Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fagforening er ved at lave en "Vejlegården" på os...

Side 1 ud af 28 (272 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 12 person

  Jeg har brug for nogle indspark i denne sammenhæng, for jeg kan godt at denne sag kan gå hen og blive grim:

 

MediaMouse blev godkendt til at have lærlinge (skilteteknikkere) sidste år. I den sammenhæng er det en af branchens fagforeninger som godkender os.
Vi (MediaMouse) er ikke organiseret og derved ikke hører under nogen overenskomster.

For 2 uger siden modtog jeg et skriftligt og rekommanderet brev om at vi havde 7 dage til at indgå overenskomst med denne fagforening - ellers ville de indlede en blokade imod MediaMouse.

Jeg ringede til fagforeningen samme dag og spurgte dem hvad det var for et mærkeligt velkomstbrev de havde sendt og jeg opfattede det som en trussel.
Jeg fik så at vide at jeg ikke skulle opfatte det sådan, men at de blot beskyttede deres medlemmer. Men at de også ville nøjes med, hvis vi ikke indgik en aftale, at blokere os, således at jobcenterne ikke måtte henvise ledige medlemmer til vores virksomhed.

 

Jeg har så i dag modtaget et nyt rekommanderet brev om at der fra i dag indledes blokade imod os, hvilket bl.a. er ensbetydende med "at ingen af vores medlemmer må arbejde for Dem, og at Deres virksomhed ikke kan få anvist folk gennem jobcentrene.".

En af mine ansatter er netop medlem af fagforeningen, så jeg ringede logisk nok til dem og spurgte om det så også var ensbetydende med at denne person ikke måtte være her - for det var ikke det jeg fik besked om i første omgang. Det kunne personen så ikke svare på, men at jeg ville kunne blive ringet op i næste uge og få besked om dette.

MediaMouse er ikke en ren skiltevirksomhed, så vi hører ikke engang helt til under denne fagforening, da vi mere er et trykkeri.
Vores branchekoder er også trykkeri og reklamebureau.

Kan det virkelig være rigtigt at vi på den måde kan blive tvunget til at indgå en overenskomst for at undgå at miste en af vores medarbejdere?

Jeg har virkelig brug for noget input i denne sammenhæng. Jeg har allerede haft fat i diverse fra partnere til advokater og de henviser til at det desværre er lidt en gråzone hvor fagforeningerne netop kan lave den slags numre. Og der er også blevet henvist til sagen omkring Restaurant Vejlegården som eksempel på hvor langt fagforeningen har lov til at gå mod os.

Hvis det er rigtigt, så er det jo helt gak! Vi er en lille virksomhed (7 ansatte) som er i vækst og vi har ikke en change hvis en fagforening pludselig mener at vi skal tværes ud Tongue Tied.

Det skal lige understreges at mine ansatte får løn som ligger på det niveau som allerede er anbefalet af overenskomsterne i branchen. Så det er ikke fordi jeg vil undgå at skulle have arbejdsforhold i orden. Jeg bryder mig bare ikke om at skulle trues til at indgå en overenskomst.

/Jesper

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,6 stjerner givet af 9 person

Update: Jeg har lige snakket med nogle af de andre fagforeninger i branchen, om hvad vi eventuelt kan gør.

Problemet er blot at når der er indledt blokade imod os må ingen af de andre fagforeninger hjælpe os.
De må ikke engang lade os indgå en overenskomst med en af dem i stedet for.

Det er tilsyneladdende sådan at den fagforening som først når at sende et brev med en trussel om overenskomst, har retten til at tegne overenskomst først.

Så hvis vi vil have vores medarbejder tilbage igen, så skal vi tegne en overenskomst med fagforeningen lige nu - eller håbe på at medarbejderen melder sig ud af fagforeningen.

Og så mener politikkerne at det er let at være iværksætter-virksomhed i Danmark??

/Jesper

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Som du næsten selv siger er der vel kun de to muligheder;

1. tage kampen op, og risikere hele eksistensen.

2. indgå overenskomst - uanset for urimeligt det end føles.

Men - lige for at forstå det korrekt.. Hvis den ene medarbejder meldte sig ud, ville du ingen problemer have ?

( kunne der så laves en aftale mellem dig og ham/hende ?)...........

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Laugesen:

Men - lige for at forstå det korrekt.. Hvis den ene medarbejder meldte sig ud, ville du ingen problemer have ?

