Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mine forældre vil overdrage deres sommerhus til mig

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Mine forældre har et sommerhus som de gerne vil overdrage til mig, inden de dør, så jeg slipper for at betale arveafgift.

Jeg har kigget lidt rundt på nettet, for at se hvordan man kan gøre det lovligt, og uden at jeg skal betale gaveafgift. 

Jeg har fundet frem til følgende, og ville gerne have af/bekræftet om det kan gøres sådan:

- Sommerhusets offentlige vurdering er 1.000.000 kr. Dvs. de kan sælge det til mig for 85% af vurderingen, altså 850.000 kr.

- Mine forældre kan sælge det til mig via et rentefrit familielån (med gældsbrev), termin hver måned

- Mine forældre kan give mig hver 60.700 (2015 sats) (i alt 121.400) i skattefrie pengegaver hvert år (dvs ca 10.100 kr pr. md., afrundet)

- Månedlig afdrag på familielånet svarer til pengegaven fra mine forældre på 10.100.

- Dvs. de overfører 10.100 til mig hver måned, og jeg tilbagebetaler 10.100 kr. hver måned som afbetaling af lånet.

Lånet er betalt efter 7 år ca. Sommerhuset er mit, og der er ikke betalt gaveafgift. 

Er det korrekt, og en lovlig måde at gøre det på?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

R-M:
Er det korrekt, og en lovlig måde at gøre det på?

Ja. Husk at pengene fra dine forældre (gaven) rent faktisk overføres til din konto - og du også betaler via kontooverførsel dine afdrag.

Et par bemærkninger som du kan overveje.

1. Du kan undersøge om den offentlige ejendomsvurdering minus 15 % er mindre end sommerhusets faktiske handelsværdi. Den laveste af de to værdier kan danne grundlag for handlen. 

2. En mulighed for at nedbringe din købesum er at give dine forældre en forsat brugsret til huset. Den kapitaliseret værdi af brugsrettenkan indgå som en del af din købesum, som derved bliver mindre. Størrelsen af kapitaliseringfaktoren afhænger af dine forældres alder (SKAT kan helt sikkert hjælpe dig med dette - eller også en revisor). 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46482
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er lovligt. Eneste krav er - at gaven IKKE er aftalt, men gives spontant - og jeg tror jeg ville gøre det årligt i stedet for månedligt som virker mere "aftalt"

Selve lånet gives som rentefrit lån helt uafhængigt af gaven - og gaven overføres rent "fysisk" fra dine forældre (fælles konto eller fra hver forældre for at sikre det dobbelt som du vil) som ren ny gave hver gang, og hver gang betaler du tilbage - helt fuldt lovligt

Whiskey:
2. En mulighed for at nedbringe din købesum er at give dine forældre en forsat brugsret til huset. Den kapitaliseret værdi af brugsrettenkan indgå som en del af din købesum, som derved bliver mindre. Størrelsen af kapitaliseringfaktoren afhænger af dine forældres alder (SKAT kan helt sikkert hjælpe dig med dette - eller også en revisor). 

Jeg undersøgte det for mig selv, og det viste sig at gøre det dyrt, men de regler kan være ændret? Jeg skulle (vi skulle) når vi beholdt brugsretten, betale skat af den værdi brugsretten blev sat til, og det var klart dyrere end besparelsen ved overdragelsen. Kan man beholde brugsret i dag - og ikke blive beskattet fuldt af den brugsret?

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg undersøgte det for mig selv, og det viste sig at gøre det dyrt, men de regler kan være ændret?

Reglerne er ikke ændret i de seneste år. Det er overvejende sandsynligt at 2 ikke er rentabel. Men kunne være en beregning værd, hvis forældrenes økonomi eksempelvis vil påvirke tilskud fra det offentlige pga størrelsen af "familielånet", der i den sammenhæng anses for likvider. 

Ingen tvivl om at det mest enkle er ejendomsværdien minus 15 % eller den faktiske handelsværdi hvis den er mindre....

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Hvad hvis man lavede familielånet med rente på fx. 10% og så forlængede lånets varighed?

