Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag som lønmodtager i eget APS?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 30. Sep 13
Indlæg ialt: 8
Fra  Tambourhinoceros Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Fra 1. oktober tager jeg springet og vil være fastansat lønmodtager i min egen virksomhed, som er et APS

Virksomhedens økonomi er endnu ikke til at kunne dække for en række af mine udgifter i forbindelse med arbejdet: telefonkøb, telefonabonnement computer, rejser, diæter etc.

Mit spørgsmål er nu: Kan jeg få fradrag for disse typer af udgifter, eksempelvis skal jeg pr. 1. oktober købe en telefon (plus abonnement), så jeg kan arbejde og være tilgængelig, som mit arbejde fordrer. Jeg vil vurdere, at jeg vil bruge den erhvervsmæssigt 80 procent af tiden.

Er der noget, jeg skal være opmærksom på? Jeg har prøvet at kigge på skat.dk, men bliver ikke helt klog på, om fradragsreglerne, de oplister her, kun gælder I/s'er: http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1648476&vId=0 

Tak for jeres hjælp

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46541
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan godt købe telefon og lade dit ApS betale den for dig inkl. abonnement. Ved 80% arbejdsbrug skal du så dele momsen så du trækker 80% moms fra da du ikke må trække moms af nogen privat del for noget som helst - læs: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html Det er vigtigt du laver en rimelig vurdering 

Du skal så lægge 2.600 kr på din indtægt som skat af fri telefon - og det skal du indberette som firma - for dig som lønmodtager i e.indkomst eller i et løn program månedligt (må ikke gøres for helår tosset nok, så du må huske det per måned) - læs om fri telefon http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html 

Computer udløser ikke skat, men du skal igen dele momsen som angivet i første afsnit og det gælder alt du også bruger privat

Rejser du foretager for dit ApS er der fradrag for - skriv formål på bilaget - og så længe de giver fornuft, fuldt normalt fradrag

Diæter og kørepenge må du kun udbetale dig hvis du har løn. Kun lønmodtager må bruge disse ordninger og lønnen skal stå i forhold til ex kørepenge m.m. for at man ikke skal vælge kørepenge frem for diæter

Jeg har ikke checket dit link, men du vil ikke kunne sammenligne I/S som er personlig virksomhed med et ApS hvor du behandles som alm ansat og skal indberette egen løn og fri telefon m.m som firma for dig selv.

Kun i forhold til f.eks. dagpenge er du faktisk at se som selvstændig og ses ikke som lønmodtager og så er der en række punkter, hvor du som ejer, har anderledes krav på dig i forhold til f.eks køb af tøj du vil benytte, kantine ordninger m.m. hvor ejer ikke må tildele sig selv en række ting, som han ellers gerne må, hvis det er ordninger der gælder for alle ansatte

God vind med selskabet - jeg synes du skal ha en revisor eller bogholder med ind over i starten i alle fald, så får du også mulighed for helt konkret at høre denne om enkeltpunkter og får hjælp til moms m.m,

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Sep 13
Indlæg ialt: 8
Fra  Tambourhinoceros Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tusind tak for dit svar. Dejligt med din grundighed. 

Hvis nu tilfældet er det, at jeg personligt selv køber telefonen og betaler abonnementet - kan jeg så også få fradrag? Min virksomhed har ikke råd til at betale for min telefon og abonnementet, selvom jeg stort set kun vil bruge den erhvervsmæssigt (80/20 er for mig en ganske rimelig vurdering, er træt af at tale i telefon, når jeg kommer hjem:-) )

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

du bør bestille i selskabets navn.

Hvis virksomheden likviditetsmæssigt har problemer med at betale faktura, så kan du godt lægge penge ud for selskabet.

Sådan bare for det hele billede - er anpartskapital væk?

Mvh

Stog

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46541
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

nej - enten betaler dit ApS - og så er der skat af fri telefon - uanset de betaler abonnement eller selve telefonen eller begge dele. 

Hvis du betaler den selv hele vejen, så burde du formentlig - med streg under formentlig - kunne få betalt samtaler af dit ApS hvis du kunne dokumentere dem i en telefonliste nr for nr - men hold da op, et arbejde. Det kunne en ansat i alle fald formentlig, men du vil ikke kunne lade dit ApS bare betale 80% af din regning og så ikke ha skat af fri telefon OG - hvis det var 80% hvad mener du så virksomheden sparer ved ordningen - 20% af telefonregningen og det er nok ikke det som vælter læsset - om virksomheden skal betale 80% af dit abonnement eller 100%

Enten - kør telefonen privat og tag den omkostning - eller lad virksomheden gøre det og betal skat af fri telefon når du er ejer af virksomheden. Du kan aldrig få fradrag for det privat - kun lade virksomheden betale. OM det betaler sig afhænger af om telefon koster over 2000 kr om året - Gør den det, kan det sikkert med moms være en ide - gør den ikke det, så vil din skat af 2.600 kr + det at virksomheden jo også er din og stadigt betaler hele telefonen, gøre det til en skidt forretning

Iøvrigt må man da håbe din virksomhed har råd til at betale, for hvis ikke det giver penge i kassen at ligge og ringe rundt, så skal man jo lade være. Det du tænker på er nok, at der ikke er penge til det i opstart, men det er der jo masser af ting der ikke er penge til, og derfor har mange jo underskud i starten - men det tjenes forhåbentligt ind senere. God ide at være omhyggelig med omkostninger i alle fald

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Sep 13
Indlæg ialt: 8
Fra  Tambourhinoceros Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Stog

Anpartskapitalen står i aktiver

bedste hilsner

Tue

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

John, er du sikker mht delvist momsfradrag på telefonen nu den anvendes i virksomheden.

Anpartshaver kan godt lægge ud for regninger, men gør det som indbetaling til ApS og så videre til kreditor

Tilmeldt 30. Sep 13
Indlæg ialt: 8
Fra  Tambourhinoceros Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for dit svar. Jeg kontakter lige APS'et revisor for de nærmere detaljer, nu hvor jeg kan forstå, at det hele kommer til at omhandle APS'et. Jeg håbede, at der var fradrag som privatperson, når man fik løn i eget aps. Der tog jeg fejl.

Til info: Så er jeg nok lidt for glad for min egen virksomhed til, at jeg vil undlade at tale i telefonen, selvom jeg betaler af egen private lomme:-) Men ja, jeg regner bestemt med at der kommer penge i kassen til disse udgifter kan dækkes af selve virksomheden.

Tak for svar

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46541
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
John, er du sikker mht delvist momsfradrag på telefonen nu den anvendes i virksomheden.
ja det er jeg sikker på. Delt moms kræves fuldt ud af selskaber der stiller aktiver til rådighed for ansatte - telefon, computer og alt. Det glemmes sikkert en del gang, men kravet er der helt uanset selskab eller personlig virksomhed (momslovens § 38 stk 2) 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46541
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Anpartshaver kan godt lægge ud for regninger, men gør det som indbetaling til ApS og så videre til kreditor
absolut - men er det mere end kort udlæg, så er vi ude i, at det er et lån fra ejer til ApS og der skal der faktisk et lille lånebrev til og der skal beregnes en markedsbaseret rente til betaling og skat hos långiver og fradrag i selskab for renten - hvis ikke vi taler om et kort udlæg bare men behov for at hovedaktionær skyder penge ind

Det må ikke gøres uden rente eller overkurs

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)