Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel for/med musikere - firma?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 27. Oct 06
Indlæg ialt: 96
Fra  Nooda.dk Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har lovet at hjælpe en ven lidt med noget uforpligtende vejledning om hvad han skal gøre i hans situation. Da jeg er meget i tvivl vil jeg spørge jer til råds!

Han kører musikere rundt i hele danmark til koncerter og klubber. Han benytter sin egen private bil. Nu vil han gerne oprette et firma, så han bare kan fakturere for den tid/kørsel han bruger på det. Hvad gør man i sådan en situation? Jeg tænker jo det kommer ind under noget "limosine/taxi" kørsel. men er der andre måder man kan sætte det op på? Måske bare fakturere for ens tid? Men ville man så stadig kunne tage skattefri kørselsfradrag?

Håber der er nogen der har et par gode tips/råd til det :)

På forhånd tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46480
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

han skal i alle fald nok være forsigtig med ikke at ende med et regulært underskud hvor hans fradrag til skat for statens takster overstiger det han får ind, men ellers kan han vel godt lave en personlig virksomhed til det vil jeg tro. Måske han skal overveje forsikring da det jo ikke er privat kørsel længere, hvis passagerer skades osv? bare en tanke

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Og så skal der et erhvervskørekort til ???

Fra København
Tilmeldt 27. Oct 06
Indlæg ialt: 96
Fra  Nooda.dk Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

han skal i alle fald nok være forsigtig med ikke at ende med et regulært underskud hvor hans fradrag til skat for statens takster overstiger det han får ind, men ellers kan han vel godt lave en personlig virksomhed til det vil jeg tro. Måske han skal overveje forsikring da det jo ikke er privat kørsel længere, hvis passagerer skades osv? bare en tanke

Hej John,

Tak for svaret! Hvad mener du mht. statens takster?

Men ja, forsikring ville nok være smart at få styr på inden man begynder rigtigt på det!

Fra Gentofte
Tilmeldt 19. Aug 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Følger lige med her - Vil meget gerne høre mere om forsikringer i forbindelse med transport af personer og deres grej!

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

AndreasBrandt:

Følger lige med her - Vil meget gerne høre mere om forsikringer i forbindelse med transport af personer og deres grej!

Når du mod betaling befordrer varer eller personer er du også ansvarlig for skade du måtte påføre disse under transporten. Du kan tegne en forsikring til at dække disse skader, har du ikke det vil du personligt være i klemme såfremt der skulle ske en skade.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12665
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Troels B:
Men ja, forsikring ville nok være smart at få styr på inden man begynder rigtigt på det!

Der skal formodentlig to forsikringer til for både at kunne dække vare og erhvervsmæssig befordring - Snak evt. men en forsikringsmægler eller forsikringsselskab.

Ligeledes skal han formodentlig have et erhvervskørekort når der er tale om personbefordring - spørg hos rigspolitiet. 

Mvh

Ravn

  

Fra Ishøj
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 349
Fra  Nasiha.dk Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Troels,

I første omgang er forsikringen det mindste problem - det din ven gør er direkte ulovligt! Den kørsel han tilbyder er reelt "piratkørsel" og bøderne på området er pæn store (eksempler på over 100.000 kr.).

Der er to fremgangsmåder til lovligt at foretage kørslen i firma regi: ansøge om limousine-tilladelse (kommer under taxi-lovginingen) eller få sig en busvognmandstilladelse. I begge tilfælde kræver det et korrekt kørekort - ved limousine et erhvervskørekort og et kvalifikationskursus, og ved bus et bus(erhvervs)kørekort og en busvognmanstilladelse. Fremgangsmåden med busvognmandstilladelse er den hurtigste (mindst behandlingstid hos det offentlig og færre restriktioner i ansøgning), hvorimod ved limousine-tilladelsen skal din ven kunne bevise, at han reelt har kørsel nok til at kunne drive et limousine-firma.

Samlet set er der flg. ulemper og fordele,

Bus:
- Mere "liberaliserert" ansøgningsproces (altså, der er en ingen grænse for hvor mange busvognmænd der må være - modsat taxi/limousine)
- Kørehviletidsbestemmelser (dyrt ikke at overholde det :-)
- Økonomisk ikke nødvendigvis dyre, da selv mindre "varebiler" kan fås med blot 10-16 sæder
- ...dog dyre i afgifter

 Limousine
- Krævende ansøgningsproces
- Mindre krævende at få erhvervskørekortet (blot en ny teori- og køreprøve, og 14-dage sammen med en masse på overførselsindkomst)
- Køretøjet kan købes uden afgift (hvis jeg husker det rigtigt, op til 290.000 kr.)
- Køretøjet kan sælges efter en hvis periode til en privat uden, at der pålægges afgift (det kan blive en god forretning, dog er regeringen ved at lave om på det)
- Generelt billigere økonomisk end bus-versionen

LEDfix.dk - Billig LED pærer / dioder til din bil 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)