Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Band: APS / IVS, med eller uden moms?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Et større band med oms > 1 mio. om året skal fra at være 5 forskellige privatpersoner med hvert deres personlige skatte regnskab, til at stifte en form for selskab: enten IVS eller APS.

Formålet er at ansætte en business-manager som direktør til at lave struktureret bogføring, økonomistyring m.m. på deres aktiviteter som indtil videre har været meget uoverskueligt og tilfældigt. Bandet har pt. et meget uigennemskueligt regnskab og uklare processer som direktøren skal følge op på.

Aktiteverne er som følger:

Indtægter: Livejobs, Merchandise, Royalty på pladesalg, Koda-vederlag + det løse.
Udgifter: Transport(billeje,benzin,bro m.m.), Hoteludgifter, Instrument-reservedele, Diæter, personaleløn

Indtægter fra livejobs kommer fra booking-bureauet som indkræver hos arrangøren. Der er moms på booking-bureauets andel, men ikke på bandets honorar. 

1. For at afregne med booking bureauet - er bandet så nødt til at fakturere med moms og derved pålægge booker + arrangør en ekstra udgift? eller kan de få indtægten ind i regnskabet uden salgsmoms?

2. Bør bandmedlemmerne selv være medejere af selskabet, eller vil det være en fordel at de kun er ansatte, ifht. at bevare muligheden for dagpenge i lange perioder uden aktivitet?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan evt rådgive og bistå Jer. Udover at være revisor er jeg også fritidsmusiker - og kender problemstillingerne fra flere sider. Skriv gerne personlig besked.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder som god ide at få struktur på og orden i regnskaber - husk dog at I et selskab skal I så ud over jer selv ha udgifter til arbejdsskadeforsikring (kan måske være godt for et band) og direktørløn og måske regnskabsbistand/revision. Nå

1 Ja hvis I er momsregistrerede og det skal I være med den omsætning så skal I lægger moms på alt - ofte vil spillesteder der betaler jo dog være momsregistreret og så får de jo momsen igen som deres købsmoms. Mon ikke det samme gør sig gældende for booking bureauet som vel er momsregistreret

2 Som ejere vil I generelt ikke kunne få dagpenge, det vil i jo formentlig som du er inde på, kunne få som ansatte. I princip bliver I ansatte også som ejere, men dagpenge mæssigt gør det en stor forskel om I både er ejere og ansatte eller kun ansat. Her ville jeg måske høre jeres A-kasse hvad den mener i det hele taget.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

John... Spilleindtægter er en momsfri ydelse. Der er alene moms på booking honoraret.

Fra kolding
Tilmeldt 26. Sep 12
Indlæg ialt: 175
Fra  Train4More Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

jo et selskab er en god ide. men i sidste mindre penge til jer som musikere, fordi i netop for "ekstra udgifter" i form af "direktøren og revisor osv" det skal i jo betale for i jeres honorar, og så vil jeg jo mene at der er mindre tilbage til jer. 

Har i overvejet bare at få en fra bandet der er god til administration til at gøre det… han for alle kvitteringer på indtægt og udgift og holder styr på det samt udling af overskud til alle… og så for han evt. en ekstra skilling for det for at administrere det… eller bare betale en revisor for det… og så bare nosse sig sammen og holde styr på sine kvitteringer :P 

er selv musiker, så kender problemerne, og det er bare at holde alle kvitteringer tæt ind på kroppen. 

Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael, der bliver brug for en revisor i slutning af året ihvertfald, så det kunne sagtens komme på tale.

Pengeflow går sådan her:

Arrangør => Booking bureau => Band APS

Booker fakturerer arrangør for: Honorar + Bookingfee + Moms af bookingfee

Bandet skulle således fakturere booker for: Honorar

...Er det muligt at få honoraret over i bandets regnskab, uden at skulle pålægge ekstra moms for honoraret?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

ah tak Michael

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kigger på det i morgen - og giver dig et godt svar 😀

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Pedersen.... Det er ikke usædvanligt at en god revisor tjener sit honorar hjem. Lad være at forgøgle folk, at det er 'bare'.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja Michael er vist ud over at være revisor også musiker - så lad ham endeligt rådgive her - Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)