Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat indskud i virksomhed

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 15. May 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har for nylig købt en virksomhed for private penge. Pengene blev sat ind i et selskab, som herefter købte virksomheden.

mit spørgsmål er, kan jeg efterfølgende hæve det samme beløb igen fra firmaet uden det skal beskattes?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46560
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

først er det svært at forstå hvad det vil sige du har købt en virksomhed - for virksomheder er personlige som udgangspunkt - er det et I/S så kan du jo ha købt dig ind

Så er dine penge sat ind i et selskab som købte virksomheden - hvad slags selskab og hvem ejede det?

Hvordan gav du pengene til det selskab som købte virksomheden, som et forrentet hovedaktionærlån?

Det selskab købte så virksomheden - gav pengene videre til ejeren af den virksomhed og fik hvad i bytte (hvis virksomheden du købte var et selskab, så var det vel anparter - men hvad fik du for pengene her?)

Hvis det er et lån med rente eller overkurs aftalt du har ydet, kan du få pengene igen når selskabet har penge til det men: Det vil jo så kræve, at selskabet har tjent pengene og betalt selskabsskat af den fortjeneste da tilbagebetaling af lånet jo ikke er en udgift for selskabet skattemæssigt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 15. Jul 14
Indlæg ialt: 7
Fra  Skoexperten Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Er på bølgelængde med John. Det er meget svært at tolke din problemstilling og rådgive dig til det korrekte svar, med de sparsomme oplysninger du har givet os.

I første omgang virker det til at du godt kan have "indskudt" pengene i dit selskab via en privat mellemregning, som så skal forrentes i selskabet.  Men hvis du har indskudt det som kapitalforhøjelse er det ikke til at undgå en beskatning hvis de skal retur i privatregi.

Vi er enige om at den virksomhed som selskabet køber, også er et selskab ikke?

mvh.

Nicolaj

Fra København
Tilmeldt 15. Apr 14
Indlæg ialt: 12
Fra  Prisbox.dk Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej JTroelsen, 

Jeg vil også nævne der er stor forskel på om det er et indskud eller et lån. Alt efter hvilke muligheder du har efterfølgende, for at trække pengene ud løbende. 

Nu ved jeg ikke om det er relevant i denne situation, men det kan være det i sammenhænge fremadrettet. Så der er god grund til at gennemtænke, hvordan man putter penge i et firma/selskab. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46560
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. May 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, tak for dine indlæg. Jeg kigger lige på dit link. For lige at svare på din første kommentar. Jeg oprettede et Holding og et driftsselskab gennem en advokat. Jeg har købt virksomheden bikefitting.dk for x kroner som jeg deponerede hos advokaten der sendte pengene videre til sælger efter indgåelsen af kontrakt. Firmaet var et I/S og jeg betalte for maskiner, rettigheder til navn, facebook, domæne osv. Pengene jeg betalte vil jeg jo gerne have retur privat uden at skulle beskattes af dem en gang til. Jeg har også indskudt 20.000 ind på firmakontoen for at betale lidt startudgifter. Det kan være jeg finder svar i dit link, men synes bare lige jeg ville svare på dit første indlæg. Jeg er helt ny indenfor drift af virksomhed, så det er lidt indviklet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46560
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal være med på at I/S ikke er andet end at du køber maskiern osv- rettigher - og der er ikke fradrag for det i en personlig virksomhed på andet vis, end at du og virksomheden som sådan er samme sag.

Du skal derfor se afsnittet om personlig virksomhed og dine penge skal være skudt ind som indskud i mellemregning og skal ikke som sådan beskattes når de kommer retur, men det betyder ikke, at I kan få orden i I/S regnskab uden at tage lidt betalt hjælp

god vind anyway

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

John, med drift og Holding lyder det mere som et selskab som har købt aktiver og ikke et is problem......

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46560
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
John, med drift og Holding lyder det mere som et selskab som har købt aktiver og ikke et is problem..
enig- men det er et I/S som hans selskab så har købt

JTroelsen:
Jeg har købt virksomheden bikefitting.dk for x kroner som jeg deponerede hos advokaten der sendte pengene videre til sælger efter indgåelsen af kontrakt. Firmaet var et I/S og jeg betalte for maskiner, rettigheder til navn, facebook, domæne osv. Pengene jeg betalte vil jeg jo gerne have retur privat uden at skulle beskattes af dem en gang til
 og så giver det jo ikke mening at ville har personligt skattefradrag eller pengene tilbage PRIVAT uden skat -  som han ønsker for købet - så er købet jo omkostning som alle andre i hans SELSKAB , men jeg synes nu stadigt det er lidt uklart

Der står fra start  at 

JTroelsen:

Jeg har for nylig købt en virksomhed for private penge. Pengene blev sat ind i et selskab, som herefter købte virksomheden.

og så må det måske være penge han har  lånt til den virksomhed der købte? Ret uklart vil jeg sige - det er et I/S som er købt for private penge - så måske t via lån fra ham privat til hans selskab måske - og er det lån, så er det jo penge der kommer tilbage fra selskabet som alle andre lån givet til selskabet - men markedsrente som jeg også var inde på som mulighed? Synes det er uklart


6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg læser det nu som han med "private" midler har stiftet et Holding og dernæst et drift. Disse midler har han brugt til at købe aktiverne i et IS.

Pengene - "private" - er nu bundet som selskabskapital og kan først fås igen skattefrit når anparterne afhændes...

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)