( kunne der så laves en aftale mellem dig og ham/hende ?)...........

Det var også sådan jeg forstod det men så skal det være en medarbejder som man virkelig har tillid til, fordi hvis medarbejderen i stedet går til fagforeningen med anklagen om at de føler sig presset til at melde sig ud af sin fagforening, vil det vel kun forværre situationen.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,8 stjerner givet af 10 person

Jeg synes du har gjort det godt som iværksætter, og det er super at du nu tager lærlinge ind. Men nu beder du om nogle input, der skal supplere det du allerede har fortalt. Så følgende er ment konstruktivt og kommer fra en arbejdsgiver gennem 35 år;

Hvis du ikke har overenskomst fordi du ikke vil være medlem af en arbejdsgiverforening, - så kan du få en tiltrædelsesoverenskomst. Så behøver du ikke være medlem af en arbejdsgiverforening, og vælger du at blive medlem af en arbejdsgiverforening er du automatisk omfattet af overenskomsten.

Muligheden for fagforeningens blokade har været tilstede siden virksomheden første gang udbetalte løn med tilbageholdt a-skat, men du har indtil nu været under radarhøjde. Da du fik lærlinge satte du så i overført betydning et skilt op udenfor Fagforeningens kontorer, - og det skal de reagere på. Fagforeningens opgave er at sikre løn og arbejdsforhold for ikke bare sine medlemmer, men hele arbejdsmarkedet. Det er den danske model.

Jeg tror at det sker fra tid til anden at du som chef beder dine medarbejdere om at gøre noget som de måske helst vill være fri for. Hånden på hjertet, ville du så ikke blive sur hvis dine medarbejdere  blev børnefornærmet?

Du har ansvaret for dine medarbejdere, og du kan ikke tillade dig at blive dumstædig bare fordi nogen siger at du skal gøre noget bestemt. Så sætter du både din virksomhed og dine medarbejderes levebrød over styr.

Hvis din virksomhed ellers har de løn og arbejdsforhold som gælder i branchen, så er en overenskomst en ren formssag. Rent juridisk kan en medarbejder i en tvist komme lige så langt i det civile retssystem, som hvis det er en sag mellem et fagforeningsmedlem og en arbejdsgiver. Det er blot billigere for medarbejderen at lade en fagforening stå for løsningen af en tvist.

Så spørgsmålene der står tilbage er; - vil du stille dine medarbejdere ringere end branchens vilkår? Eller vil du sætte virksomheden over styr fordi du er børnefornærmet?

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Medarbejderen kan vel også melde sig ud af fagforeningen, så kan han vel blive!

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,9 stjerner givet af 7 person

En overenskomst bliver aldrig en formsag.

Det er et spørgsmål om det frie valg... Det valg som fagforeningerne helst ser at vi ikke har. Hverken virksomhedsejere eller deres egne medlemmer!

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4214
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det er vigtigt at du skelner imellem en "tiltrædelsesoverenskomst" eller medlemskab af en Arbejdsgiverforening som har overenskomst med et LO forbund. Altså begge overenskomst dækket i "LO familien". Altså ikke "gule" fagforbund og arbejdsgiverforeninger, som var Vejlegådens omdrejningspunkt.

Ved en tiltrædelsesoverenskomst er du ikke medlem hos en arbejdsgiverforening, og skal ikke betale og have hjælp til denne, men skal følge overenskomsten på området gør du ikke det kan fagforeningen komme og slå dig i hovedet med tiltrædelsesoverenskomsten bestemmelser og bal. slæbe dig i Arbejdsretten m.m. 

Og på samme måde skal du følge spilleregler i det fagretslige system ved medlemskab hos en arbejdsgiverforening (Altså "LO familien", og altså ikke en gul som f.eks. KRIFA m.m.

Jeg selv har haft det inde på livet, da datteren kom i lære hos Råd & Mal, kom Råd & Mal på denne blokadeliste http://sj.maler.dk/default.asp?id=2250

Men det gælder at begge parter skal jo være tilsluttet, pågældende regelsæt, ellers ordnes alt i det civilretslige system.

Det civilretslige system kan altid anvendes af alle parter, der skal jo "være lighed for loven."

Vil du ikke forene dig, men være den "frie fugl", kan du vist hellere ikke få hjælp fra diverse jobcentre, men så kan du jo søge hjælp til ansættelse andre steder.

