Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Undren over regler med fri telefon!!!???

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 9. Sep 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo det er et fast beløbe som din indkomst forøges med, og som du skal betale skat af. Betragt det som en slags løn der skal betales skat af. Din indkomst forøges så med kr. 2.600 når du skal lave din selvangivelse til skat for 2014

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46543
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

har du læst det link jeg gav - eller ?

Du skal betale skatten af de 2600 og det er normalt - da det kommer på toppen ca 44% MEN læs min link for så spurgte du ikke og så ville du vide at telefon og abonnement skal koste ca 2300 hvis det skal betale sig at køre det via dit eget firma Det er lidt surt at lægge link og så gider folk ikke læse og det føles lidt sådan her - 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Sep 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fik sgu læst din link :) Selvom det var lidt hurtigt da jeg var sammen med en ven på det tidspunkt. Vi stod nemlig og diskuterede om det her område da jeg besluttede at skrive herinde (Ser ud til at jeg skylder hende en sodavand nu :P). Jeg er i gang med at tage et dybere kig inde på det nu :). Jeg er meget taknemmelig for jeres hjælp og tid til at svare på mine spørgsmål

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46543
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

OK - forholdet er når du får tygget dig igennem . at du både betaler skat af 2600 kr (* 44%  med helt normal skat efter fradrag er brugt på anden indkomst) OG  stadigt selv betaler telefonen i din virksomhed  - med fradrag der og derfor er det 2.600 kr - ( eller hvis der er en momsfordel - 2.300 kr som er tal for hvad den skal koste per år hvis det skal betale sig at tage den over firma - inkl selve telefonen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Sep 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 01:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
OK - forholdet er når du får tygget dig igennem . at du både betaler skat af 2600 kr (* 44%  med helt normal skat efter fradrag er brugt på anden indkomst) OG  stadigt selv betaler telefonen i din virksomhed  - med fradrag der og derfor er det 2.600 kr - ( eller hvis der er en momsfordel - 2.300 kr som er tal for hvad den skal koste per år hvis det skal betale sig at tage den over firma - inkl selve telefonen

Nu fik jeg så tid til at læse artiklen hele igennem da jeg er kommet hjem. Det er en meget fin artikel du har skrevet Yes. Nu har jeg i hvert fald et meget bedre overblik indenfor området. Nu kan jeg allerede regne ud at det kan betale sig at købe telefonen i gennem virksomheden og dermed beskattes af fri telefon, da prisen for en iPhone + abonnementet vil overstige de 2300kr. Men jeg synes at det er mærkelig at man skal indberette det måned for måned. Det lyder som en del arbejde at gå ind og indberette det hver måned

PS: Nu fik jeg også læst din anden artikel som handler om aktiver og bogføring af disse, artikel. Jeg har nogle spørgsmål til den som jeg håber du kan hjælpe med. Fx. i din eksempel af køb af en aktiv til 8000kr + 2000kr moms = 10.000kr. Du nævner at virksomheden nu ejer en del af aktivet og det ville kræve at man køber den del i tilfælde af lukning af virksomheden. Hvordan vil det foregår når man skal købe dem ud?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46543
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Coshak:
Du nævner at virksomheden nu ejer en del af aktivet og det ville kræve at man køber den del i tilfælde af lukning af virksomheden. Hvordan vil det foregår når man skal købe dem ud?
Som et hvert andet salg fra virksomheden. Det skal ske til markedspris (se DBA eller andre annoncer for at finde pris)

Du må sælge til 3. part hvor det automatisk er markedspris eller til dig selv og der skal du kunne påvise det var markedspris. Salget sker med moms til dig selv - eller hvis det sker ved en lukning eller dellukning og sker som salg til en momsregistreret - uden moms - men til dig selv helt normal pris + moms og det indgår så i regnskabet i virksomheden inden lukning

