Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Borgføring af personalekøb og gaver - hvordan?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Nogen der ved om personalekøb skal bogføres på en af de kontoer som tæller med som en del af omsætningen? Der er tale om at sælge varerne til ca samme pris som varerne købes ind for, for at personalet er motiveret til at bruge produkterne og dermed fungere som en form for reklame. Jeg er godt klar over at der selvf. også skal betales salgsmoms af personalekøb, men er i tvivl om det skal tælles med i den samlede omsætning (jeg vil selvf. lave en særskilt konto til personalekøb i min kontoplan).

Når jeg giver personalet en gave (fra butikkens eget sortiment) - hvilket beløb skal så bogføres? Indkøbspris eller vejl. udsalgspris? Og hvis vi har den aftale at de altid kan købe med en fast rabat, er det så dette beløb jeg skal bogføre under 'Gaver til personalet'?

VH den lille butiksejer 

 

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Jul 12
Indlæg ialt: 36
Fra  ABEL+ Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

I princippet kan du bare sælge dem på samme konto som alt andet omsætning. Men du kan jo godt oprette en konto til personalesalg. Du skal så bare sikker dig at opsætningen kan understøtte det. Det er typisk en kombination af kunde og vare der afgøre, hvor det bliver bogført.

Det nemmeste er derfor i mine øjne at oprette en kunde der hedder Personalekøb, så kan du se hvor meget du har solgt til denne kunde. Husk at dit personale ikke må købe til under indkøbspris, der skal helt være en avance til dig på min 5-10% ellers risikere dine medarbejder at blive beskattet.

Hvis du giver det som gave er det din udgift - dvs kostprisen der er din omkostning.

Rabatten kommer bare til at være en rabat som til dine andre kunder.

Kort: Du skal håndtere salg til personale på samme måde som salg til eksterne kunder (som de i virkeligheden jo også er) Opret en kunde der hedder Personalekøb, dermed kan du nemt se hvor meget de har købt for i alt.

Håber det var svar på dine spørgsmål.

Vh Kenneth

Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak. Dit svar var spot on!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth Saamkopf Abel:
Husk at dit personale ikke må købe til under indkøbspris, der skal helt være en avance til dig på min 5-10% ellers risikere dine medarbejder at blive beskattet

Her er ligningslovens paragraf 16 meget klar. Det er kun et problem, hvis der sælges til under indkøbspris. 

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Jul 12
Indlæg ialt: 36
Fra  ABEL+ Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Super! kunne ikke lige huske præcist hvad der stod - har tidligere arbejdet med avancer på 5-10 for at undgå problemer.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)