Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføre køb ved årsskifte

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Tommerup St.
Tilmeldt 1. Oct 14
Indlæg ialt: 22
Fra  nCASE Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lavet et køb på 599kr d. 28. december, men dette er først trukket d. 5. jan.

Hvordan bogfører jeg det i Dinero, så banken kommer til at stemme?

Fra Tommerup St.
Tilmeldt 1. Oct 14
Indlæg ialt: 22
Fra  nCASE Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan se, at Dinero oplyser følgende:

Har jeg haft omkostninger i det nye år, som skulle have været med sidste år?
Hvis du fx. har købt varer i 2015, som vedrører en kunde i 2014, skal omkostningen medtages i 2014 uanset om den først betales i 2015.

Bogfør derfor bilaget i 2014 som en skyldig omkostning. Det gør du under køb -> opret køb -> faktura fra leverandør.

Husk at slette omkostningen/købet i 2015 regnskabet.

MEN skal jeg så sætte bilagsdato OG fakturadato til slut-2014, eller hvordan er jeg sikker på at beløbet bliver indregnet i 2014-regnskabet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Andersen:

Har jeg haft omkostninger i det nye år, som skulle have været med sidste år?
Hvis du fx. har købt varer i 2015, som vedrører en kunde i 2014, skal omkostningen medtages i 2014 uanset om den først betales i 2015.

Bogfør derfor bilaget i 2014 som en skyldig omkostning.

Først læser jeg dig som du har fået faktura ult 2014 og den skal du bogføre helt normalt som faktura fra leverandør 2014 -

Når den så betales i 2015 så er det i 2015 regnskabet du booker den som betalt bare

Hvis det er en vare - så skal du jo også huske at tælle alle varer op og ha dem med som værdi - lagerværdi - i dit regnskab - en vare er jo ikke en omkostning hvis den ikke er solgt

--------

Hvis det ikke er det, så ville jeg dobbelt checkce med dinero hvad de dog mener med den tekst du citerer?

Hvis du fx. har købt varer i 2015, som vedrører en kunde i 2014, skal omkostningen medtages i 2014 uanset om den først betales i 2015.

Hvordan - Købt varer i 2015 som vedrører en kunde i 2014? Det lyder mere end mærkelig Varen kan da ikke være leveret til kunden i 2014 eller brugt til arbejde for kunden i 2014 - hvis den er købt i 2015?? 

Bogføre en vare købt og faktureret i 2015 - som omkostning i 2014 - OG den metode der beskrives tager så også moms fra en 2015 faktura ind i 2014 - Der er et eller andet der ikke stemmer her 

Jeg TROR der menes - du har købt en vare i 2014 og leveret den til kunden i 2014- men først fået selve fakturaen fra din leverandør i 2015.

I så fald skal købsmoms med i 2015 og kun beløbet uden moms skal med som omkostning i 2014 - og så passer det bare slet ikke med den anvisningstekst du refererer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Tommerup St.
Tilmeldt 1. Oct 14
Indlæg ialt: 22
Fra  nCASE Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John.

Jeg synes Dinero har en hel del udfordringer ift. brugervenlighed og årsskifte. Og denne tekst giver for mig heller ikke så megen mening, men ville ikke snyde mig selv, hvis jeg kunne trække udgiften fra i 2014. 

Det drejer sig om en opgave som kunden har købt i 2014, men hvor jeg ikke har nået at få sendt den i trykken før nu her i januar.

"indtægten" til tryk, er således betalt i 2014, men udgiften er ikke.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper

Så skulle du prøve at skifte år hos vores konkurrenter ;-)
Men du har en pointe og vi arbejder på at gøre processen endnu lettere.

De bedste hilsner

Martin

Fra København
Tilmeldt 20. Nov 14
Indlæg ialt: 43
Fra  Dinero Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Andersen:

Tak John.

Jeg synes Dinero har en hel del udfordringer ift. brugervenlighed og årsskifte. Og denne tekst giver for mig heller ikke så megen mening, men ville ikke snyde mig selv, hvis jeg kunne trække udgiften fra i 2014. 

Det drejer sig om en opgave som kunden har købt i 2014, men hvor jeg ikke har nået at få sendt den i trykken før nu her i januar.

"indtægten" til tryk, er således betalt i 2014, men udgiften er ikke.

Hej Kasper

Jeg vil mene at levering af arbejdet har en indflydelse på hvorledes dette skal håndteres. Da arbejdet ikke er leveret i 2014 bør du vurdere, hvor meget af indtægten der er relateret til 2014. Resten af indtægten bør flyttes til 2015 hvor du leverer til kunden. I dette tilfælde bør omkostningen til tryk bogføres i 2015, hvor den bliver afholdt. 