Coshak:
Men jeg synes at det er mærkelig at man skal indberette det måned for måned. Det lyder som en del arbejde at gå ind og indberette det hver måned
det kan vi være enig om, men sådan er kravet for skat-  formentlig fordi du jo ikke med sikkerhed ved om den ansatte er hos dig om 3 mdr så for ansatte - og det er du skattemæssigt her - må man aldrig indberette noget forud

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Sep 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Som et hvert andet salg fra virksomheden. Det skal ske til markedspris (se DBA eller andre annoncer for at finde pris)

Du må sælge til 3. part hvor det automatisk er markedspris eller til dig selv og der skal du kunne påvise det var markedspris. Salget sker med moms til dig selv - eller hvis det sker ved en lukning eller dellukning og sker som salg til en momsregistreret - uden moms - men til dig selv helt normal pris + moms og det indgår så i regnskabet i virksomheden inden lukning

Det synes jeg er noget mærkelig noget. Jeg ved godt at man kan spare nogen penge ved at få fradrag for en aktiv, fx. en telefon, men man betaler stadig største del af prisen. Jeg troede at det var kun "delvis" ejet af virksomheden. Hvis nu i tilfælde af lukning, så skal man betale prisen for aktivet igen, som vil være dobbelt betaling af aktivet, for at få lov til at beholde aktivet privat. Lad os sige at man køber en tlf til 4000kr, får fradrag for det, hvilket vil sige at man ikke betaler moms eller skat fra de 4000kr, men man betaler jo stadig størstedelen af værdien af aktivet. Det er så noget underligt noget at man skal betale for fuld prisen af markedsværdien igen (hvilket vil variere efter hvor lang tid der er gået fra køb til lukning)! Tredjeparts salg giver heler ingen mening. Hvis man nu sælger telefonen til lad os sige 2000kr, så går de 2000kr jo tilbage til ejeren af virksomheden. Så kan han jo bruge de 2000kr som han har lyst, og købe den samme telefon til markedspris af 2000kr fra fx. dba og dermed have undsluppet hele pointen med køb af aktiv fra sin virksomhed?

Nu synes jeg at det måske helere kan betale sig at købe telefonen som privat til fuldpris

Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså du skal jo se det som at telefonen er virksomheden og du får lov til at bruge den i privaten, derfor er det jo ikke dig der betale, men din virksomhed. Du betale kun SKAT af værdien for Fri telefon som din virksomhed giver dig.

Angående den sidste part syntes jeg det giver fin mening, hvis 2000 kr. er markedspris så kan du jo købe den selv af din virksomhed og vise at den er til salg på DBA for 2000 kr. og derfor er det en fair pris(markedspris) du har givet, i stedet for at sælge den og købe en magen til fra DBA. Grunden til pengemuligheden er for folk der ikke har tænkt at købe mobilen og vil have dens værd.

Find de bedste sko priser på Skohylden

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46543
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Coshak:
Det synes jeg er noget mærkelig noget. Jeg ved godt at man kan spare nogen penge ved at få fradrag for en aktiv, fx. en telefon, men man betaler stadig største del af prisen. Jeg troede at det var kun "delvis" ejet af virksomheden. Hvis nu i tilfælde af lukning, så skal man betale prisen for aktivet igen, som vil være dobbelt betaling af aktivet, for at få lov til at beholde aktivet privat

Ikke spor mærkeligt. Du køber i virksomheden og der får du fradrag for hele købet og hele momsen. Hvis du måtte beholde det kunne man jo stifte CVR med moms,. købe en masse og så lukke

Du betaler heller ikke spor dobbelt. Du køber til 1.250 kr siger vi - heraf 250 kr moms. Det har du som udgift og har fradrag for-

Når du lukker skal du købe det igen, og lad os for nemhed lade ske hurtigt, og nu til samme pris - 1.250 heraf 250 kr moms = pris uden moms 1000 kre

Nu har du så ikke haft momsfradraget for du købte det selv. Du har fået 1000 kr i indtægt i virksomheden - de helt samme 1000 kr du tidligere havde i udgift 

de penge er jo så dine for det er jo din virksomhed. Det eneste der sker er, at du ikke får det fulde momsfradrag og at du ikke har fradrag for købet i virksomheden, når du lukker og tager tingene selv

Du tænker helt forkert desværre. Ja hvis man sælger til 3. part for 2000 kr så er det jo udtryk for at det var værdien. Nu får virksomheden så 2000 kr som de skal betale skat af da det jo øger overskud ved lukning + en moms på 500 kr at indbetale. Dermed har du jo ikke 2000 kr selv til at købe telefonen for privat - du har kun de 2000 kr virksomheden fik minus din skat af beløbet.

