Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overgang mellem 2013 og 2014 i Dinero

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i oktober 2013 startet en enkeltmandsvirksomhed og bruger Dinero til bogføring.

 

Da 2013 sluttede var der et lille underskud i virkomheden. Det var der primært pga erhvervskørsel i privat bil (jeg afregner efter 3.82 taksten - mener jeg den var) og pga et lille beløb jeg havde lagt ind i virksomheden som en mellemregning.

 

Det beløb jeg har tilgode ifm kørsel og mellemregning vil jeg jo gerne have ud igen og jeg har mulighed for, at trække noget af det ud nu. Men hvordan gør jeg det ? 

Jeg har jo startet et nyt regnskabsår d. 1. januar og i det synes jeg ikke det fremgår, at jeg har noget tilgode. Jeg troede egentligt det fulgte med over i det nye regnskab så jeg hele tiden kunne følge med i, hvad jeg har tilgode i kørsel og mellemregning.

 

Skal jeg gå tilbage til 2013 regnskabet og kigge og så hele tiden holde styr på, hvor meget jeg har trukket ud og hvor meget jeg mangler, at trække ud. Eller er der en måde jeg hele tiden kan se det opdaterede tilgodehavende (der kommer jo hele tiden lidt til ifm kørsel).

 

Jeg kan jo ikke trække det ud løbende så længe der ikke er + nok på kontoen. Så der vil være en perioden, hvor primært kørsel kommer til, at stå som et tilgodehavende.

 

Håber jeg har formuleret mig forståeligt og på lidt hjælp her.

 

Mvh 

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville også bare fortælle at vores kasser, har haft store problemer med overgangen fra 2013 til 2014 I Dinero. Kort sagt fortæller han at der er en masse bugs, som åbenbart giver store problemer :-)

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46522
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

CA group - ikke at jeg kan forklare det med at du ikke kan se det du har tilgode MEN den er gal, for du skal ikke køre kørsel efter statens takster ind over din personlige virksomhed og udbetale dem fra den. 

Det skal foregå som en skattemæssig korrektion. Du laver regnskab uden kørsel - får ex 10.000 i overskud. Så har du måske en værdi på -12.000 i kørsel efter statens takst og det betyder, at du skal skrive underskud på 2.000 kr ind i selvangivelsen, men ved skatte kontrol skal de kunne se resultat 10.000 som resultat. 

Der kan være mange korrektioner - ex gaver, repræsentationstyper og en del andet, som føres helt normalt som omkostning, men som så skal lægges TIL resultatet når der ved årsafsluting selvangives - som en skattemæssig korrektion

Jeg kører dinero som skygge til et andet program som test, og har ikke haft besvær ved overgang vil jeg lige sige - men i det ene fald har jeg - da årsafsluting ikke var færdigt i Dinero som mulighed, lige selv indlagt ult. 2013 status i 2014 primo

venligst John H

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil det sige, at jeg skal tage resultatet i min kørebog og føre det på min selvangivelse og slet ikke have det til at fremgå i regnskabet ? Hvilken takst er det efter og hvilken rubrik ?

Så skal jeg vel have ført den kørsel jeg har i regnskabet ud af det igen ? (Tror jeg skal finde en regnskabskyndig til at kigge i mit ellers meget lille og simple regnskab for  sidste år)

Kæden hoppede lige af og forvirringen meldte sig :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46522
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja ud af regnskabet bare - og det er ikke en egen rubrik. Hvis du har et driftsresultat på lad os nu sige + 10.000 kr - så skal du til at lave skatteregulering

Ex du har givet gaver for 400 kr (og har husket intet moms fradrag) til kunder osv. Der må du ikke trække 100% fra men kun 25% med andre ord har du nu en skatteregulering på 300 kr som skal tillægges dit regnskab

Du har haft bespisning med kunder eller leverandører under rejser eller hjemme for 800 kr (her kunne det være 1/4 af moms det er bogført som) Igen kan du kun trække 25% af udgiften fra i skat - så der er 600 kr du skal lægge til dit resultat

Du har efter kørebog statens takster - og den viser 5.000 kr som skal trækks fra dit resultat

Du laver så en afslutning af regnskabet - ikke i programmet men ved siden af - words, excel eller smuk regnskabsskabelon (lige meget når du er personlig virksomhed) og så har du

Drift +-10.000

regulering gaver + 300

Regulering bespisning + 600

Regulering kørepenge - 5.000

Ialt skattemæssigt resultat 5.900 kr - og det er det tal du skriver ind i selvangivelsen rubrik 211 som det skattemæssige resultat af din virksomhed 

Var du et selskab skulle skatte reguleringer klares mere avanceret i et regnskab til skat, men personlig virksomhed regulerer bare, så det som kommer i selvangivelsen, er reguleret for de ting som godt nok er en udgift i driften, men ikke må være udgift i skatteregnskabet og for ting som f.eks kørepenge

Læs også Dansk Revision udmærkede skema for hvilke ting der skal reguleres for til skat - og hvilke ting der ikke har fuldt moms fradrag (og der er flere, ex moms på udgift til hvidpladebil - ikke moms fradrag selv om det er på regningen og andet kringel)

http://www.danskrevision.dk/Nyheder/Documents/Marts%202012%20Skatte-%20og%20momsfradrag%20ved%20repr%C3%A6sentation.pdf 

Resultatet er sådan set det samme om du gør det i regnskabet, men man skal tage skattereguleringer for sig og ikke i driftsresultatet - læs evt også http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html om kørepenge - find selvstændig og uden VSO for din situation

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 12
Fra  Preben H. Larsen, Revisor HD Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

CA group - ikke at jeg kan forklare det med at du ikke kan se det du har tilgode MEN den er gal, for du skal ikke køre kørsel efter statens takster ind over din personlige virksomhed og udbetale dem fra den. 

