Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan i Summa Summarum?! HJÆLP!!!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Gentofte
Tilmeldt 15. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej ALLE!!
 
Jeg har tidligere spurgt hvordan jeg kan indskyde varer i mit firma, indkøbt før momsregistreringen!
 
Hele tråden kan ses på:
 
Som det også er gået op for mig, kan jeg IKKE trække momsen fra. Hvordan gøres dette i bogføringsprogrammet Summa Summarum?!
 
Jeg har fået følgende svar fra Anette fra firmaet Inloco:

Vedr. de varer, der er indkøbt før momsregistreringen: Du skal lave en regulær vareoptælling (indkøbspris - normalt uden moms men i dette tilfælde med), og du skal kunne dokumentere dine køb. Det beløb, du når frem til bliver registreret som enten varekøb eller varelager i dit firma. Og du kan så enten hæve beløbet fra firmaets bankkonto, hvis der er penge til den slags, eller du kan registrere beløbet som "privat indskudt" og så hæve dem senere/aldrig - virkningen er skattemæssigt den samme.

Hvordan udføres dette svar i SummaSummarum?!

Mvh,
Christoffer Sørensen
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det hele foregår i kassekladden, og præcist hvad du skal skrive, afhænger af, om du bruger standardkontoplanen eller har din egen. Men altså:

Når du i løbet af året køber varerne, bogføres de på varekøbskontoen, f.eks. 2200. (Og i dit tilfælde fjernes momskoden i linjen i kassekladden). De står i debet eller med minus foran. Afstemningskontoen er Mellemregning eller Indskudt privat.
 
Når du har talt varerne op den 31/12 eller ved en anden optælling, flyttes den del, der ikke er brugt til salg og derfor ligger på lager fra driften til status: Du debitterer din varelagerkonto og kreditterer en konto under varekøb, jeg kunne foreslå 2400: Varelager, optalt pr. 31/12 (ny konto).
 
Men hvis jeg var dig, ville jeg lige taste nogle flere almindelige bilag i kassekladden - så du bliver mere fortrolig med systemet. Der er ikke noget, der haster med det varelager, så længe du har optællingen på plads og dokumenteret.
 
Britt Malka har skrevet en udmærket bog om bogføring med SummaSummarum, som dækker bedre end manualen omkring konkrete bogføringsspørgsmål.
 
God arbejdslyst
Fra Gentofte
Tilmeldt 15. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anette,

Tak for svaret :)
 
Jeg har købt et computer til firmaet, hvilken jeg bare har lavet et bilag på, og bogført i kassekladden som et indskud, vist at Kaare på festivallen :)
 
Men disse varer er købt FØR min momsregistrering. Dette ville jo give problemer hvis jeg gjorde det samme som jeg gjorde med køb min bærbare computer efter firma starten?!
 
Mvh,
Christoffer Sørensen
Fra Gentofte
Tilmeldt 15. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilføjelse:
 
Mest hvis jeg også vil lave et bilag over dette?! Eller er dette ikke aktuelt at lave.
 
Skal jeg KUN bogføre det i kassekladden? som beskrevet ovenfor?
 
Mvh,
Christoffer
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)