Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personalelån til sig selv (må man det ?)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Kært barn har mange navne, lønforskud, aconto løn, personalelån osv. 

Jeg har en lidt kneben januar måned i firmaet så der er ikke så mange penge til løn til mig selv. Til gengæld har jeg ligesom alle andre på privatfronten en træls januar rent økonomisk.

Så mit spørgsmål er om jeg kan give mig selv et personalelån og dermed få mere mellem fingrene end hvis jeg lavede alm løn og dermed skulle betale AM og A skat af beløbet. 

Jeg ved godt at jeg bare udsætter det uundgåelige og det er heller ikke noget problem at få styr på det senere på måneden, eller i starten af februar. Men må man det i eget selskab ?

Har læst lidt om det her http://www.tax.dk/jv/ca/C_A_5_8_2.htm men kan ikke se om det også gælder selvstændige.

Mvh

Ruben

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har bestemmende indflydelse på selskabet (over 50% ejerandele eller stemmerettigheder) vil der være tale om et ulovligt aktionærlån/anpartshaverlån.

Du risikerer at blive beskattet af lånet som løn/udbytte OG alligevel skulle tilbagebetale med strafrenter. Herudover bør revisor give en supplerende oplysning i årsrapporten hvis han bliver bekendt med forholdet.

Mit korte svar er, at du nok bør undgå en sådan udbetaling til dig selv hvis du har bestemmende indflydelse og der altså er tale om et selskab.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46513
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det som jeg husker det - er et selskab du driver - type IVS eller ApS så absolut nej - ikke en gang en enkelt dag, for det er ulovligt aktionærlån (google det) og udløøser skat til dig og intet fradrag for selskabet for beløbet + mulig bod. Der er kun løn som mulighed (eller hvis der er fri kapital udbytte - som går lettest og hurtigst i forbindelse med årsregnskabet hvis du har det klar i en fart og afholder generalforsamling)

hvis det er personlig virksomhed må du hæve alt det du vil via mellemregning

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for fyldestgørende og enslydende svar :)

Så hvis jeg har forstået dette ret, hvis jeg havde mit Holding placeret i eksempelvis Schweitz hvor aktionærlån er lovlige kunne jeg overføre et beløb som udbytte fra driftselskabet til mit holdingselskab i Schweitz og derefter udlåne mig selv beløbet 100% lovligt ?

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå har så selv fundet ud af at det må man heller ikke...

Jeg synes det er en voldsom opmørtling af et hul der i alle tilfælde ikke ville blive brugt til ulovligheder. Jeg er med på at visse typer, de få der ødelægger det for de mange, ville kunne udnytte aktionærlånet til at udbetale sig selv løn - altså et evighedslån. Dette kunne man dog meget nemt komme om ved ved at lave nogle regler for tilbagebetaling.

Låner jeg af egen lomme firmaet 50.000.- er det helt okay, men firmaet må ikke låne mig 50.000 uden det koster mig 27.000 ekstra i skat. 

Nu tænker jeg bare lidt højt her, men...

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uldal:

Nå har så selv fundet ud af at det må man heller ikke...

Jeg synes det er en voldsom opmørtling af et hul der i alle tilfælde ikke ville blive brugt til ulovligheder. Jeg er med på at visse typer, de få der ødelægger det for de mange, ville kunne udnytte aktionærlånet til at udbetale sig selv løn - altså et evighedslån. Dette kunne man dog meget nemt komme om ved ved at lave nogle regler for tilbagebetaling.

Låner jeg af egen lomme firmaet 50.000.- er det helt okay, men firmaet må ikke låne mig 50.000 uden det koster mig 27.000 ekstra i skat. 

Undskyld min ærlighed - men vil du ikke godt stoppe tuderiet? 

Det kan aldrig været samfundet og dennes regelsæts skyld, at du muligvis ikke kan styre dit forbrug i december. Så må du jo planlægge dit budget efter, hvad du har! (Undskyld voksensnakken)

Kan man feste og overforbruge i december, kan man også tage tømmermændene bagefter - alternativt må du have et midlertidigt overtræk i din bank til du er ovenpå igen..

Du kan også udskyde skattebetalingen, ved at sætte din trækprocent til 0 - du slipper dog ikke for AM-bidraget. Dog svarer det mest til at tisse i bukserne. 

Men stop venligst med at give andre skylden. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46513
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:

Jeg synes det er en voldsom opmørtling af et hul der i alle tilfælde ikke ville blive brugt til ulovligheder. Jeg er med på at visse typer, de få der ødelægger det for de mange, ville kunne udnytte aktionærlånet til at udbetale sig selv løn - altså et evighedslån. Dette kunne man dog meget nemt komme om ved ved at lave nogle regler for tilbagebetaling.