Det skal foregå som en skattemæssig korrektion. Du laver regnskab uden kørsel - får ex 10.000 i overskud. Så har du måske en værdi på -12.000 i kørsel efter statens takst og det betyder, at du skal skrive underskud på 2.000 kr ind i selvangivelsen, men ved skatte kontrol skal de kunne se resultat 10.000 som resultat. 

Jeg er ikke enig med dig John.

Det er helt i orden, at udbetale km-godtgørelse efter statens takster fra sin virksomhed. Det hører helt naturligt til virksomhedens omkostninger og er lige efter  "bogen". En hel del af mine kunder bruger denne metode. Nogle hæver pengene på virksomhedens konto direkte, andre godskriver mellemregningen.

Venligst

Preben Larsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46522
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

prebenl:

Jeg er ikke enig med dig John.

Det er helt i orden, at udbetale km-godtgørelse efter statens takster fra sin virksomhed. Det hører helt naturligt til virksomhedens omkostninger og er lige efter  "bogen". En hel del af mine kunder bruger denne metode. Nogle hæver pengene på virksomhedens konto direkte, andre godskriver mellemregningen.

ja det er der mange der gør men i alle fald reg revisor Tonny og flere andre revisorer har flere gange støtte op om, at man ikke tager det via virksomheden, hvilket skat faktisk har bekræftet til mig i kommunikation. Det er en skatte korrektion, og det ligger også i som alle sites (tax og skat f.eks) skriver, Personlig virksomhed må ikke udbetale kørselsgodtgørelse - det tages som fradrag i personlig indkomst (med mindre det er VSO)

f.eks http://www.tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse_selvstaendige.htm med teksten: 

Personligt ejet virksomhed a. Virksomhedsskatteordningen anvendes ikke

Hvis Virksomhedsskatteordningen ikke anvendes, kan der ikke udbetales skattefri kørselsgodtgørelse, men udgifterne til erhvervsmæssig transport vil kunne trækkes fra med standardsatserne for skattefri kørselsgodtgørelse i den personlige indkomst.1) 

Og her PT 4.1 hvor der også skilnes mellem netop VSO og personlig BEIERHOLM

Som jeg skrev, det giver helt samme resultat og det har været oppe herinde før hvor et klart flertal af revisorer (faktisk alle de som var reg. revisorer) holdt godt fast i - fradrag og det sker via skatteregulering

Jeg kunne sagtens finde argumenter for bare at tage det i virksomheden, men holder fast i at det faktisk er forkert - så hvorfor gøre det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 12
Fra  Preben H. Larsen, Revisor HD Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

OK, jeg tænker nok for meget i VSO, da alle mine kunder bruger dette. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46522
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

og der er vi jo helt enige Big Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Ja ud af regnskabet bare - og det er ikke en egen rubrik. Hvis du har et driftsresultat på lad os nu sige + 10.000 kr - så skal du til at lave skatteregulering

Ex du har givet gaver for 400 kr (og har husket intet moms fradrag) til kunder osv. Der må du ikke trække 100% fra men kun 25% med andre ord har du nu en skatteregulering på 300 kr som skal tillægges dit regnskab

Du har haft bespisning med kunder eller leverandører under rejser eller hjemme for 800 kr (her kunne det være 1/4 af moms det er bogført som) Igen kan du kun trække 25% af udgiften fra i skat - så der er 600 kr du skal lægge til dit resultat

Du har efter kørebog statens takster - og den viser 5.000 kr som skal trækks fra dit resultat

Du laver så en afslutning af regnskabet - ikke i programmet men ved siden af - words, excel eller smuk regnskabsskabelon (lige meget når du er personlig virksomhed) og så har du

Drift +-10.000

regulering gaver + 300

Regulering bespisning + 600

Regulering kørepenge - 5.000

Ialt skattemæssigt resultat 5.900 kr - og det er det tal du skriver ind i selvangivelsen rubrik 211 som det skattemæssige resultat af din virksomhed 

Var du et selskab skulle skatte reguleringer klares mere avanceret i et regnskab til skat, men personlig virksomhed regulerer bare, så det som kommer i selvangivelsen, er reguleret for de ting som godt nok er en udgift i driften, men ikke må være udgift i skatteregnskabet og for ting som f.eks kørepenge

Læs også Dansk Revision udmærkede skema for hvilke ting der skal reguleres for til skat - og hvilke ting der ikke har fuldt moms fradrag (og der er flere, ex moms på udgift til hvidpladebil - ikke moms fradrag selv om det er på regningen og andet kringel)

http://www.danskrevision.dk/Nyheder/Documents/Marts%202012%20Skatte-%20og%20momsfradrag%20ved%20repr%C3%A6sentation.pdf 

Resultatet er sådan set det samme om du gør det i regnskabet, men man skal tage skattereguleringer for sig og ikke i driftsresultatet - læs evt også http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html om kørepenge - find selvstændig og uden VSO for din situation

venligst

Flot beskrevet og ikke mindst meget pædagogiskYes

Dejligt, at du har overskud til dette...

Tonny

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)