Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms - overdragelse af produktionsstøtte

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig Henrik,.. Derfor mit 'ledende' spørgsmål.

Jeg tænker lidt, om man kunne lægge aktiviteten (stykket) i et I/S mellem A og teateret. Lade I/S momsregistrere og indskyde de modtagne tilskud på kapitalkontiene ?

Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

Tak for dine svar. Vi vil lade en revisor kigge på sagen - men tak for dine indspark.

Mvh Søren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46521
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

helt enig i at for at en evt købs moms kan fratrækkes skal man være momspligtig og det skal være del af momspligtig aktivitet - at teateret fakturer A for beløbet med moms fordi A får reklameværdi eller andet

Med hensyn til skatten , som jeg også synes er største udfordring for A så må beløbet jo "skydes videre" på en måde der giver modtager A en fradragsberettiget udgift, når pengene vel med al sandsynlighed er givet som en skattepligtig indtægt i A

Hvis de er givet med klausul om at de skal gives videre til præcis teater B uden modkrav, så kunne sponsor jo lige så godt har givet pengene direkte til B - så formentlig må A jo ha en eller anden fordel, royalty, rettighed eller andet ud af det? 

Det kræver givet en konkret revisorvurdering, i hvilket omfang A således køber rettighed/royalty/markedsføring af B for de 200.000 kr og dermed har fradrag OG om det så er en momspligt eller ikke momspligtig transaktion 

Det kunne jo også være en ren investering fra A i B´s projekt - hvor A stillede de 200.000 kr til rådighed for B's teaterproduktion, mod at få alle 200.000 tilbage + noget ekstra - hvis B's teater tjente xx ud over sine omkostninger (og måske anden støtte der skulle tilbagebetales prioritet 1)

I så fald kunne det ligne en type "lån" fra A til B som enten kunne give et stort rundt 0 retur hvis ikke teateret fik succes med projektet - eller et godt resultat for A hvis det blev succes og pengene kom retur med rente. Den form bruges ind i mellem af privatinvestorer i film (kender det ikke fra selskaber dog)

I så fald er det skidt hvis de 200.000 er skattepligtige for A, for så er der jo ikke 200.000 kr at investere videre

Nå bare lidt løse tanker. Trådstarter må givet ofre en revisor på skatteproblematiken

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46521
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os endeligt høre lidt mere om hvad du får af ydelse/fordel/royalty for de 200.000 som har betydning og hvad revisor har for forslag konkret så vi kan blive klogere tak

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er mange ukendte faktorer i dette spørgsmål, som vil skulle kendes for at kunne yde en seriøs rådgivning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46521
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

ved i øvrigt, at mange filmselskaber opretter et ApS til hver eneste projekt. Det gør teater nok ikke men fordelen er

Hvis filmen flopper river den ikke en masse andre projekter med og

investorer kan give lånet konvertibelt og dermed enten få anparter og dermed sine værdi retur ved succes, eller penge tilbage på lånet og hvis filmen flopper og pengene er tabt og selskabet lukker, så er der fradrag i aktieindkomst for investor

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Harboe:
Jeg tænker lidt, om man kunne lægge aktiviteten (stykket) i et I/S mellem A og teateret. Lade I/S momsregistrere og indskyde de modtagne tilskud på kapitalkontiene ?

Det er en farbar vej frem. Om det så skal være et I/S, IVS eller ApS er så underordnet.

Med det formål som Selskab A angives at have - så burde trådstarter overveje om et ApS er den rette form for virksomhed.  Mere nærliggende ville have været en fond, for så ville der ikke have været problemer med at kanalisere pengene videre.

/Henrik

Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har efterfølgende drøftet emnet med en revisor med stor erfaring på området. Han fortæller, at det der skal gøres er, at der udformes en kontrakt hvor A indskyder midlerne i forestilling X (hos teater B). På den måde vil det ifølge revisoren ikke påvirke hverken moms eller skat.

Jeg går videre ad denne vej. Tak for jeres inputs.

Mvh Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

nitro29:
an fortæller, at det der skal gøres er, at der udformes en kontrakt hvor A indskyder midlerne i forestilling X (hos teater B)

Jeps, det er som Michael nævnte som mulighed ovenfor.

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)