Låner jeg af egen lomme firmaet 50.000.- er det helt okay, men firmaet

Det er jeg så ikke enig i. Der var tidligere tonsvis af aktionærlån - og fiktiv tilbagebetaling eller virkelig med efterfølgende nyt lån dagen efter - Ejere kunne så let som intet snyde for at betale skat af løn - lige som selskaber gik konkurs med store tilgodehavender fra deres ejere - hvilket gik ud over andre kreditorer, da ejerne ikke kunne klare lånene som jo skulle tilbage med beskattede midler

Det er et vigtigt hul der er lukket.

Du må godt lån firmaet penge da det jo ikke kan snyde for skat MEN - du må ikke gøre det uden at beregne en markedsrente - samme rente som firmaet skulle af med hvis det lånte usikret hos andre - og du skal beskattes af renten der SKAL indberettes og betales og firmaet har så fradrag

Det er for mig helt rimeligt. Det er netop årsagen til at man har et SELSKAB - en selvstændig juridisk enhed uden personligt ansvar. VIL man kunne "låne" af sit firma, så skal man ha personlig virksomhed - hvor man må låne ALT det man vil

Du må godt gå i banken og få et lån i øvrigt - med f.eks. dine anparter som sikkerhed hvis det er noget kortvarrigt, hvad du jo beskriver det som

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

I må gerne kalde mig et tudefjæs, men jeg frabeder mig venligst "voksensnak" og formanene ord omkring min økonomi da ingen herinde på noget plan kan have viden om hvorfor og hvad grunden er til at det ser trægt ud i min økonomi her i Januar. Nu er problemet egentlig primært at jeg ikke har den likvide kapital i selskabet som jeg havde håbet på grundet manglende betaling fra en af mine kunder. Jeg har ikke haft et overforbrug som ikke kunne håndteres med min "normale" løn, men det er klart at det er hårdt når man går på halv løn i Januar måned. Så med al respekt, vær venlig at lukke arret omkring min økonomi.

Det undrer mig bare at det i alle andre lande går fint med aktionærlån men at man i lille Danmark ikke kan styre det. Undskyld jeg siger det men det er typisk at SKAT skyder gråspurve med kanoner, for der er virkelig rigtig mange andre måder man kunne gøre dette på.

Den mest simple ville sådan set være at der ved regnskabsårets afslutning f.eks blev beskattet af en eventuel negativ difference i et aktionærlån. Dvs hvis man lånte 100.000 af sin virksomhed og der ved regnskabsårets afslutning var betalt 80.000.- tilbage og der dermed er en difference på 20.000 ja så blev man beskattet af de 20.000.

Som sagt, det virker bare på mig som om at alt kan lade sig gøre alle andre steder i verden, og man behøver ikke køre længere end over den Dansk-Tyske grænse. Når SKAT finder en lille revne i murværket virker det bare som om at de tager en bulldozer og vælter hele væggen, istedet for at skifte den ene sten ud med en ny og bedre.

John -> Jeg er enig i at sådanne huller skal lukkes, men man kan gøre det med kirugisk præcision, eller  man kan også bare fjerne hele benet, og i dette tilfælde er det vist sidstnævnte metodik der er benyttet, en holdning jeg kan se jeg deler med Jacob Tøjner fra ditselskab.dk. 

Jeg kan så fortælle at løsningen er blevet at oprette et mindre bevilliget overtræk på firmakontoen i banken, så er det problem heldigvis løst.

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uldal:
må gerne kalde mig et tudefjæs, men jeg frabeder mig venligst "voksensnak" og formanene ord omkring min økonomi da ingen herinde på noget plan kan have viden om hvorfor og hvad grunden er

Du henviser i din indledning af denne tråde, at du "som så mange andre har en presset januar måned!" Det "plejer normalt" at skyldes et overforbrug i december!

Du nævner intet om en manglende betaling! 

Så må du jo forklare dig anderledes - "som hvad gør jeg, hvis en kunde ikke betaler?? Nu er jeg selv i økonomisk modvind? Er aktionærlån en mulighed?"

Så kunne vi have en seriøs snak! 

Men at du skælder ud på samfundets normer - at de nu er skyld i din ulykke - den har jeg ingen respekt for, hvorfor jeg tillader mig min voksensnak!

Som der flot er indskrevet i tråden, så er aktionærlån mere dårligt end godt, hvorfor jeg tilslutter mig glæden over, at de nu er fortid.  

Men godt du fandt en løsning, som oven i købet var en del af mine forslag.  

Godt nytår.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)