Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forklar mig skat, som var jeg 2 år

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg kæmper med at forstå det år efter år - endnu har ingen kunne forklare det, så det er logisk og forståeligt for mig. Kan du hjælpe?

Et tænkt eksempel: Som lønmodtager har jeg tjent 120K i 2013, men havde sat 100K på forskudsopgørelsen. Dette giver mig to spørgsmål:

1) Da jeg har betalt skat af alle 120K i forbindelse med lønudbetalingerne, hvorfor skylder jeg så skat for de sidste 20K?

2) Hvis jeg omvendt havde tjent 90K, burde jeg så have skat tilbage?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter endelige opgørelse af dine indtægter og fradrag beregnes din skat. Det kan man så omregne til en skatteprocent

I det omfang den ikke matcher dit skattekort (fradrag og trækprocent), så vil der være restskat eller overskydende skat

Hvis din forskudsopgørelse havde været spot on og alle skatteregler uforandret gennem året, så ender det med et rundt 0

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ole

Tak for dit svar,

Jeg kan dog stadig ikke gennemskue, hvordan jeg kommer til at skylde i skat, når jeg har haft estimeret 50K over indtægt og kun 15K under i virksomhedsoverskud.

Jeg må vist hellere finde en kyndig person, som kan bruge en time på at forklare mig det face-to-face.

Tak for dit svar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin:
Jeg kan dog stadig ikke gennemskue, hvordan jeg kommer til at skylde i skat, når jeg har haft estimeret 50K over indtægt og kun 15K under i virksomhedsoverskud.
Mit eget barnebarn på halvandet år ville nok bedst forstå denne:

Babbababba guhhh . ieeeee farfar da da hund men til dig prøver vi alligevel¨

At angive forskud forkert fra arbejde er ikke slemt når man ligger under topskat, for som du selv er inde på, så betaler du jo skatten når arbejdsgiver opgiver dine tal

At angive for lidt i egen virksomhed er slemt og i dit fald koster det ca 44% af de 15.000 de har opgivet for lidt i forskud af dit overskud i virksomhed for her er der jo opkrævet skat af de 15.000 kr for lidt

Hvad der ligger derudover kan komme fra forkerte renter, befordring og alt muligt andet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar.

Det begynder at give mening for mig så. Jeg kan se, at de 44% plus et for højt estimat på rentefradrag, tilsammen nok udgør den ærgerlige restskat, som nu venter mig.

TAK

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk at korrigere forskud for 2014 så og indbetal beløbet inden 1/7 så du slipper for strafrente og/eller - afhængigt af beløbet, at det bare overføres til kommende år og skaber irritation der

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 11. Jan 10
Indlæg ialt: 81
Fra  Planeten A/S Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har godt nok intet med tråden at gøre, men jeg ville bare lige give kæmpe "thumbs up" for din overskrift - den gav et smil på læben :D

Alt i elektronik hos evermart.dk

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John

Jeg har netop korrigeret 2014, så jeg er sikker og sørger for indbetaling. Vil hellere skylde pengene i banken end til det offentlige ;-)

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Nårh ja - kan lige så godt stå ved, at jeg ikke kan forstå det, så det skal skæres ud i pap for mig ;-)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)