Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bil i virksomhedsordningen

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Mar 13
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har pt. egen bil, som jeg bruger til virksomhedskørsel og får kørselsgodtgørelse for. Jeg er dog snart færdig med min uddannelse, og påtænker at investere i en dyrere bil til den tid. Jeg vil derfor høre om reglerne for beskatning, da jeg ikke har styr på det.

Jeg kan læse, at man kan vælge at lave en beskatning af fri bil, hvor der er fastsat en vis pris, som man beskattes af årligt.

Derudover er der en anden mulighed som jeg forstår det, som går ud på at man laver en skønsmæssig vurdering af, hvor meget bilen bruges i virksomhedsregi. Der kan man eksempelvis laves en 50/50 ordning, hvor man så kun kan fradrage 50 % af udgifterne til bilen. Men i dette tilfælde bliver man vel ikke personligt beskattet af fri bil så, da man selv har en egenbetaling. 

Det afhænger vel så af en konkret vurdering for at vide hvilken ordning er bedst. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46453
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

beskatning mindst 25% af prisen med tillæg af visse afgifter - mindst af 160.000 kr - man kan ikke lave delbetaling selv, det du har hørt kunne være noget med at man kan eje den selv, og så efter kørebog fordele driftsudgifter i præcis det forhold kørebogen giver mellem privat og firma, som alternativ til statens takster som fradrag - man kan kun vælge en gang

ja det er en konkret vurdering

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Mar 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver i overskriften at bilen indgår i virksomhedsordningen. I såfald mener jeg helt klart at du skal beskattes af fri bil i henhold til VSL - også selvom der reelt er tale om et blandet benyttet driftsmiddel.

Omvendt har virksomheden fuldt fradrag for omkostningerne til bilen - også på afskrivningssiden.

Det er dog ikke fradrag for momsen, da der er tale om en hvidpladebil - og hermed personbefordring.

Det er måske skal overvejes er hvorvidt bilen skal holdes uden for virksomhedsordningen. Dette afhænger bl.a. af:

bilens pris

bilens økonomi

fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel

mm.

Der findes flere beregningsprogrammer for dette bl.a. på FDM og http://www.pwc.dk/da/human-ressource/firmabil.jhtml

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)