Det ville jo give mig rentefradrag i min økonomi. Er det lovligt? Samme model dog, at mine forældre giver mig pengegaver, og jeg tilbagebetaler på lånet så bare inkl. renter. Eller vil det påvirke mine forældres fradrag idet de pludselig modtager renteindtægter?! 

Og lige et andet spørgsmål. Mine forældre har også ejendom i udlandet, lejlighed i norditalien. Kan man lave samme model med pengegaver + salg til barn med familielån? Eller er der andre regler for fast ejendom i udlandet? Det skal siges at både mine forældre og jeg er både danske og italienske statsborgere, hvis det altså har noget at sige i sagen. Dog er vi alle bosat i Danmark.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46482
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du tilfører rente så ville du få rentefradrag og dine forældre renteindtægt i sagens natur.

Jeg kan ikke se det giver andre problemer, udover at det skal beregnes og rent praktisk betales så. Med bopæl i DK er i begge skattepligtige i DK men jeg kan ikke lige se noget i vejen for renten (eller aftalt overkurs med tilsvarende effekt)

Hvis du er under 18 som modtager vil det i alle fald ikke gi effekt, da renterne så ved gave mig bekendt vil falde på dine forældre og udligne hinanden-

Lad os lige som om f.eks. Whisky vil byde ind, om der kunne tænkes en komplikation hvis skat så det som ren skattetænkning - 

Selve reglen om gaver - med 60.700 kr som maks per forældre til et barn - skal overholdes (ialt så max 121.400 gave fra mor og far samlet men skal gives fra hver) har ikke betydning for at købe i udlandet - men om standard reglen med vurdering minus 15% (som jo også kun er vejledene og vist kan fraviges - også fra skats side) gælder tilsvarende for køb af dine forældres ejendom i Italien hvor jeg ikke ved meget om vurderinger og DK skats indstilling til korrektheden - tør jeg ikke svare på.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

R-M:
Er det korrekt, og en lovlig måde at gøre det på?

1. Du kan undersøge om den offentlige ejendomsvurdering minus 15 % er mindre end sommerhusets faktiske handelsværdi. Den laveste af de to værdier kan danne grundlag for handlen. 

Lyder rigtig godt. Kan huske mine forældre har klaget en del over kommunen/skat's vurdering af sommerhuset (og faktisk også formået at få vurderingen lidt ned), da den reelle værdi (realistisk vurdering med henblik på faktisk salg) er langt under den offentlige vurdering. Så under alle omstændigheder vil en ejendomsmæglers vurdering være lavere end offentlig vurdering minus 15%. Dejligt at høre :)

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

hvis du tilfører rente så ville du få rentefradrag og dine forældre renteindtægt i sagens natur.

Ja og tror ikke det kan betale sig mht. mine forældres skattefradrag osv.
Men lige en anden ting. Jeg kan se på SKAT's hjemmeside at man kan give skattefrie pengegaver til svigerbørn også: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789721
Kr. 21.200 skattefrit til svigerbarn i 2015. Gælder dette pr. forældre? Og kan det kombineres med de 60.700 pr. forældre til barn?
Så kan mine forældre teknisk set give min kone 42.400 (21.200 pr. forældre) og mig 121.400 (60.700 pr. forældre), så i alt 163.800 kr. i skattefrie pengegaver hvert år?
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

R-M:
Så kan mine forældre teknisk set give min kone 42.400 (21.200 pr. forældre) og mig 121.400 (60.700 pr. forældre), så i alt 163.800 kr. i skattefrie pengegaver hvert år?

Yes

Med hensyn til ejendommen i Italien gælder samme princip som med sommerhuset. Værdierne skal dog gøres op efter danske regler (ligesom når ejendomsværdiskatten skal gøres op).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46482
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

ja de må også give svirgerdatter - igen- rent praktisk fra hver forældres konto ind på svigerdatters konto

med hensyn til ejerandel derefter i huset der f.eks. købes og din og din ægtefælles formue så kan der evt tænkes lidt i særeje - skilsmissesæreje og andet - men det er i alle fald din kones penge når hun får dem som udgangspunkt.

De må iøvrigt også kombinere det med arveforskud - sådan en gave - hvis I er flere lykkelige modtager børn

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)