Hej Fra 1. oktober tager jeg springet og vil være fastansat lønmodtager i min egen virksomhed, som er et APS. Virksomhedens økonomi er endnu ikke til at kunne dække for en række af mine udgifter i forbindelse med arbejdet: telefonkøb, telefonabonnement computer, rejser, diæter etc. Mit spørgsmål er nu: Kan jeg få fradrag for disse typer af udgifter, eksempelvis skal jeg pr. 1. oktober købe en telefon (plus abonnement), så jeg kan arbejde og være tilgængelig, som mit arbejde fordrer. Jeg vil vurdere, at jeg vil bruge den erhvervsmæssigt 80 procent af tiden. Er der noget, jeg skal være opmærksom på? Jeg har prøvet at kigge på skat.dk, men bliver ikke helt klog på, om fradragsreglerne, de oplister her, kun gælder I/s'er: http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1648476&vId=0 Tak for jeres hjælp |
Du kan godt købe telefon og lade dit ApS betale den for dig inkl. abonnement. Ved 80% arbejdsbrug skal du så dele momsen så du trækker 80% moms fra da du ikke må trække moms af nogen privat del for noget som helst - læs: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html Det er vigtigt du laver en rimelig vurdering
Du skal så lægge 2.600 kr på din indtægt som skat af fri telefon - og det skal du indberette som firma - for dig som lønmodtager i e.indkomst eller i et løn program månedligt (må ikke gøres for helår tosset nok, så du må huske det per måned) - læs om fri telefon http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html
Computer udløser ikke skat, men du skal igen dele momsen som angivet i første afsnit og det gælder alt du også bruger privat
Rejser du foretager for dit ApS er der fradrag for - skriv formål på bilaget - og så længe de giver fornuft, fuldt normalt fradrag
Diæter og kørepenge må du kun udbetale dig hvis du har løn. Kun lønmodtager må bruge disse ordninger og lønnen skal stå i forhold til ex kørepenge m.m. for at man ikke skal vælge kørepenge frem for diæter
Jeg har ikke checket dit link, men du vil ikke kunne sammenligne I/S som er personlig virksomhed med et ApS hvor du behandles som alm ansat og skal indberette egen løn og fri telefon m.m som firma for dig selv.
Kun i forhold til f.eks. dagpenge er du faktisk at se som selvstændig og ses ikke som lønmodtager og så er der en række punkter, hvor du som ejer, har anderledes krav på dig i forhold til f.eks køb af tøj du vil benytte, kantine ordninger m.m. hvor ejer ikke må tildele sig selv en række ting, som han ellers gerne må, hvis det er ordninger der gælder for alle ansatte
God vind med selskabet - jeg synes du skal ha en revisor eller bogholder med ind over i starten i alle fald, så får du også mulighed for helt konkret at høre denne om enkeltpunkter og får hjælp til moms m.m,
vh John Hannover