Hele ideen er, at man har fradrag når man kører virksomhed og disse - inkl., moms opløses hvis man lukker og vil ha tingene selv

Du bør nappe et kursus i regnskab så du ikke ender med at komme galt af sted - eller brug en bogholder eksternt, ikke ret dyrt og så lad være med at starte, hvis hele fokus er på køb af aktiverne ved en lukningBig Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Sep 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Du bør nappe et kursus i regnskab så du ikke ender med at komme galt af sted - eller brug en bogholder eksternt, ikke ret dyrt og så lad være med at starte, hvis hele fokus er på køb af aktiverne ved en lukningBig Smile

Jeg havde allerede tilmeldt mig en kursus for nye virksomheder som skat afholder ind i mellem, men det var generalle skat og moms regler. Jeg har også bestilt tid til en personlig møde med en fra skat som vist bliver næste uge. Jeg vil nemlig gerne sætte mig fuldt ind i reglerne så jeg ikke laver fejltagelser med hensyn til skat og moms osv. Som app udvikler til iOS har jeg nærmest det jeg har brug for allerede, som er blevet købt som privat før jeg stiftede virksomheden. Men som udvikler til iOS har man jo brug for de nye maskiner for at teste produktet. Så det er nærmest et krav at jeg fx. køber en iPhone 6 og/elller iPgone 6+ til virksomheden for at kunne teste min software produkt i de forskellige modeller/generationer. Spørgsmålet er bare om jeg skal købe det privat og spare alt det bøvl, eller igennem virksomheden og få fradrag.

En anden ting, sig mig hvis jeg misforstår, angående fradrag. Lad os sige jeg får en indkomst af 20.000, så skal jeg betale skat af dette (indkomst fra app store i iOS er momsfri da det betragtes som handel med USA, altså ikke EU). Hvis jeg så havde købt en tlf den samme måned til lad os sige 4000kr, kan jeg få fuld fradrag. Altså skal der kun betales skat af 16.000kr i skat? Lad os sige at vi har en trækprocent af 40%, så er min indkomst efter skat 12.000kr og betaler de 8000kr til skat. Men hvis jeg havde fået fradrag skal jeg kun betale skat af de 16.000kr; altså skal jeg betale 6.400kr i skat i stedet for 8000kr; og dermed ha en indkomst af 9.600 + 4.000 = 13.600 (Ja man har 40.000kr i fradrag i personskat. Men det påvirker ikke det jeg har beskrevet). Så jeg sparer 1.600kr ved køb af en tlf gennem virksomheden, men jeg har stadig betalt 2.400kr af de 4000kr! Hvilket er 60% af prisen af aktivet. Og det kommer ud af den private lomme. Så det lyder mærkelig at jeg skal betale 100% af markedsværdien. Det virker som dobbelt betaling for mig.

+ i betragtning af at jeg ikke vil få 100% fradrag, men sikkert 50% da den vil blive brugt både privat og i virksomheden 50/50. Så 40% af 18.000 = 7.200kr til skat. Indkomst efter skat vil være 10.800 + 2000 = 12.800kr, altså en besparelse af kun 800kr ved at få fradrag. Og oveni skal jeg så beskattes af 2600kr pga. fri telefon. Så det er faktisk dyrere at købe den igennem virksomheden og at jeg så skal betale 100% markedspris når jeg lukker?

I må meget gerne rette mig hvis der er noget jeg har misforstået totalt, der er derfor jeg er herinde; for at lære Smile

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)