Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfradrag i ikke-momspligtig enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Apr 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har en enkeltmandsvirksomhed som ikke er momspligtig (men skal betale lønsumsafgift).

Kan man få momsfradrag på driftsomkostninger, når man ikke er momspligtig? Synes nemlig ikke at jeg kan se et felt til dette på skat.dk under moms..

Hvis man ikke kan - hvordan skal driftsomkostninger hvor der er betalt moms så indgå i regnskabet?

Konkret anvender jeg Dinero, og hvis jeg har købt en computer til 4000,- + moms og indtaster dette som køb , indgår de 4000,- under udgift og de 1000,- som indgående moms, som jeg forventede at jeg blot skulle indberette til skat, men det synes jeg som sagt ikke at jeg kan..
Tilmeldt 30. Apr 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Da du ikke er momspligtig kan du ikke få fradrag på de ydelser du køber som indeholder moms.
Du skal heller ikke betale moms af dit salg, men betale lønsumsafgift af den del som sælges uden moms

Jeg kender ikke til Dinero, kun af navn, så jeg ved ikke om det er muligt for dig at fjerne momskoder, ved oprettelse af kontoplan / bogføring på konti

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener at du skal sætte beløbet incl. moms - altså 5.000 som din udgift i regnskabet. Da du jo ikke kan fratrække momsen, har du den som en direkte udgift og kan dermed trække det fulde beløb fra som en udgift før skat.

Der bør være en indstilling i Dinero, hvor du kan anføre det fulde beløb - så der ikke figurerer noget med moms, men blot indtægter og udgifter.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Tilmeldt 18. Apr 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak til jer begge.
Dinero har under kontoplan mulighed for at oprette konti hvor man vælger momskode som "ingen moms", så det er vel det jeg skal gøre, og som Jan skriver indgår det fulde beløb inkl moms dermed som udgift og fratrækkes derfor fuldt i regnskabet..

Ville dog ønske at man overordnet kunne vælge at virksomheden ikke er momspligtig men lønsumsafgiftspligtig, så kontoplan og regnskab blev lavet ud fra dette.. - kan man det I andre regnskabssystemer?
Tilmeldt 30. Apr 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ved jeg faktisk ikke om man kan - jeg ved at i C5, kan man enten oprette din egen kontoplan eller vælge en af standardkontiene , jeg ved ikke om man kan vælge INGEN moms

Men noget  man burde tage med dem

Hvilket firma har du da siden du ikke er momspligtig

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46560
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej du må nok selv ind og lave nogle konti uden moms - det er bare at lægge dem nr mæssigt ved siden af de eksisterende og så vælge koden ingen moms - så fungerer det. det kan laves på 20 min. Dinero kan nok en dag blive til den slags også, men starter med at lave det som behøves af 90% og det er jo generelt momsregistrerede

Helt uden momspligtigt indtægt, ingen momsfradrag :)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Apr 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

William1234:

Det ved jeg faktisk ikke om man kan - jeg ved at i C5, kan man enten oprette din egen kontoplan eller vælge en af standardkontiene , jeg ved ikke om man kan vælge INGEN moms

Men noget  man burde tage med dem

Jeg har blot ændret i standard kontoplanen, og det fungerer fint, jeg har ikke brug for så mange konti...

William1234:
Hvilket firma har du da siden du ikke er momspligtig

Sundhedsydelser - privat praktiserende læge..

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

docl:
Tak til jer begge.
Dinero har under kontoplan mulighed for at oprette konti hvor man vælger momskode som "ingen moms", så det er vel det jeg skal gøre, og som Jan skriver indgår det fulde beløb inkl moms dermed som udgift og fratrækkes derfor fuldt i regnskabet..

Ville dog ønske at man overordnet kunne vælge at virksomheden ikke er momspligtig men lønsumsafgiftspligtig, så kontoplan og regnskab blev lavet ud fra dette.. - kan man det I andre regnskabssystemer?

Hej Hej.

Det er korrekt du skal oprette nye konti.

Er enig med dig med den overordnet betragtning. Det sætter jeg på ønskelisten :)

De bedste hilsner

Rasmus

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)