Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fagforening er ved at lave en "Vejlegården" på os...

Side 18 ud af 28 (272 indlæg)
Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Provins:
I Afrika er det langt letter, der er det arbejdsgiveren der bestemmer :-) 

Wink O.K. så bliver vi derned.

Og jeg kan selv noget omkring gamle malerteknikker, kalkning, marmorering, oliemaling, limfarve, dekoration m.m. Yes

Var i Ægypten sidste år, men der opstod store problemer 2 uger efter vi tog dernede fra.

Det var så religionen der gik helt amok, og ikke mindst da vi skulle ind i Israel.

Wink Ja religion og fagforeninger er en pest, og en farlig coctail ikke og blande i en moderat kombination, så glider det hellere lettere.

Men tak for den indsigt denne tråd har givet mig, jeg tror nu jeg slipper meget lettere igennem, hvad jeg også håber for trådstarter Jesper.

Der nok allerede i dag ser knap så sort på det hele Wink Netop grundet de mange muligheder og også udfordringer han nu er blevet bekendt med

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Altomargan.dk - Jan:
Men god tur.
Yes

Tak for det.

"Kender" det lidt i forvejen. 3. gang vi er der.

 
Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Jun 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Dybeste sympati herfra, Jesper! Det er noget der tager alt for lang tid og desværre fokus!

Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen update, Jesper?

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 6 person

Først og fremmest så skal I alle sammen have mange mange mange tak for Jeres indlæg i denne tråd - og også stor tak til alle dem som via Facebook, Twitter, email eller over telefonen har vist deres interesse og støtte omkring MediaMouse's situation med fagforeningen.

Jeg har ville have givet en opdatering tidligere, men jeg har været bombet helt tilbage til stenalderen.
Først og fremmest havde jeg ALDRIG drømt om at denne tråd ville skabe så meget røre. Jeg har slet ikke tal på hvor mange emails jeg dagligt har fået (og stadig får) omkring sagen. Det er både fra folk som selv enten har stået i samme situation eller netop står midt i det, men også advokater, folk med ekspertise i HR og overenskomster, bestyrelsesmedlemmer fra større virksomheder som har været igennem samme mølle og en masse andre mennesker, som har kontaktet mig.

Jeg ville aldrig være kommet i kontakt med denne samling af hardcore folk som kan hjælpe os, hvis det ikke var fordi jeg havde oprettet denne tråd og en masse af Jer har været så flinke at dele den på forskellig vis.

--- Status er at jeg er helt mentalt flad. Fredag var grim at komme igennem. Weekenden druknede i at holde min datter og min kones fødselsdage og så ellers læse overenskomster og emails. Mandag var så endnu værre, da en del kunder som havde emailet til mig omkring tilbud og lignende om fredagen, begyndte at rykke for svar om mandagen. Så kombineret med en masse emails omkring overenskomst-sagen, så flød min mailboks over. Hver gang jeg havde besvaret en enkelt email, var der i mellemtiden kommer en 2-3 nye. Så først i onsdags var jeg nogenlunde med på de mest vigtige emails, men jeg har dog stadig måtte sylte nogle enkelt frem til nu, for at få en chance for at trække vejret og få noget søvn. 

Jeg fik noget sparring med en dygtig rådgiver som havde fundet frem til mig mobilnummer og ringede til mig onsdag middag.
Han sidder som administrerende direktør i en ret stor og kendt virksomhed og han ville godt tilbyde sin støtte over for mig.
Så vi havde en snak på 15-20 minutter hvor han fik smidt noget koldt vand i blodet på mig og fik mig sat mentalt på skinner igen - bl.a. gav han mig det råd at jeg skulle bruge min energi på MediaMouse, vores opgaver og kunderne. Det var det vigtigste. Simpelthen at holde virksomheden flyvende indtil jeg har mentalt overskud til at kigge videre på overenskost-sagen. Som han sagde, så var det til ingen gavn for nogen - navnlig ikke mig, mine kolleger og virksomheden og dennes kunder, hvis jeg mentalt gik i smadder ved at forsøge at overskue det hele på én gang.

Så det spor har jeg så kørt i de sidste par dage og det har hjulpet en hel del.

Men omkring selve sagen, så er det meget sort/hvidt:

- Fagforeningen er i deres fulde ret til at lave en blokade af os for at tvinge en overenskomst igennem.
- Grunden til at de kan gøre det er at vi ikke har tegnet overenskomst med andre.
- I det tilfælde er lovgivningen på området (som er ca. 115 år gammel) sådan indrettet, at den første som forsøger at få en overenskomst igennem, har ret til at forsøge at tvinge den igennem. Når det er nået dertil, så er der ingen af de andre som må tegne en overenskomst med virksomheden i stedet for.
- Når en overenskomst først er indgået er den praktisk talt umulig at komme ud af igen, med mindre virksomheden lukker.

