Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af it-udstyr gennem virksomhed, en fordel?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Aug 12
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed (it konsulentydelser), på min bopælsadresse, hvori gennem jeg har et par kunder om året. 

Jeg ønsker at købe en wifi router inkl. usb-wifi dongle til min stationære hjemme pc. Pris i alt 1.400 kr. inkl. moms

1. Er det noget jeg med fordel kan købe gennem min virksomhed?
2. Skal jeg i den forbindelse betale multimedieskat?
3. Jeg har virksomhedskonto, men uden tilknyttet kreditkort. Kan jeg købe det via virksomheden fra min private lønkonto?

Det er første gang jeg prøver at købe via virksomheden, så er lidt uvidende :(

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

forudsat du skal bruge den til virksomheden så er internet ikke del af multimedie beskatning (men rent internet ikke TV med osv) men da du jo givet skal bruge den privat, så skal du til at dele momsen. Du må nemlig kun trække moms fra for den % del du bruger den firmamæssigt (tidsmæssigt). Det er et af skats fokuspunkter så den er god at være opmærksom på

Du må godt betale fra din private konto så skal du bare bogføre udgiften minus den % af momsen du kan trække som firmamoms på en konto for småanskaffelser uden moms (hvis der ikke er en sådan så lav en) og så bruge mellemregning - privat indskud som modpost

Den del af momsen som hører til privatbrugs delen bogfører du så direkte på købsmomskonto og stadigt med privat indskud som modpost - evt samme bilagsnummer eller anden måde de to hører sammen på

Læs her om delt moms med lidt mere om bogføringen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 224
Fra  Marketing Manager Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

det er dejligt det slet ikke er kompliceret med moms............ :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Thrane:
det er dejligt det slet ikke er kompliceret med moms............ :)
ja det ville være herligt hvis det ikke var, men omvendt er det jo ikke så mystisk, at bare fordi man har enkeltmandsvirksomhed som kunne man trække moms fra alt det man måske mest bruger privat Big Smile

Egentlig er det sjovt, at det kun er momsen man skal dele i firma brug og privat. Selv prisen for en computer eller router må man trække fra i  virksomheden 100% - trods den måske mest bruges privat-  bare den er "´nødvendig" i firmaet Big Smile Men ja  - moms er langt skrappere lovgivet end skat er op de områder - 

Loven kunne også ha sagt - aktiver der også skal bruges privat giver 0 momsfradrag - hele beløbet er fradrag som omkostning - det var lettere, men lidt dyrere - og jo et valg man kan ta 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Loven kunne også ha sagt - aktiver der også skal bruges privat giver 0 momsfradrag - hele beløbet er fradrag som omkostning - det var lettere, men lidt dyrere - og jo et valg man kan ta

Ideen er vel at ligestille de selvstændige med dem der er ansatte og som får en stillet en pc til rådighed. Det vil være unødigt dyrt at kontrollere om en ansat spiller sænke slagskibe mv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

helt enig Henrik - det var mere som forklaring på at det ikke var så uretfærdigt trods alt at man ikke må trække moms fra noget man bruger privat Smile. og ja for ansatte gælder helt samme - firmaet må kun trække moms fra den del der er firmabrug. Nok i øvrigt svært at kontrollere - og mon ikke at personlig virksomhed og hovedaktionær er flinkere til at lade firmaet betale sådanne ting - computer, ipad osv end så mange andre

Her netop PWC om begrænset moms for computer til ansatte http://www.pwc.dk/da/nyt/skat/moms/begraenset-momsfradrag-baerbar-pc.jhtml 

(desværre ikke dateret men jo aktuelt nok)

 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Aug 12
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor er det besværligt og kringlet hva! :)

Jeg skal nemlig også bruge dem (wifi router og usb-wifi dongle) til privat brug, bor jo samme sted som jeg driver virksomhed.

Tror bare jeg køber som privatkunde...væsentligt nemmere! 

Men tak alle sammen for svar.

P

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)