Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af firma

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Katrinebjerg, Århus
Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, fælles aminoer 

Jeg er lige startet med egen virksomhed indenfor den kreative branche.
 
Jeg har allerede en del fakturaer jeg skal ha sendt ud, men synes ikke rigtig jeg kan få mit Summasumarum regnskab til at hænge sammen, jeg er temmelig grøn og har studeret mit hæfte "Regnskab på pc, med SummaSummarum" men synes stadig ikke jeg kan finde ud af at starte mit regnskab rigtigt op.
 
Jeg har lavet en kassekredit på 100.000 kr. og ved ikke rigtig hvordan jeg skal bogføre det ind i firmaet. Jeg har lavet alle mine ordre i et prøveregnskab, men tøver lidt med at bogføre dem.
 
Jeg har lavet følgende i mit regnskab i kassekladen, men jeg ved ikke om det er rigtigt:
 
Bilag01:
Kontonr.: 100002 - 100.000 kr.
Afstemningskonto.: Bank
 
Bilag02:
Kontonr.: 58000 - 100.000 kr.
Afstemningskonto.: Bank
 
Bilag03:
Kontonr.:6300 - 687,50 kr.
 
Bilag04.: 56100 - 2.000 kr.
 
Jeg tvivler selv på at ovenstående er rigtigt for Summasumarum skriver noget med, " der posteres og modposteres på samme finans konto (58000)
 
Håber virkelig i kan hjælpe mig så jeg kan få sendt nogle fakturaer ud
 
Med venlig hilsen
 
Daniel Laursen
 
 
 
 
 
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Daniel.
Summasumarum er et blandt mange regnskabssystemer, hvor du jo selv bestemmer, hvordan din kontoplan skal se ud, så den vil jeg ikke kommentere med kontonumre.
 
At du har en kassekredit i banken skal ikke bogføres direkte i regnskabet. Når du skriver noter til årsregnskabet (specielt hvis du er ApS eller A/S) vil du typisk skrive at der er en kassekredit som note - det vil nok ikke være aktuelt, hvis du har et personligt selskab. Så du skal ikke bogføre noget vedrørende kassekreditten i dit regnskab.
 
Når du sender en faktura skal du alene bogføre i din resultatopgørelse konto for varesalg/konsulentbistand (beløb uden moms) i indtægtssiden, i passivsiden på balancen posterer du momsen og i aktivsiden bogfører du det fulde fakturabeløb under debitorer.
 
Når din kunde betaler fakturaen skal du kreditere din debitor og debitere bankkontoen.
 
Ved regnskabsafslutningen skal du så opgøre, om du har penge i banken eller du har gæld i banken. Hvis du har gæld i banken bør du debitere din bankkonto (i aktiver) og kreditere en konto i dit regnskab med gæld (i passiver) for at udligne kontiene i dit regnskab korrekt.
 
Principielt kan du også hver gang du har trukket på kreditten postere det i passiv-siden og når du har indestående på kreditten postere det i aktiv-siden, men det er ganske vanskeligt at afstemme kontoen mod kontoudskriftet fra banken, så det kan ikke anbefales.
 
Jeg håber at dette hjælper dig lidt. Så udskriv og send du bare en masse fakturaer og se at blive rig en fart
 
Hilsen fra Jakob
 
Fra Katrinebjerg, Århus
Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob

Betyder det så at mit første bilag i min kasseklade er min første faktura, jeg skal altså ikke starte med at "sætte" nogle penge ind på banken og mod krediterer dem et andet sted?
 
Hvis jeg ellers har forstået det rigtigt, betyder det så når jeg har en salgsfaktura at jeg skal gøre følgende, alt i kassekladen:
 
Når jeg sender faktura til kunde:
Kreditere mit salg ekskl. moms på min salgskonto, kreditere min moms på balancen og debitere hele beløbet under den enkelte debitor.
 
Når jeg har modtaget betaling
Her skal jeg som du skriver debiterer min bank og kreditere min debitor.
 
Undskyld jeg skal ha'' det skåret så meget ud i pap´
 
Med venlig hilsen
 
Daniel Laursen
Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 2/6/2006 11:13:45 PM
Forfatter: denkreativebjergbestiger.dk
Betyder det så at mit første bilag i min kasseklade er min første faktura, jeg skal altså ikke starte med at ''sætte'' nogle penge ind på banken og mod krediterer dem et andet sted?

Hvis du har nogle stiftelsesomkostninger til din kassekredit, så bør det papir fra banken, hvor de beløb fremgår, være dit første bilag - medmindre du har sendt fakturaerne ud først.

Husk at fakturaer skal bogføres på fakturadatoen.
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 00:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel.

Det lyder helt korrekt, det du siger.
 
Rækkefølgen på posteringerne er ikke meget meget vigtige. Det er praktisk at de posteres i rimelig kronologisk datorækkefølge, men de kan sagtens svinge. Det vigtigste er revisionssporet i regnskabssystemet og at de posteres i den periode, de skal medtages.
 
Eksempel: Hvis du først modtager dit kontoudskrift den 7. i måneden med gebyrerne, der på bankkontoen er bogført den 30. i foregående måned og der den 3. i måneden er udstedt fakturaer, der er bogført, så bogfører du naturligvis gebyrerne efter fakturaerne. Brug naturligvis den korrekte bogføringsdato.
 
Hilsen fra Jakob
 
 
 
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)