jeg har selv drømt om at starte det, men har simpelthen ikke finanser til det.

MVH
Hans Pedersen

Fra Præstø
Tilmeldt 28. Jun 12
Indlæg ialt: 17
Fra  Unique Ideas Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for de hurtigere og meget beskrivende indlæg!
Så vidt jeg har forstået det, vil det sige at det er professionelle oddssættere, der primært styre oddsene, men selve gamblerne er faktisk dem der er ved at tage over? Men hvis det er brugerne der styre oddsene, hvordan kontrollere de således at siten ikke taber penge på de odds som bliver opstillet?
Jeg er super glad for i har hjulpet mig med at blive endnu klogere på emnet!
Og desto mere forståelse for emnet jeg får, desto mere har jeg lyst til at arbejde med det!
Tusind, Tusind tak!
MvH Martin
Og Rigtig dejlig søndag! 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Martin

Undskyld det sene svar. Alt afhængig af, hvornår spillene bliver lagt ud fra bookmakerne er oddset enten markedsbestemt af spillebørser eller af en oddssætter. Er spil tidligt ude hos en bookmaker garderer bookmakeren sig overfor store tab ved at lave en general markedslimit. Små indsatser vil altså - i starten - påvirke markedet kraftigere end eksempelvis hvis man spillede live. Derefter er det rent udbud/efterspørgsel der får oddset til at stige og falde og jo tættere på kampstart man kommer jo højere markedslimit er der på de forskellige udbudte spil. 

Håber det kastede lidt mere lys over sagen. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)