De bedste hilsner

Jacqueline 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Andersen:

Jeg synes Dinero har en hel del udfordringer ift. brugervenlighed og årsskifte. Og denne tekst giver for mig heller ikke så megen mening, men ville ikke snyde mig selv, hvis jeg kunne trække udgiften fra i 2014. 

Det drejer sig om en opgave som kunden har købt i 2014, men hvor jeg ikke har nået at få sendt den i trykken før nu her i januar.

"indtægten" til tryk, er således betalt i 2014, men udgiften er ikke.

det har ikke med Dinero at gøre vil jeg påstå. Det er altid sådan, at ved årsskiftet skal man MANUELT

Periodisere = alle indtægter som er - som her - forudbetalt - skal bogføres fra indtægt til afsat på den måde jeg anviste i første svar. Helt samme med alle udgifter - alt der er modtaget faktura på i 2014 skal bogføres i 2014 - for at momsen skal blive korrekt, for den følger fakturadato og ikke arbejdet/ydelsen - og så skal de udgifter periodiseres så de går fra udgifts kontoen de er bogført på (kredit) til status for ikke at påvirke regnskabet

Du kan IKKE trække udgiften du ikke har haft fra - men du kan flytte indtægten hvis du ikke har udført arbejde og ikke leveret, for så er det jo en forudbetaling. På tværs af årene har det ingen betydning men det kan flytte lidt skat fra dette til næste år

Der findes ikke automatik som kan vide, om du har leveret eller du har fået leveret ting. Små ting gir man oftest pokker i. F.eks vil mange få telefonregning fremadrettet - så man i December betaler jan abonnement. Det tror jeg ikke ret mange periodiserer - det bogføres i december - moms bliver korrekt, men udgiften ligger så faktisk i forkert år. Er det større beløb er man dog altid nødt til at periodisere.

Periodisering OG skatteregulering ER og bliver et par besværs poster ved årsskiftet - men det er ikke et Dinero problem. Intet program jeg kender, har mulighed for at vide, om det du bogfører hører til året eller til næste år - og moms kræver at man bogfører med det samme og har moms på faktura dato - mens skat kræver, at man tager udgiften og indtægten - i forhold til levering/produktion  - af ydelsen

Ud over periodisering er der også skatteregulering - hvor jeg mener Dinero giver lidt hjælp til at finde konto, men hvor man skal huske at ændre sit resultat, hvis man har givet gaver, haft repræsentation - skal ha fradrag for kørsel i privat bil  - eller i selskab betalt stiftelses omkostninger og ganske meget andet

Du vil også kunne ha kunder der ikke har betalt - De står stadigt som indtægt indtil du afskriver dem som tabt - hvilket der så også er ganske så faste krav til bevisføring for - moms og skattemæssige. Igen noget der ikke er automatik til

Besværligt, og for en del en årsag til at la en "revisortype" kigge tingene ingen ved årsskiftet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:
Så skulle du prøve at skifte år hos vores konkurrenter ;-)

Hej Martin. Det handler jo ikke om det tekniske i at skifte år - det gør Dinero såmænd lisså godt som de konkurrenter, jeg ellers har prøvet det hos (ja, jeg defilerer lidt rundt for at kunne flytte data mellem systemerne). Det handler om den tilhørende vejledning, som jo er ren bogføringsgymnastik. Der er så mange varianter af bogføringer over årsskiftet, at det som jeg ser det er vanskeligt at lave funktionalitet til at dække dem. Den mest almindelige: En faktura, udstedt sidste år og betalt i år, håndteres jo automatisk, hvis modposten sidste år er debitorer, og betalingen i år foretages mod debitorer.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Som jeg ser det, er kundens betaling i 2014 at behandle som 'depositum'. Momsen er på plads, for der er mig bekendt moms på dette (se anden tråd). Du har ikke tjent pengene i 2014, så de er heller ikke skattepligtige i 2014. Beløbet, ekskl. moms, skal flyttes til balancen før årsskiftet og tilbage til salg efter. Jeg vil anbefale, at du flytter det til en konto under debitorer, som du kunne kalde forudbetalinger, selvom det så fremstår som "negativ gæld". Jeg har tidligere set det i et årsregnskab under "Kreditorer", men en kunde er jo ikke en kreditor, selvom du i princippet skylder ham/hende penge.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)