Hvordan det fungere internt hos fragtselskaberne ved jeg intet om, men hvis jeg som afsender/modtager betaler for at få pakken retur, ja så skal den vel bare retur.. at vognmanden har sig en dårlig aftale med fx gls om returnerede pakker uden kvittering, det er jo ikke kundens problem, men vognmandens.. Og det er ikke 1 rulle gavepapir, men noget der sker jævnligt, så jeg ved ikke, om de generelt sætter pakkerne steder hvor de kan komme i klemme under en truck, det er i hvertfald sket ofte. Det er i hvertfald træls og det er træls at bruge tid på at få erstattet. Havde det kun været 1 rulle, ville jeg ikke brokke mig over det, for der sker jo fejl alle steder - Jeg synes bare generelt, det virker som om de er lidt hårde ved pakkerne. Jeg er bange for at få flere retur pakker med dpd, fordi der ikke er et sted man kan afhente pakkerne, ligesom der normalt er ved postdanmark. Hvis der ingen er på adressen når dpd kommer ud, lægger de en seddel i postkassen. På sedlen står at man skal ind på nettet og skrive på sin pakke, om man fx er hjemme tirsdag mellem 8 og 16 og så skal man være der når han kommer. eller også kan man skrive at den må stilles et sted. Der er ikke noget alternativ ud over. Det jeg er bange for er, at kunderne måske ikke lige får gået på nettet og ordnet det.. eller at de ikke har mulighed for at være hjemme en hel dag og vente på pakken og heller ikke har mulighed for at få den stillet et sted.. Hvis ikke de har det, kunne der nok være en del, som slet ikke fik pakken. Som det er i dag, hvor vi bruger postdanmark til pakker, kan de jo selv hente dem på posthuset, hvis de ikke har mulighed for de andre to ting.. Og hvad jeg ved af, er der ikke nogen af de andre der kan tilbyde det. Og vi plejer tit at skrive på pakkerne, at de må stilles uden kvittering, hvis kunden har bedt os om det og der er aldrig sket noget ved det. Vi har af nogle leverandører fået besked på, at hvis vi får en pakke som er beskadiget, skal vi nægte modtagelse og ikke skrive under på det. Problemet er, at hvis vi først har skrevet under, vil de ikke yde erstatning for beskadigelsen.. Har kun prøvet at nægte modtagelse for beskadigede pakker, og jeg har aldrig skrevet under på noget og så vidt jeg husker, heller aldrig blevet bedt om det. |
Hej Jakodan
Selvfølgelig skal modtager/afsender betale for fragten frem og tilbage og selvfølgelig skal vognmanden ikke være sur over en opgave.
Selvfølgelig skal modtager af pakken kvittere for leveringen og ikke bare nægte modtagelse, fordi der er bestilt forkert, for så er proceduren, at afsender straks sender evt. returfragtbrev og at vognmanden afhenter pakken igen.
Sværere kan det ikke være, og selvfølgelig er "modtaget nægtet"nemmere for modtageren, for så læsser han bare alt bøvlet af på vognmanden.
Vedrørende beskadigede pakker, var det rigtig godt, dengang der var noget der hed A Post som behandlede alle pakker som forsigtigpakker og at smide med pakkerne var fyringsgrund..men sådan er det ikke mere..nu hedder det DHL og køres af PostDanmark.
Jeg kan godt se, at det er bøvet med ingen hjemme hos DPD, men så er alternativet GLS der opbygger afhenter-shops og leverings-shops for alle og som er billigere end PostDanmark.
PostDanmark er heller ikke fejlfri, for er der ingen hjemme skal man på posthuset og afhente og dem bliver der færre af fremover, ja det er skidt for os der har e-handel som butik.
Ved beskadigede pakker kunne i jo skrive nedenunder underskriften et forbehold, idet pakken er knust mv. og tage en kopi til senere reklamation.
Nej, det er ikke nemt, men det må vi leve med som shop-ejere..