Så jeg ved ikke om man som arbejdsgiver skal frygte disse sanktioner Wink

Eller mere være "den frie fugl", og være sin egen lykkesmed ???

Det er vel lidt det amme om  man vil være med af trustpilot eller E-mærket m.m.

Altså et spørgsmål om foreningsret og pligt m.m. eller ej Wink

Vi har jo også set sager hvor medarbejder ikke vil være medlemmer af en bestemt fagforening.

Nogle husker brandmanden Max Blicher Hansen, der ikke ville være medlem af brandmændene fagforening, og til sidst blev fyret  af af en VS borgmester i København.

Flere og flere unge vælger vel fagforeninger fra og "de gule fagforeninger" stiger i medlemstal.

Så skal man ikke som arbejdsgiver også gøre dette Wink

Jeg har i hvert fald indtil videre fravalgt dette, men nu er vi også kun et familieforetagende.

Og da jeg startede op i 2006 blev jeg medlem af en arbejdsgiver forening - Danske Malermestre

Så den "danske model", som jo dette handler om er vel under forandring ? Også under hensyntagen af arbejdskraftens frie bevægelighed, som netop går lidt imod den tvungne forening. det ligger i ordet fri bevægelighed. 

Om jeg ville hvis jeg skulle ansætte i dag være medlem ???? Så ville jeg tænkte mig flere end to gange om.

Der kan være fordele, men jeg synes også der er mange ulemper, og et ufleksibel system.

Vi kan jo også se hvordan de store firmaer i min branche ikke vil være med i kædeansvar

Og staten m.m. fravælger jo også den danske model, ved at laver alle mulige mærkelige aftalemodeller.

Så spørgsmålet jeg selv har stillet mig selv er, skal jeg i dag være medlem, og betale ca. 25.000 kr om året, for dette ???

Med en datter i lære, kæresten som deltidsmedarbejde og mig selv "hunden" Stick out tongue

Mit eget svar har indtil videre  været nej.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 8 person

  Jeg har nu brugt 3 timer på at snakke med advokater, arbejdsgiver foreninger m.m.

- Og fagforeningen står desværre i deres gode ret til at smadre min virksomhed hvis de har lyst Indifferent.

Det er fandme sur røv at have en god virksomhed som nu har eksistreret i 15 år, altid har givet positive sorte tal, lige har opnået AAA-rating i kreditværdighed - og nu skal jeg finde mig i at nogen eksterne skal fortælle mig hvilke vilkår jeg skal drive forretningen under...

Jeg har ikke engang fået overenskomsten tilsendt - så jeg ved ikke engang hvad der konkret står i den endnu.
Men jeg bliver nødttil at finde den på nettet og så lave en sammenligning med vilkårene nu og de nye vilkår - og om vi overhovedet kan leve op til dem eller om det vil ødelægge vores forretning. Jeg kender heller ikke de økonomiske elementer i at tiltræde overenskomsten, så det kan være vi ligefrem går på røv og albuer økonomisk på grund af det. Lige nu ved jeg det simpelthen ikke - og der er praktisk talt ingen hjælp at hente, da fagforeningen har sin fulde ret til at gøre det de gør.

Hvis vi ikke tegner overenskomsten, så får vi ikke vores dygtige kollega tilbage igen. Med mindre vedkommende melder sig ud af fagforeningen.
Hvis vi ikke tiltræder eller hun melder sig ud, så kan vi risikere at de indleder sympatistrejke imod os, hvilket er ensbetydende med at underleverandører, grosister, fragfolk m.m. som er under overenskomst IKKE må levere vare til os eller køre ting for os.

Det er virkelig noget pis for at sige det ligeud.
Ærligt - jeg har arbejdet til midnat hver dag i denne uge og mine medarbejdere har knoklet hårdt i de timer de har været her - og lige nu har jeg i bund og grund lyst til at trække stikket på lortet. Jeg har nok en anden holdning i morgen, men jeg syntes virkelig det er sur røv at knokle for at have en god virksomhed og glade kunder - og så kommer nogen udefra og ligefrem har lov til at diktere at man skal være en del af den måde de gør tingene på...

/Jesper

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Du har min dybeste sympati.

Synd at fagforeningerne ikke kun har sejret sig selv ihjel, men også sejrer danmark ihjel.

Side 1 ud af 28 (272 indlæg)