Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salgs af driftsmidler/aktiver til private - reklamationsret til kunde

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 26
Fra  Titeo Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,


Jeg håber en af jer herinde kan hjælpe mig med et spørgsmål. Jeg har en lille enkeltmands-virksomhed, og ønsker nu at sælge noget af mit IT-inventar som jeg har tidligere har benyttet ifm. mit arbejde.

Min tanke var blot at sælge det på fx. dba.dk til en privatperson, og så lave en faktura på det aftalte beløb til kunden, men hvad så med reklamationsretten? Hænger jeg så ikke på 2 års reklamation (fra mit salg), eller skal jeg gøre opmærksom på ved salget, at der er tale om brugt salg, og det er den oprindelige reklamation der gælder?

Jeg var lidt i tvivl om spørgsmålet skulle stilles herinde, eller under jura, men håber det er det rette sted :)

Hav en god aften derude. 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Nu forstår jeg dit indlæg som, at du ikke lever af at sælge elektronik, men blot sælger dit brugte IT-udstyr.

Hvis det er tilfældet, så skal du ikke yde din kunde nogen form for garanti eller reklamationsret, da det ikke er din branche. Du sælger udstyret - brugt og som beset - og så er du uden forpligtelser derudover.

Det er min klare opfattelse af situationen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

uh - jeg tror du skal leve op til returret også selv om det ikke er noget du lever af. Sælger du B2C med moms, tror jeg ikke du kommer ud over fortrydelsesret - brugt eller ikke. 

Jeg tør ikke svare sikker på reklamationsret - MEN når det er brugte varer er der jo ikke som udgangspunkt 2 år og ja du skal givet gøre opmærksom på, at det er brugt vare og der resterer xx mdr reklamationsret TROR jeg

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 26
Fra  Titeo Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak for jeres svar, og  fordi I hjælp med at kaste lidt lys og problemstillingen :)

Jeg tror at jeg, for at være på  den sikre side, får køber til at underskrive en lille seddel der gør opmærksom på at der er tale om en brugt vare, og den oprindelige reklamation (jvf. oprindelige kvittering) er gældende.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

det kan sikkert fungere fint, men mere for en ordens skyld, hvis man som B2C handler, så kan B aldrig friskrive sig ud af tilfælde hvor reklamationsretten gælder ved at få C til at skrive under på noget. Hvis C siden ikke accepterer, så tager forbrugerombudsmanden den lige på stedet

Jeg ville tro det går helt fint når vi her taler brugt IT udstyr og du ikke handler med det normalt, men absolut ingen garanti for generelt kan man ikke skrive sig ud af reglerne - mere så ingen tror, at det kan man så gøre generelt

Læs her http://www.forbrug.dk/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Reklamation som omtaler brugte varer: 

Brugte varer

Købeloven gælder også for brugte varer, og du har derfor altid to års reklamationsret, når du køber en brugt vare i en butik eller hos en forhandler på nettet. Fx har du to års reklamationsret på en brugt bil, når du køber den hos en bilforhandler.

og du kommer ikke uden om 14 dages returret hvis det er handel via nettet i alle fald vil jeg påstå

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 26
Fra  Titeo Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for afklaringen, der er nok ik så meget andet at gøre end at gøre opmærksom på at det er brugt IT-udstyr, medgive den oprindelige købs-kvittering og få C til at underskrive at de er opmærksom på forholdene. Så burde jeg vel have gjort hvad jeg kunne, men tak for du udspecificerede reglerne :)

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker, at hvis wedelgaard blot sælger varen uden faktura, som privatperson - så er problemet væk.

Vil han gerne have en faktura i sit bogholderi, så er det jo blot at udstede den til sig selv og huske at give køber en "dags dato" med kopi, således at ingen kan være i tvivl om, at varen er solgt til dagspris. Han har jo solgt til en fremmed person til samme pris som han selv gav for den.....dog i omvendt rækkefølge.

På den måde er det ikke loven om fjernhandel, der er gældende, men privatsalg/ brugt salg mellem private.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:
Jeg tænker, at hvis wedelgaard blot sælger varen uden faktura, som privatperson - så er problemet væk.
joh . den går vel nok her hvor det er firmaets aktiver der skal skiftes lidt, men den går jo ikke ellers. Reklamationsretten ville jeg ikke frygte så meget, mere returret 14 dg på brugt IT

Husk at hvis metoden bruges, så skal der jo faktureres fra firmaet med moms til trådstarter og til ren markedspris - og det er nok vigtigt at kunne vise, at det er for at sælge videre privat så man ikke risiker det ser ud som om man først tager fuldt momsfradrag og fuldt fradrag i omk i virksomheden og så sælger billigt til en selv og dermed snyder i moms og skat.

På det område er det langt mere rent at sælge direkte til 3.part, så jeg ville ikke elske metoden generelt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 26
Fra  Titeo Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming,

Jeg skal lige forstå det rigtigt. Jeg sælger altså udstyret til mig selv privat, og videresælger så derfra privat til privat. Er det rigtigt forstået?

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

wedelgaard:

Hej Flemming,

Jeg skal lige forstå det rigtigt. Jeg sælger altså udstyret til mig selv privat, og videresælger så derfra privat til privat. Er det rigtigt forstået?

Ja, lige præcis :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)