For at tvinge en overenskomst igennem har fagforeningerne en lang række virkemidler de, lovligt, kan trække på:
- Først og fremmest kan de lægge en blokade på virksomheden. Det er ensbetydende med at jobcentrene ikke må henvise arbejdsløse medlemmer af fagforeningen til virksomheden. Endvidere må medlemmer ikke arbejde for virksomheden.
- Eventuelle medlemmer som er ansat i virksomheden kan blive tvunget til at gå i strejke. Det vil så blot medføre en øjeblikkelig fyring fra virksomheden. Men ikke desto mindre mangler der så arbejdskraft.
- Fagforeningen har ret til i lokalpressen og på internettet at gøre opmærksom på at den pågældende virksomhed ikke har indgået overenskomst og er under blokade.  
- Repræsentanter for fagforeningen har ret til at udtrykke utilfredsheden / sympatien med medarbejderne, ved at stå ved bl.a. virksomhedens adresse.
- Endvidere har fagforeningen ret til at få andre organiserede til at lave en sympatiblokade - såfremt de andre altså syntes det giver mening. Det er ensbetydende med at f.eks. fragtfolk, underleverandører m.fl. kan få besked af deres respektive fagforeninger om at de ikke må have med virksomheden at gøre.

Det er i grove firkantede træk hvor langt ude sådan en sag kan komme.

Jeg har gjort det at jeg indtil videre har anmodet om at få overenskomsten tilsendt, for den har jeg ikke engang fået.
Og så har jeg fået nogle dygtige mennesker med på sidelinjen, så jeg kan få fundet ud af hvad der er op og ned på den overenskomst og hvilke konsekvenser den eventuelt vil have, både negative, positive og økonomiske for MediaMouse.

Det er desværre hvad jeg kan fortælle, da juristerne har opfordret mig til at holde resten af kortene tæt inde til kroppen indtil videre.
Men der er nok ikke nogen, der er i tvivl om hvad jeg syntes om det at kunne blive tvunget ind i en overenskomst...

/Jesper

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Jesper

Dejligt at se "livstegn" fra dig igen.

Held og lykke med sagen, du kender min holdning, mine muligheder og mine kontaktoplysninger :-)

Stor hilsen
/Brian 

Tilmeldt 10. May 08
Indlæg ialt: 413
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er lidt træt af den magt fagforeningerne har i Danmark. hvis man ellers behandler sine medarbejdere ordentkig burde det være nok. jeg ved ikke  om det er det klogeste, men jeg tror at jeg ville ignorere dem.

MVH Hans Poulsen - billigEmballage.dk / Pickandpack ApS

Salg af emballage www.billigEmballage.dk

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Om jeg så skulle drive min virksomhed videre hele alene og fra et andet land, fik de fingeren så langt op i røven, at man kunne se min negl stikke ud af øret på dem...

De bedste hilsner

Martin

 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

@Jesper Norbøll

Du beskriver hvad fagforeningen må gøre for at skade din virksomhed, og tak for at indvige os i det. Du skal nok kigge på eksempler som Nørrebro Bryghus som samtidig har fået en uvurderlig markedsføring ud af konflikten med fagforeninger.

Hvis du vælger konflikten så er der mange muligheder i det også. Ligesom du vil have kunder der forlader dig pga en konflikt, så vil du have mange der kommer til - for at støtte sagen. Det vil være besværligt at være i konflikt med fagforeningen, men det vil ikke entydigt være negativt.

MVH jens

Fra Lemvig
Tilmeldt 14. Feb 06
Indlæg ialt: 623
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

En lille historie fra det virkelige liv.

En lille privat eget virksomhed, med ca. 10 ansatte har kørt i 10-15år.
Så vil medarbejderne på opfordring af deres fagforening, have en overenskomst.
De ansatte tjener en god løn god og kan få overarbejdstimer som de nu ønsker det.
Hvis nu man lige mangler at få råd til noget specielt.
Indehaveren mener det er en dum ide med overenskomsten, men de ansatte vil have det.
Han bøjer sig og tager kontakt til deres fagforening...
Overenskomsten bliver skrevet under og så sker baladen!
De får 15-20Kr mindre i timen, må kun have x antal overarbejdstimer.
De mange tillæg er væk og erstatte med nogle få, som giver laaangt mindre.
Det samme gælder alle de goder de havde, de er også væk.
Nu ønsker de ansatte at overenskomsten skal væk! Men dette kan ikke lade sig gøre,
da han hænger på den i nogle år, indtil den skal genforhandles...
De nægter overenskomsten og han vælger at lukke virksomheden.

Side 18 ud af 28 (272 indlæg)